אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האם דמי היציאה מחברות הסלולר והאינטרנט יופחתו? צילום: ג'רמי פלדמן

האם דמי היציאה מחברות הסלולר והאינטרנט יופחתו?

משרד התקשורת מבקש להציב רף לגביית תשלומים מלקוחות הנוטשים את חברות התקשורת לפני תום ההתחייבות

28.04.2010, 16:31 | גילעד נס
משרד התקשורת מפרסם היום (ד') שימוע לחברות התקשורת במטרה להפחית את דמי היציאה הנגבים מלקוח הנוטש את החברה בטרם הסתיימה תקופת ההתחייבות שלו כלפיה. סכומים אלו מגיעים לעתים לאלפי ועשרות אלפי שקלים, ולטענת משרד התקשורת מונעים מהלקוחות לעבור לחברות מתחרות ובכך פוגעים בתחרות בתחום. השימוע פונה לחברות הטלפוניה הביתית, חברות הסלולר וספקיות האינטרנט.

על פי תוכנית משרד התקשורת, יחויבו הלקוחות הנוטשים את החברות טרם סיום ההתחייבות רק בסכום מקסימלי הנגזר מהכפלת מספר החודשים שנותרו להתחייבות, ב-10% מסכום החשבונית הממוצע של הלקוח עד להתנתקותו בפועל. על החברות יאסר לגבות סכומים נוספים כתוצאה מרצונן להשיב לעצמן את עלות ההטבות שהעניקו ללקוח מעבר לציוד המשמש לאספקת השירות עצמו, למשל דקות שיחה בחינם או הנחה משמעותית על מכשירי אלקטרוניקה שונים. בנוסף, המשרד ידרוש מחברות התקשורת שלא לגבות את יתרת התשלומים עבור ציוד שרכש מהן הלקוח בתשלום אחד בעת עזיבתו, אלא לאפשר לו להמשיך ולשלם בתשלומים חודשיים כפי שנקבע בעת כניסתו לתוכנית ההתחייבות.

במטרה לגייס לקוחות נוטות חלק מחברות התקשורת לשאת בעצמן בעלות דמי היציאה של לקוחות עסקיים במטרה לשכנעם לעבור לשירותיהן, אולם נוהל זה אינו קיים בקרב לקוחות פרטיים הנאלצים לשלם סכומים גבוהים או להישאר כבולים לספק התקשורת הנוכחי עד לתום ההתחייבות. השינוי שמבקש משרד התקשורת להנהיג עוסק בלקוחות פרטיים בלבד.

הטיעון המרכזי של חברות התקשורת בצורך לגבות דמי יציאה הינו בעובדה שהן מסבסדות עבור צרכניהן ציוד יקר לצורך אספקת השירותים, ובעת שהלקוח נוטש את החברה בטרם סיים את תקופת ההתחייבות שלו הוא למעשה גורם לחברה להפסד כספי. עם זאת, בחלק מהמקרים מהווים דמי היציאה הליך עונשי של ממש – בחלק מהמסלולים בחברת HOT, למשל, דמי היציאה גדלים ככל שהלקוח מתקרב למועד סיום התחייבותו, כך שעל מנת להימנע מתשלום דמי יציאה גבוהים מוטב ללקוחות להתנתק סמוך ככל שניתן למועד ההצטרפות.

בימים אלה בוחן משרד התקשורת באמצעות שימוע גם את קיצור תקופת ההתחייבות בתחום השידורים, העומדת כיום על 3 שנים, במטרה להעמידה על שנה וחצי לכל היותר.

תגיות