אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
גאונה מופנמת: מבחן דרכים לב.מ.וו סדרה 5 החדשה צילום: עמית שעל

גאונה מופנמת: מבחן דרכים לב.מ.וו סדרה 5 החדשה

אחרי שנים שבהן אנשי ב.מ.וו בנו מותג סביב חוויית נהיגה, המהנדסים מבוואריה נאלצו לאמץ את המהפכה הירוקה ולהציג את סדרה 5 החדשה כיעילה יותר ומזהמת פחות. זה ממש לא צריך לעניין את המנהל שרוצה את הריגוש שהיא יודעת לתת

24.05.2010, 09:32 | תומר הדר

ב.מ.וו 535

מנוע: בנזין, נפח 2,979 סמ"ק, הספק מרבי 306 כ"ס, מומנט מרבי 40.8 קג"מ

ביצועים: מהירות מרבית 250 קמ"ש, זינוק ל־100 קמ"ש 6.2 שניות

צריכת דלק: נתוני יצרן 13.5 ק"מ לליטר. נתוני מבחן: 10.1 ק"מ לליטר

בטיחות: 8 כריות אוויר, ABS, טרם נבחנה במבחן ריסוק פומבי

מחיר: 535 אלף שקל

מעוניינים לרכוש ב.מ.וו סדרה 5 חדשה? חכו רגע, קודם כל היכנסו לאתר של חברת ב.מ.וו העולמית. אנשי השיווק והפרסום של יצרן הרכב הבווארי השקיעו בו שעות נוספות. תשכחו מעיצוב, עכשיו יש "צורה חדשה של יופי". תיבת ההילוכים נקראת בשפת האתר "מהפכת שינוי מרוככת" ואילו המכונית כולה היא "הצד היפה ביותר של שמחה". ניתן היה לחשוב שמדובר כאן באתר של יצרנית מכוניות סינית שמקדמת את רכביה באמצעות תורת הפנג־שווי.

בלי רגשות אשם

אז למה נדרשו אנשי ב.מ.וו למתוח את היצירתיות במקום פשוט לייצר מכוניות טובות? הסיבה אינה טמונה בב.מ.וו אלא דווקא בעולם שסובב אותה. מאז ומעולם שווקו מכוניות ב.מ.וו, במיוחד הדגמים מסדרה 5, כמכוניות לאנשים שאוהבים נהיגה מהירה. אאודי פנתה לנהגים שחיפשו חידושים טכנולוגיים, ואילו מכוניות מרצדס יועדו לנהגים שדרשו איכות גימור בלתי מתפשרת.

אנשי ב.מ.וו, שהיו מודעים היטב לנטיותיהם של הקונים, הצמידו בעשור האחרון למותג שלהם את הסלוגן "מכונת הנהיגה המושלמת". אבל בעשור החדש כבר לא כל כך מקובל חברתית להגיד שהמכוניות של ב.מ.וו יודעות לנסוע מהר. בגלל הסביבה, בגלל הבטיחות ובגלל התדמית. אנשי השיווק של ב.מ.וו נדרשו לחשוב איך להציג ללקוחות אפשרות להמשיך לחרוך צמיגים - אבל בלי להתבייש בכך. אז עכשיו "חולי הגה" הפכו ל"אנשי עסקים שיעילותם מתבטאת ביכולת להגיע במהירות". אין מדובר רק בגימיק שיווקי: גם מהנדסי ב.מ.וו עבדו קשה כדי שסדרה 5 החדשה תהיה מכונית מהירה, אך תוכל גם לטעון לרקע ירוק. מותקנת בה מערכת שמסוגלת לרתום את אנרגיית הבלימה לטובת הטענת מצבר הרכב. גם המנועים עצמם הרבה יותר יעילים מבעבר. מנועה של מכונית המבחן, לדוגמה, מצויד במגדש טורבו שמפיק 306 כוחות סוס מנפח של 2.8 ליטרים בלבד. המנוע משודך לתיבת הילוכים אוטומטית בעלת שמונה מהירויות שמבטיחה שיוט חרישי גם במהירויות גבוהות מאוד בסל"ד נמוך, גם כן לטובת צריכת הדלק.

