אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ממחר: מאיצים את המגעים בין המדינה לנציגי הרכבת הקלה בת"א

ממחר: מאיצים את המגעים בין המדינה לנציגי הרכבת הקלה בת"א

בעוד כשבועיים יפוג האולטימטום שניתן ל-MTS להשגת מקורות מימון לפרויקט, לאחר מכן תוכל המדינה לבטל את זיכיון החברה

14.03.2010, 22:15 | ליאור גוטמן

פחות משבועיים לפני תום האולטימטום, יחלו מחר (ב') נציגי משרדי האוצר, התחבורה וחברת MTS, זכיינת הרכבת הקלה בתל אביב, במרתון שיחות ומפגשים במטרה לפתור את המחלוקות שנותרו בין הצדדים. הסיבה להאצת המגעים: עוד 13 יום יפוג האולטימטום שניתן ל-MTS להשגת מקורות מימון לפרויקט, ולאחריו תוכל המדינה לבטל את זיכיון החברה ולחלט את ערבויותיה בסך 120 מיליון שקל.

את MTS ייצג בין השאר פרופ' יצחק סוארי ואילו מצד האוצר אמורים להשתתף סגן החשב הכללי אבי דור ומחליפו בתפקיד גיל שבתאי. דור נבחר לפני מספר שבועות לתפקיד מנכ"ל חברת הביטוח הממשלתית ענבל ושבתאי יחליף אותו באגף החשב הכללי בכל הקשור לטיפול בתשתיות ובתחבורה.

כפי שנחשף ב"כלכליסט", הזכיין מתכוון להציע למדינה סגירה פיננסית מדורגת, במסגרתה יפוצלו חלקי העבודה בפרויקט (מנהור, חשמול, מסילה וכו') ועבור כל אחד מהם תושג סגירה פיננסית בנפרד. במפתיע, גורמים בשני הצדדים שמקורבים למו"מ מעריכים את הסיכויים לסיימו באופן שישביע את רצון כל הצדדים כ"50/50". שני הצדדים מסכימים שבשבועות האחרונים נרשמה התקרבות מסוימת בין עמדות הצדדים, אולם לפחות שני נושאי הליבה עדיין נותרו במחלוקת: הנושא הראשון הוא מי יפצה את MTS במקרה של הפסקת העבודה שאינה תלויה בזכיין, כגון בג"ץ מצד גורם שלישי או במקרה של אירוע בטחוני חריג. נושא שני ומהותי שטרם נפתר הוא שיעור המרווחים הפיננסים אותם מוכנה המדינה לאשר. על פי ההערכות, הנושא השני נמצא בשלבי גיבוש אחרונים של פתרון מוסכם.

בעלי המניות ב-MTS הם סימנס (גרמניה), CCECC (סין), SDCC (פורטוגל), אגד (ישראל) ואפריקה ישראל(ישראל). חוזה הזיכיון בין MTS למדינה נחתם כבר במאי 2007, כאשר עד מאי 2008 אמורה היתה החברה להשיג את מקורות המימון עבורו. לטענתם, המשבר הכלכלי הקשיח את יכולת המימון של הבנקים הזרים והמקומיים, מה שהקשה עליהם להשיג את המימון הדרוש. מאז ועד היום קיבלה החברה מספר ארכות כדי להשיגו.

בדצמבר האחרון הודיעו משרדי האוצר והתחבורה ל־MTS שבמידה שלא יוגש מתווה פיננסי מסודר להתקדמות הפרויקט תבטל המדינה את הזיכיון שניתן לה. במידה ויבוטל הזיכיון תוכל המדינה לחלט את ערבויות MTS בפרק זמן של 30 יום, כלומר כבר בתחילת מאי.

במידה והזיכיון יבוטל תוכל המדינה לבצע את העבודות בעצמה, מה שיכביד על קופת המדינה במיליארדי שקלים, או לצאת במכרז חדש. בשני המקרים מדובר על דחייה של כשנתיים במועד השקת המסילה הראשונה (הקו האדום – מפ"ת, דרך תל אביב בואכה בת-ים), כלומר לא לפני 2017.

תגיות