אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הממשלה בוחנת יבוא רכבים המונעים באתנול ומתנול צילום: רויטרס

הממשלה בוחנת יבוא רכבים המונעים באתנול ומתנול

מדובר בכלי רכב המונעים במקביל גם בדלקים ביולוגיים וגם בבנזין רגיל. מחירו של ליטר מתנול נמוך בכ-40% ממחיר ליטר בנזין

03.05.2010, 10:04 | ליאור גוטמן

משרד התחבורה בוחן אפשרות לתת אישור להתחיל לייבא לישראל באופן מסודר כלי רכב המונעים באמצעות דלקים ידידותיים לסביבה. כך הוחלט אתמול בפגישה בין שר התשתיות עוזי לנדאו ושר התחבורה ישראל כץ.

לדברי גורמים במשרד התשתיות, נבחנות אפשרויות ליבוא מכוניות המסוגלות לנסוע הן באמצעות בנזין רגיל והן באמצעות דלקים ביולוגיים מסוג אתנול ומתנול. נכון להיום רק יצרן מכוניות אירופי אחד - וולוו, שעבר לאחרונה לידיים סיניות - משלב את הטכנולוגיה הזו במכוניות מתוצרתו.

במשרד התחבורה מעריכים שבתוך שלושה חודשים ניתן יהיה לקבל אומדנים ראשונים מיצרני הרכב בעולם לגבי אילו מכוניות אפשר יהיה לייבא לישראל כך שניתן יהיה לתדלקן בכמה סוגי דלקים. "הצורך שישראל תנקוט מאמצים נמרצים למציאת חלופות לנפט ולהקטנת תלות העולם באנרגיה הזאת הוא חיוני למאבק בבסיס המימון של הטרור", אמר לנדאו.

מתנול, הידוע גם כמתיל אלכוהול, מופק בין השאר מפחם ומגז. מחירו של ליטר מתנול נמוך בכ־40% ממחיר ליטר בנזין. האתנול מופק בעיקר מקנה סוכר או מתירס. כפי שנחשף ב"כלכליסט", באמצע 2008 אימצה הממשלה את התקן האירופי לשימוש באתנול.

בתוך כך החליטו השרים לנדאו וכץ להוציא מחוץ לתקן בנזין מאוקטן 96, שצפוי להיעלם מתחנות הדלק כבר בשבועות הקרובים. על פי ההערכות, כ־60 אלף מכוניות בישראל מונעות כיום בדלק זה, ובעליהן ייאלצו לעבור לדלק באוקטן 95. במקביל, משרד התחבורה את התייחסותו לתוכנית לשווק את הדלקן האוניברסלי, שיאפשר ללקוחות לתדלק בתחנות ללא תלות במפעיל.

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
ביו-דיזל העתיד הירוק!!!
רק ע"י מערכת מחזורית כמו הפקת דלק ע"י צמחים שסופחים CO2 מהאטמוספירה וממירים אותם ע"י אנרגית השמש לחומרים אורגנים בעלי אנרגיה כימית נוכל להבטיח את שוק האנרגיה לשנים הבאות. כמו כן מערכת מחזורית כזו אינה מוסיפה CO2 לאטמוספירה כמו שימוש בדלקים מאובנים והשריפה של אלכוהול פולטת פחות חומרים רעילים לאוויר שאנו נושמים. כמובן שצריך משאבי קרקע ומיים חשובים בכדי לגדל צמחים רבים אך צריך לשאוף לגידול צמחים אשר גדלים במהירות בשטח קטן יחסית ובמיים מליחים או חצי מליחים. אצות כרגע נראות כפיתרון הכי נכון משום שאינם צריכות מיים מתוקים ומשאבי קרקע רבים והן גדלות בקצב מהיר מאוד. כרגע 90% מהתוצרת החקלאית בעולם הולכת להפקת בשר חלב וביצים (האבסה של חיות המשק הרבות). לכן הפחתה של אכילת מוצרים מן החי תאפשר השקעת יותר משאבי שטח ומיים לצורך הפקת דלק ירוק!!!
ערן , צרעה  |  04.05.10
4.
יש מספיק גז טבעי להנעת מכוניות ולמה דיזל מזהם?
לישראל מרבצי גז טבעי (למזלנו) , והוא גם יגיע עם צינורות. כל מה שנותר לעשות זה להסב את רכבי הבנזין לגז טבעי , זה דומה מאד להסבה לגפ"מ. אז למה צריך אתנול ומתנול שצריך לייבא אותם? דיזל: אם הדיזל הוא כל כך ירוק , מדוע אין רכבי דיזל רבים בארץ ומדוע אין להם סיבסוד ירוק? כי האמת היא שמנוע דיזל מזהם מאוד. יש הרבה חלקיקים מסרטנים שעד היום באירופה ,בלחץ יצרניות המכוניות הוא לא הוכנס לחישוב ומסתמכים שם רק על CO2 הקריטריון לרכב ירוק בארץ נוצר על ידי תקנים אירופיים מעודכנים ומיושם כבר באנגליה, והוא הנכון והאמיתי. ומתברר שדיזל הוא לא ירוק כפי שחושבים.
צביקה החשמלי  |  04.05.10
3.
אל תשכחו שעכשיו מיקרים את הבשר ב30%
הכל בגלל שארגנטינה מפסיקה את יצוא הבשר, למה מפסיקה? כי אין מספיק, הרבה שיטחי מרעה עברו לגדל חומר גלם לדלק "ירוק". אם הטכנולוגיה של הפקת דלק מאצות תתפתח אולי יהיה אפשרי לנצל את הדלק החליפי, כרגע אם 20% מהמכוניות עוברות לדלק "ירוק" לאף אחד לא יהיה כסף לאוכל.
אבי  |  04.05.10
2.
אם כבר אז עדיף רכב דיזל.
באירופה המגמה בשנים האחרונות היא לעבור לרכב המונע במנועי דיזל,מנועי הדיזל החדישים מזהמים היום הרבה פחות והרבה יותר חסכוניים ממנועי בנזין,למנוע הדיזל יש גם הרבה יותר אורך חיים ממנועי בנזין והוא לא מצריך טיפולים שוטפים כמו הבנזין,רק אחת למספר קילומטרים לפי הוראות היצרן החלפת שמנים ופילטרים וכיום יש גם שמנים סינטטיים שמוחלפים לאחר הרבה יותר קילומטרים משמנים מינרליים.יש כיום משאיות דיזל שבעבר הוחלף בהם השמן המינרלי לאחר 25000-30000 קילומטרים וכיום עם השמן הסינטטי גם לאחר 80000 קילומטרים.
דב בינדר , יהוד  |  04.05.10