ב.מ.וו 535. מכונית מהירה עם רקע ירוק, צילום: עמית שעל ב.מ.וו 535. מכונית מהירה עם רקע ירוק | צילום: עמית שעל ב.מ.וו 535. מכונית מהירה עם רקע ירוק, צילום: עמית שעל

 

כל תוספת עולה כסף

את סדרה 5 הקודמת עיצב כריס באנגל, אמריקאי עם זקן שהתמחה בעיצובי מכוניות שהפחידו ילדים קטנים. זה הצליח לו. את ה־5 החדשה, לעומת זאת, עיצב אדריאן ואן הוידונק, הולנדי שקט בלי זקן. והתוצאה ניכרת בשטח. מחד, ההולנדי הצליח להסוות היטב את העובדה שה־5 החדשה ארוכה ב־4.5 סנטימטרים מהדגם הקודם, ושבסיס הגלגלים שלה ארוך ב־8 סנטימטרים תמימים. מאידך, יצא לו קצת משעמם: קצת עגלגל מדי, קצת אנונימי. מבפנים, לעומת זאת, אי אפשר לטעות בכך שמדובר בב.מ.וו, לטוב ולרע. נתחיל במה שטוב: איכות הגימור ללא פשרות. מישהו בב.מ.וו קיבל הוראה ברורה לתת לכל כפתור משקל ומגע נכון, למקם כל מתג בצורה אידיאלית ולוודא שהמושבים יתאימו בדיוק מושלם לישבנו של כל נהג. אפילו מערכת השליטה המעט מסובכת של ב.מ.וו - I DRIVE - שאחראית על בחירת פעולות שונות באמצעות סיבוב של חוגה גדולה בין המושבים, התייעלה והפכה לידידותית לנהג. ואיפה המאפיינים לרעה? ובכן, כמו בכל ב.מ.וו, האופציות הן בתשלום. תצוגת מהירות? בתוספת כסף. ידיות להעברת הילוכים מאחורי ההגה? פיתחו את הארנק. בקרת אקלים אחורית? בהזמנה מיוחדת.

מתניעים ונוסעים. באתר יש הרבה מלל על בלמים חכמים שמשנים את מצבם 400 פעמים בשנייה, הגה שיודע לשנות את משקלו ואת מידת ההשפעה שלו על הגלגלים הקדמיים, וכמובן מנוע ותיבת הילוכים ירוקים. מאוד ירוקים. אין שם מילה על מנהל שלוקה בהתקף שיגעון ויוצא לארבע שעות לרמת הגולן, בשביל קצת שקט נפשי ואוויר צלול. הוא משייט בדומיה מתל אביב לכיוון חדרה. המהירות גבוהה מאוד, אבל הוא שומע רק את מערכת הסטריאו. בחדרה הוא פונה לכביש הסרגל וחותך במהירות את הסיבובים שבקצה ואדי עארה. אחר כך הוא נוסע בכיוון בית שאן ועוצר להתרעננות בכביש שחוצה את הר הגלבוע. הוא גומא את הכביש במהירות מפחידה, כמעט בלי להרגיש את גודלה של ה־5.

בסיבובים שמובילים אותו מבית שאן לחמת גדר הוא משחק מעט עם ידית ההילוכים, כשהוא יוצא מהסיבובים במהירויות שגורמות לצמיגים האחוריים ליילל. אבל בתוך המכונית אין דרמה. רק שפע של היזון חוזר מההגה והבלמים. אחר כך הוא עולה מחמת גדר לכיוון קצרין. הנסיעה מאוד קצרה, הב.מ.וו מאוד מהירה. את העלייה מחמת גדר לרמה הוא עושה כמה וכמה פעמים, עד שהבלמים כבר רותחים. והוא מחייך. בהחלט יש לו סיבה.

פנים הרכב. מחשבה מאחורי כל מתג אבל הפינוקים מגיעים בתוספת תשלום, צילום: עמית שעל פנים הרכב. מחשבה מאחורי כל מתג אבל הפינוקים מגיעים בתוספת תשלום | צילום: עמית שעל פנים הרכב. מחשבה מאחורי כל מתג אבל הפינוקים מגיעים בתוספת תשלום, צילום: עמית שעל

ספורטאית אנונימית

אז איך מסכמים את סדרה 5? ובכן, אפשר לשכוח מכל התאוריות הירוקות. עבור צרכן ב.מ.וו הישראלי, זה שאוהב מכוניות מוחצנות, הנושא הירוק הוא בגדר מטרד שמגביל את הביצועים ומכתיב מראה מאופק. ואכן ה־5 החדשה נראית אנונימית. אפשר להתלונן על תוספת התשלום שנדרשת כדי לקבל אותה בתצורה שבאמת תאפשר ליהנות ממנה, עם מערכת שמקרינה נתונים על השמשה, מנגנון היגוי אחורי וידיות להעברת הילוכים. מאידך, כחבילה לחובבי ביצועים, מדובר במכונית הטובה ביותר בקטגוריה. יש לה שפע של כוח, התנהגות כביש משובחת ואיכות גימור גבוהה מאוד. במצבו הנוכחי של שוק מכוניות היוקרה בארץ, כשהמחיר שמודבק לחלון באולם התצוגה הוא בגדר המלצה, שווה לנסות ולקבל במחירה הנתון של ה־5 החדשה את התוספות שמהלל אתר היצרנית. ואז היא באמת תהיה ממכונת הנהיגה המושלמת.

תגיות