אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דו"ח טכנולוגי: האפשרויות של גוגל בסין - להיבעט או להיכנע צילום: בלומברג

דו"ח טכנולוגי: האפשרויות של גוגל בסין - להיבעט או להיכנע

הסינים מאיימים על שותפותיה של גוגל; הצנזורה של אפל מעצבנת את המו"לים הגרמנים; רוב הגולשים מעדיפים פרסומות על פני אתרים שדורשים תשלום - כי הם לא רואים אותן; ומנכ"ל מיקרוסופט יוצא למלחמה בעובדי החברה שמחזיקים באייפון

15.03.2010, 12:55 | יוסי גורביץ

האימפריה מכה שנית

לפני שלושה ימים מלאו חודשיים לאולטימטום-למחצה שהעמידה גוגל לסין, שלפיו אם סין תיאלץ אותה להמשיך ולצנזר את עצמה, תעדיף החברה לעזוב את הקיסרות האדומה. בינתיים גוגל לא עשתה עדיין כלום, להוציא נסיגה איטית מהעמדות שלה, וסין – אמונה על אמרתו של מאו ש"כאשר האויב נסוג, אנחנו תוקפים" - עברה להסתערות. אין מה לעשות: לגוגל יש ניסיון של עשור במשחקי עיניים – ניסיון לגרום לצד השני להשפיל את מבטו – אבל לשליטי סין יש ניסיון מצטבר של 5,000 שנים. את מה שגוגל עוד לא למדה, הם שכחו מזמן.

לאחר שהשר הסיני האחראי על תעשיית המידע תקף את גוגל במילים חריפות, הגיע תורו של שלב אחר במלחמה: ניתוק קווי האספקה. אותו השר שיגר אזהרה בוטה גם לשותפותיה של גוגל בסין, והודיע להן שגם אם גוגל תפר את החוק, הן עדיין מחויבות לציית לו. גוגל השיגה חלק מנתח השוק שלה בסין – כ-30% - על ידי השתלת תיבת החיפוש שלה בשורה של אתרים פופולריים מאוד. אם גוגל תיבעט מסין – ונראה שהיא תיבעט או תיכנע – גם התיבות הללו ייעלמו.
גוגל בסין. ניסיון של עשור לעומת ניסיון של 5,000 שנה, צילום: בלומברג גוגל בסין. ניסיון של עשור לעומת ניסיון של 5,000 שנה | צילום: בלומברג גוגל בסין. ניסיון של עשור לעומת ניסיון של 5,000 שנה, צילום: בלומברג

והיה באזהרה משהו מעבר לכך. השתמע ממנה איום עדין על עובדיה הסיניים של גוגל, שכפופים עד למאוד למרותה של המפלגה. סין מחזיקה בני ערובה של גוגל, במובן ממשי ביותר. אולי זו אחת הסיבות לכך שלאחר החודש הראשון של ההתקפות הבוטות, ועירוב הממשל האמריקאי בסכסוך, גוגל משמיעה קולות פייסניים יותר ויותר. אחרי הכל, עם כל חוסר הסימפטיה להנהלת גוגל, קשה להאמין שהם ישנו טוב בלילה אם העובדים לשעבר שלהם יתחילו להיעצר בגלל מלחמה שהם עצמם התחילו.

ונעבור למקבילה התאגידית של סין.

פורנוגרפיה היא עניין של גיאוגרפיה

ובגרמניה ההגדרות שונות מאוד מאלו המקובלות בארה"ב, או בישראל. פה מסתפקים, לכל היותר, בעמודים אחוריים המתארים קוטפות אשכוליות באביב, כאשר המצלמה מתמקדת בקוטפת בבגדי העבודה ההדוקים שלה יותר מאשר בפירות; בגרמניה, עירום בעיתון הוא לא משהו שגורם למצמוץ או למחשבה שנייה.

אפל, כמו המשטר הסיני, מנהלת מלחמה כנגד מה שהיא מכנה "פורנוגרפיה". לפני כשלושה שבועות היא בעטה אל מחוץ לאפסטור 5,000 אפליקציות אירוטיות, וההגדרה שלה ל"אירוטי" רחבה מאוד: היא כוללת גם נשים באימוניות. התירוץ של אפל – ניסיון להפוך את האייפד למכשיר שהולם את "ערכי המשפחה" – היה שנשים התלוננו שחלק מהאפליקציות משפילות, והורים התלוננו על מה שילדיהם הצליחו לראות.

התשובה הנכונה היתה צריכה להיות, לנשים המתלוננות, שאם הן רוצות צנזורה יש די והותר ממנה בסין, ולהורים – שאם הילדים שלהם רואים דברים לא ראויים ברשת, סימן שההורים לא עושים את תפקידם כראוי. אבל תשובה כזו היתה עומדת בין סטיב ג'ובס ובין כמה הררי דולרים.

