אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
על תבונה ורגישות צילום: אוראל כהן

על תבונה ורגישות

שתי הערות על תבונת בג"ץ ועל הרגישות הישראלית לגזענות, בשולי פרשת עימנואל

20.06.2010, 14:03 | משה גורלי

1.

 

המשפט החכם "בלי הורים" נשתכח משופטי בג"ץ ששלחו את טחנות הצדק לטחון את ההורים סרבני החינוך המשותף בעימנואל. בתמרון שיפוטי מורכב שלפו השופטים מהמחסן את נשק "ביזיון בית המשפט" והפעילו אותו נגד ההורים. בג"ץ, כזכור, נועד לשרת את האזרח נגד המדינה ולא את המדינה נגד האזרח.

את המהלך הוביל השופט אדמונד לוי שהתייצב נגד קיפוח הספרדים בעמנואל. ללוי מוניטין של שופט בלתי צפוי. זה החל כשהוציא צו נגד פיטורי השרים בממשלת שרון, נמשך בפמפלט הפובליציסטי-אידיאולוגי שכתב בפסק הדין על פינוי חבל עזה, ועדיין לא ידוע איך תסתיים התסבוכת הנוכחית עם ההורים. לוי שיושב על הכסא הספרדי בעליון, יצא למלחמת חורמה על הזכות לכיסאות ספרדיים בבתי ספר אשכנזיים.

אלא שאת העוצמה הבג"צית צריך היה למקד במשרד החינוך וברשות המקומית. ברגע שהתמקדו בהורים הוחטא המסר. ראשית, זכותם של הורים לבחור לילדיהם את מסגרת החינוך המתאימה עבורם. שנית, וחשוב יותר - החובה לקיים שוויון ולמנוע אפליה היא קודם כל של הרשויות. בג"ץ שלא ממהר להוציא צווי ביזיון נגד שרים ומנכ"לים שמתחמקים מיישום פסקי דין, החליט לפעול הפעם נגד ההורים. "ייקוב הדין" היא אופציה שאינה מומלצת בכל מקרה. בוודאי לא במקרים שהיא נאכפת בצורה מפלה וסלקטיבית.

היועץ המשפטי לממשלה נחלץ לחלץ את בג"ץ מהמבוכה שברדיפת האימהות וכליאתן. הוא גייס את שיקולי טובת הילד. נדמה שגם טובת הבג"ץ הוא שיקול כאן. הוויכוחים על האקטיביזם השיפוטי היו מאז ומתמיד על המהות – על היקף התערבות הבג"ץ. על תבונת ההתערבות, כמעט ולא דובר, בגלל האיפוק השיפוטי להימנע מללכת עד הסוף. השופט לוי - ומנינו רק מעט מהדוגמאות מהרזומה שלו – אוהב ללכת עד הסוף. כתכונה מוסדית, זהו מתכון הרה אסון לבית המשפט העליון.

2.

הגזענות החרדית מזעזעת את אמות הסיפים של הישראלים הנאורים. המדינה שמקיימת עשרות שנים מובלעת אפרטהייד בשטחים מזועזעת מכך שהחרדים האשכנזים רוצים להיבדל מהחרדים הספרדיים. הפרדה? לא בבית ספרנו.

את ההפרדה בשטחים מובילים הדתיים הלאומיים. במה הם שונים מהחרדים? החרדים מבקשים להיבדל מהמדינה, הלאומיים רוצים בדיוק את ההיפך - לנכס אותה ולקיימה כמדינת הלכה. את ההבדל עושה השירות בצבא.

עבור רוב הישראלים מבדיל השירות הצבאי בין ה"טובים" ל"רעים". החרדים אינם משרתים, לכן מותר לקלל, לבזות ולהכפיש אותם. הדתיים הלאומיים עושים צבא, לכן מותר להם. והם לא רק חיילים, הם גם החלוצים, המתיישבים, הציונים החדשים.

אם ישראל חפצת חיים כמדינה דמוקרטית, מערבית, ליברלית, חופשים עליה להיפרד מלפיתת שני האגפים האלה. למרות יחסם ההפוך למדינה, מאוחדים החרדים והדתיים-לאומיים בדבר אחד: את התיבה "יהודית-דמוקרטית" שחרותה בתעודת הזהות החוקתית שלנו הם מפרשים כעליונות היהדות על הדמוקרטיה. במקרה של התנגשות בין הדמוקרטיה ליהדות, הם יצייתו לרבנים ולא לממשלה. כל צד, כמובן, לרבנים שלו.

