אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מי אמר ששיתוף זה רע? איור: רחלי שלו

מי אמר ששיתוף זה רע?

פייסבוק נתונה למתקפות רבות בשל סוגיית הפרטיות, אך יש לחשיפה גם צד חיובי: הרשת תהיה מקום פתוח עם מידע נגיש בזמן אמת

30.05.2010, 13:54 | שי רינגל

זה כמה שבועות שהרשת, עיתוני הטכנולוגיה והבלוגים המובילים לא מניחים לנושא שינוי הפרטיות בפייסבוק. בכירים בחברה יוצאים בהצהרות מבולבלות לנוכח המחאה נגדם: מצד אחד, הם רוצים לשוט על מים שקטים ואינם יכולים להרגיז יותר מדי את המשתמשים. מצד שני, הם מעוניינים להמשיך בקו שבו הם מובילים את המוצר שלהם כבר כמה שנים, קו הקורא לכולם לשתף - וכמה שיותר.

ייתכן שהמחאה נגד פייסבוק מקורה בתפיסה לא נכונה של השירות עצמו. אנחנו נוטים להתייחס לפייסבוק כאל שירות שאנחנו, המשתמשים שלו, הם הצרכנים. זו טעות: פייסבוק לא מרוויחה מהמשתמש הפשוט אלא מהמפרסמים. אלו הם באמת הלקוחות של פייסבוק, והמשתמשים הם רק החומר שממלא את המוצר. למעשה, פייסבוק מוכרת את המשתמשים שלה למפרסמים. וכדי שהיא תוכל לעשות זאת טוב ומדויק יותר, היא צריכה לדעת עלינו פרטים. אותם פרטים לא נלקחו מהמשתמשים בכפייה - הם שותפו על ידי המשתמשים ברצון. הצורך האנושי לשתף אחרים הוא מה שמניע את הגלגלים של פייסבוק, ומה שהופך אותו לאחד האתרים הנצפים בעולם בכל רגע נתון. מי שכל כך חרד לפרטיות שלו, יכול פשוט שלא לשתף.

אבל מעבר לענני הפחד מפני החדירה האיומה לפרטיות הגולשים יש גם צדדים חיוביים בשיתוף מידע - גם אם לא באופן מודע: אנחנו מוותרים על הפרטיות שלנו ובתמורה נהנים מהטכנולוגיה. כבר שנים שכל אחד מאיתנו מחזיק בכרטיס אשראי שמאפשר לחברות לדעת בדיוק מה אנו קונים, מתי ובכמה כסף. כבר שנים שמשרדים ממשלתיים מחזיקים בכל פרטי ההתקשרות שלך, יודעים איפה אתה עובד וכמה אתה מרוויח בשנה. אנחנו ויתרנו על חלק מהפרטיות שלנו, ובתמורה אפשרנו לגופים גדולים להקל על חיינו במידה זו או אחרת.

  , איור: רחלי שלו איור: רחלי שלו   , איור: רחלי שלו

עכשיו תחשבו על המאגר שפייסבוק בונה לעצמה מהעדפות הגולשים: עם כל כפתורי הלייק הפזורים ברחבי הרשת, פייסבוק יודעת בזמן אמת מהם הדפים שהמשתמשים קוראים ומשתפים הכי הרבה. לעומת המנגנון שהביא את גוגל לגדולתה - זה שמודד את כמות הקליקים של כל לינק באינטרנט, פייסבוק יכולה לדעת לא רק האם המשתמש נכנס לאתר מסוים, אלא האם הוא אהב אותו ומצא בו שימוש. מנוע חיפוש שיעשה שימוש במידע הזה יהיה חזק ומדויק הרבה יותר. תוסיפו לכך את עדכוני הסטטוסים של פייסבוק, שעכשיו ניתן לערוך בהם חיפוש גלוי כמו שאפשר היה לעשות עד כה רק בטוויטר, ותקבלו את ההיסטוריה של גולשי הרשת, בזמן אמת: דיווחים חיים על מה שקורה בכל מקום בעולם, בזמן אמת, ומה שמעניין אנשים ברחבי העולם. מי שחושב שהשיתוף בפייסבוק הוא מסוכן ורע יכול כמובן לשמור את הפרופיל שלו נעול לעולם החיצון, אבל הפתיחות שמציעה עכשיו פייסבוק יכולה לעשות לרשת רק טוב.

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
דטרמיניזם טכנולוגי
בלתי נמנע... האם ה באמת פועל לטובת המשתמש בסופו של דבר? היו חיים קלים ויפים לפני שהטכנולוגיה הייתה כל כך מתפתחת. סוגיית פייסבוק מעלה שאלה פילוסופית עמוקה, בכל הנוגע ליחסים המסוכנים שבין האדם והטכנולוגייה. יופי של טור, זווית ראייה מרעננת ומלמדת!
שרון , תל אביב  |  30.05.10
3.
זה יכול היה להיות נכון
אם כל הגולשים היו חכמים. אבל הם לא, ורוב האנשים לא נגע מעולם בהגדרות הפרטיות לא בגלל שהוא מרוצה, אלא בגלל שהוא לא מודע. אנשים לא יודעים כמה הם משלמים (בפרטיות) תמורת הפלטפורמה שפייסבוק מציעה. אולי זה מחיר גבוה לטעמם? אי אפשר לדעת, כי הם מעולם לא חשבו על זה, ופייסבוק לא ממהרים לשאול.
נפתול  |  30.05.10