 

כל זה העלה את חמתם של המו"לים הגרמנים להשחית. הם התחילו לשאול למה, בעצם, חברת טכנולוגיה בקליפורניה מרשה לעצמה להכתיב לאזרחי הרפובליקה הפדראלית ולמעשה לשאר העולם את הטעם הנכון. הם מזהירים שמגזינים אירופיים לא יתאימו את עצמם לסטנדרטים של יוטה, מדינת המורמונים.

אפל אניה מתרשמת. היא חסמה את האפליקציה של המגזין שטרן בגלל תמונת עירום. והיא הסירה אפליקציה של צלם אמנות שתיעד אנשים בבגדים ובעירום. הוא ניחש שאין לו סיכוי להעביר אותה כמו שהיא, אז הוא ניסה אנשים בביגוד ובביגוד תחתון. גם זה לא עבר את הצנזור.

אפל מתיימרת – כפי שמעידה הסיסמה הצינית שלה – להיות קולית, ללכת על קו הגבול. בפועל, היא מפעילה מדיניות שהיתה גורמת אפילו לצנזורים של שנות החמישים להרים גבה.

תנו פרסומות, ממילא לא נצפה בהן. או שכן

מה יהיה מודל התשלום עבור חדשות? שאלה טובה. יותר ויותר עיתונים נוטים לכיוון מודל תשלום כלשהו: מתשלום מראש עבור כל האתר ועד תשלום עבור ידיעה ספציפית. אף אחד עוד לא הצליח לפצח את הנוסחה המדויקת.

סקר שנערך לאחרונה על ידי מכון המחקר הנחשב Pew מעלה כמה ממצאים מתמיהים. מצד אחד, רוב גדול של הגולשים (81%) אומרים שאין להם בעיה עם פרסומות – אבל מצד שני, הם אומרים שזה משום שהם ממילא אינם צופים בהן. מחקרים שעוקבים אחרי תנועות העין בעמודי רשת גילו כבר לפני כמה שנים שהמשתמשים מזהים במהירות את מיקומן של מודעות באתר - והעין פשוט לא נודדת לשם. בין 2008 ל-2009 צנחו ההכנסות מפרסום מקוון בכמיליארד דולר.

מנגד, 21% מהגולשים אומרים שהם מקליקים "מדי פעם" על פרסומות – שיעור שמטפס ל-37% כאשר מדובר בגולשים שמבקרים ביותר משישה אתרים ביום. כלומר, אם הנתונים האלה נכונים, יש עלייה בחשיפה לפרסומות, יחד עם ירידה חדה ביעילות שלהן. אז איך זה ייגמר? מוקדם מדי לומר. המהפכה בעיצומה.

באלמר, צייד האייפונים

מיקרוסופט איחרה את האוטובוס של הסמארטפונים. היא מנסה נואשות לתפוס אותו, או לפחות לארגן איזה מיניבוס של חאפרים. בינתיים, ההנהלה הבכירה לא אוהבת שמזכירים לה את הכישלונות שלה. ביל גייטס, סיפרה אשתו, לא הרשה לילדיו לרכוש אייפוד, ויורשו באלמר התרגז כל כך לפני כמה חודשים, כשראה אייפון באיזו ישיבה צוות, שהוא העמיד פנים שהוא משמיד אותו.
מנכ"ל מיקרוסופט סטיב באלמר. מטיל אימה על העובדים המחזיקים באייפון מנכ"ל מיקרוסופט סטיב באלמר. מטיל אימה על העובדים המחזיקים באייפון מנכ"ל מיקרוסופט סטיב באלמר. מטיל אימה על העובדים המחזיקים באייפון

מאז התקרית ההיא, עובדי מיקרוסופט שמחזיקים באייפון – כעשרת אלפים מהם, שהם כ-10% מעובדי החברה – מנהלים חיים של אנוסים למחצה. אף אחד לא מעיר להם, בדרך כלל, אבל הם למדו לא להיכנס עם הג'יזספונים לישיבות שבהן נוכח בכיר של החברה. הם זהירים במיוחד סביב הפר הזועם עצמו, באלמר. "פעם בשנה אני בישיבה עם באלמר", אמר אחד מהם, שמסיבות מובנות שמר על עילום שם, "ולא משנה מי מתקשר אליי, אני לא עונה". עצה לחיים טובים יותר: כשאתה בפגישה עם המנכ"ל של החברה שלך, כבה את הגרוטאה המזורגגת, לא משנה מאיזה דגם. נימוס בסיסי.