המדינה השקיעה מיליארדים במובלעת האפרטהייד בשטחים. הרבה יותר מהמיליונים (הרבים) שהיא משקיעה בהבטחת ההכנסה של האברכים או במימון קיני הגזענות בחינוך החרדי. מעניין שרק אלה מגרים את הרגישות הישראלית הרדומה לגזענות. טוב לדעת על קיומה, טוב יותר יהיה אם גם רגישות זו תופעל ללא אפליה.

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

7.
איזו אנלוגיה מבריקה
"המדינה שמקיימת עשרות שנים מובלעת אפרטהייד בשטחים מזועזעת מכך שהחרדים האשכנזים רוצים להיבדל מהחרדים הספרדיים. הפרדה? לא בבית ספרנו." נכון, החרדים הספרדים לא מכירים בזכות האשכנזים להתקיים, הספרדים שולחים מתאבדים לפיצריות ואוטובוסים אשכנזיים, הספרדים הגדירו את שלושת הלאוים בועידת חארטום (שזה לא במזרח אירופה). נו שוין.
באבא  |  23.06.10
6.
בואו לא נשכח שגם לא היתה כאן גזענות
הרי נשלחו הורים ממוצא מזרחי לכלא ושלושים אחוז מבנות בית הספר המדובר היו ממוצא מזרחי ואוסיף כאן נקודה קטנה למחשבה: לכל עדה ועם יש את החינוך ואת הדברים המושרשים בה, כולנו יודעים שנקודה שמאפיינת יותר את בני עדות המזרח זה הכבוד, תפגע לאנשים מסוימים מבני עדות המזרח בכבוד שלהם - והלך עליך אתה פשוט מחוסל, ולא! לא! לא ! - אל תאשימו אותי בגזענות כיון שגם לאנשים מעדות אחרות יש את המאפיינים שלהם לדוגמא לאנשים ממוצא אירופאי יש פחות כבוד להורים שלהם וזו עובדה תראו פעם כבוד של מזרחי לאבא שלו ותבינו על מה אני מדבר, כמובן שאי אפשר להכליל בזה אבל התופעות האלו קיימות בכל עדה לפי החינוך וההרגל. ולכן אני חושבת שזה שלקחו כאן את השופט שיושב על התקן הספרדי (גזענות?) של אחד ספרדי מארבע עשרה (!) שופטים אשכנזים (אני לא רוצה להיות אשם בבזיון בית המשפט אז אני לא מתאר את ה... שהיה בא לי לכתוב על זה) בהחלט נותן טעם לפגם שהרי לקחו כאן ספרדי גאה (לא מכיר אותו אישית אבל זה נשמע לי ככה) ומוכשר כאדמונד לוי שטרח והתעלה למעמד הכי גבוה שיכול היה לחלום עליו מסגן עיריית רמלה הגיע לכס שופט בית המשפט העליון ונתנו לו תיק שנוגע בענין הגזענות בעמנואל ועכשיו ברצוני להבהיר שלא שאני חושבת חלילה שכבוד השופט אדמונד הוטה בשפיטתו שהרי שופטי הבגץ הם העילית של תושבי הארץ הזאת, רק שהיה מן הראוי מתוך התחשבות במצב עדין זה לבחור מלכתחילה שופט אחר ולא את כבוד השופט אדמונד לוי. רציתי להוסיף שאלה קטנה אם כתוב בחוק כך: "האומר או כותב דבר על שופט או דיין לענין כהונתו בכוונה לפגוע במעמדו, או מפרסם דברי גידוף נגד שופט או דיין כדי להחשיד או לבזות את דרכי השפיטה, דינו - מאסר שלוש שנים" אז היכן עובר הגבול הדק שבין ביקורת המותרת על פי חוק לכזו שלא? האם ההכרעה על זה אמורה להיות אצל אותו הגוף שיש חשד לבזיונו? וכי נותנים לנגזל לשפוט את הגזלן?
רינת , תל אביב  |  21.06.10
4.
יישר כוחך - קול שפוי ומאוזן. הארת התמונה כולה אינה מתאימה לבריונות הציבורית בישראל.
הבג"ץ כדרכו מגזים, משתלט , ואינו משאיר מרווח לחברה להחליט מה מתאים לה. היהודים בגולה נרדפו על אותם עקרונות על ידי המדינות החילוניות והדתיות בהם שהו. הנה כאן יהודים רודפים את היהודים (שכל כך שונים מהרוב) מאותם סיבות.
eric , תל אביב  |  20.06.10
לכל התגובות