בינתיים, עובדים אחרים מסווים את האייפונים שלהם כמכשירים אחרים, ומיקרוסופט אפילו שינתה את המדיניות שלה כך שהטבת החזר השימוש בסלולר תינתן רק לעובדים שמשתמשים במוצרי מיקרוסופט. היא טוענת שמדובר בקיצוץ לאור הירידה החדה בהכנסות בשנה שעברה. ובכן, השנה שעברה? היא עברה. מיקרוסופט רווחית מתמיד. השינוי נשאר בתוקפו.

קצרצרים

ייאמר לזכותו של הגל האחרון והמעייף עד למאוד של שירותי אמור-לנו-איפה-אתה-ונמכור-אותך-לחברת-פרסום, שהוא עורר שורה של מאשאפים רעננים למדי. אתר "אנא שדוד אותי" כבר סוקר. לרגל השימוש החריג בשירותים הנ"ל בכנס הגיקים SXSWi, העלה מישהו מאשאפ שלועג בו זמנית לפלצנות שבשירותים האלו כמו גם, נאמר זאת בזהירות, לחוסר ההתאמה המגדרי בכנסים מסוג זה. כן ירבו.

במסגרת מלחמתה הבלתי פוסקת של פייסבוק בפרטיות – או, במילים אחרות, במסגרת מאמציה הבלתי פוסקים של פייסבוק להפוך את החיים שלכם למחולל כספים עבורה – היא עומדת למכור את הפרטים שלכם לצד שלישי, בלי לטרוח לקבל את הסכמתכם. עד כה, מפתחי אפליקציות בפייסבוק יכלו לשמור את פרטיהם של משתמשים ל-24 שעות בלבד. בקרוב, מתקבל הרושם, פייסבוק תסיר את המגבלה הזו, והם יוכלו לשמור את המידע ליותר זמן. לידיעתכם/התנתקותכם.

עד כמה מועיל המידע ששומרת עליכם פייסבוק? מועיל מאוד, אם הוא נופל לידיים של תוקפים. אם פורץ מצליח לחדור לחשבון פייסבוק אחד, הוא יכול לעקוב אחרי הפעילות של החברים של אותו המשתמש – ושלוח להם מיילים המכילים קישורי דופקה שייראו אמיתיים לגמרי, בלי הצורך לחפות עליהם בשטויות על רעידת האדמה האחרונה או סרטון זימה של כוכבנית.

שני שלישים מתושבי בריטניה סבורים שמכוניות הריגול של גוגל – החלק המרכזי של פרויקט צילום הרחובות Street View – פולשות לפרטיותם. 24% מהנשאלים סברו שמדובר בשירות ייחודי שמעניקה גוגל לפלח הדמוגרפי של הפורצים. רק שליש מהאוכלוסייה מתייחסים בחיוב לפרויקט. מתוך אלו שהגדירו את השירות כפולשני, 73% אמרו שמרגיזה אותם העובדה שתמונות שלהם ושל רכושם הועלו ללא הסכמתם. כלומר, האוכלוסייה הבריטית אמרה את דברה בקול צלול, ואף על פי כן, גוגל נוע תנוע. כי גוגל היא אימפריה שמתמודדת מול סין, ועל האימפריה הבריטית השמש שקעה לפני שבעים שנה כמעט.

רוצים להפגין את היותכם עבדים נרצעים לתרבות הצריכה? רכשו אייפד. רוצים להפגין את הנ"ל, אבל בתוספת של חוסר טעם חריג? רכשו אייפד מצופה יהלומים. 12,000 דולרים והוא יהיה שלכם, למכירה החל ביוני. יתרון מפוקפק אחד: אייפד, כמו כל מכשירי אפל, בנוי בשיטת השבקון המתוכנן – הוא לא יחזיק יותר משנתיים, אחרת לא תשדרגו. יהלומים, מצד שני, הם לנצח.  

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
יוסי- ומה לגבי חוסמי פרסומות? למה זה הם לא נכללים באיזה סקר אנכרוניסטי שכזה?
אם פיירפוקס וכרום תופסים נתח משמעותי מהגלישה באירופה (משהו כמו 50%) ובעולם (30), והגולשים הללו מודעים וערניים ושולטים בדרך בה הם גולשים ומשתמשים בדפדפן, אז אני מבקש מאיזה עורך סקר לא מעודכן לפתוח את האינטרנט וללמוד קצת מה זה flash-block או ad-block. אם אני לא טועה, לפני כמה ימים קישרת או קישרתם כאן למאמר של ארס-טכניקה לגבי המאבק שלו במשתמשים בעלי חוסמי פרסומות. שים לב כמה הקישור שהבאת כאן מציג רק חלק מהתמונה הכללית. http://arstechnica.com/business/news/2010/03/why-ad-blocking-is-devastating-to-the-sites-you-love.ars
שלומי אסף , סאו פאולו  |  15.03.10
לכל התגובות