אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
התוכנית של שופרסל לחיסול התורים בקופות צילום: ארנון כהן

התוכנית של שופרסל לחיסול התורים בקופות

מנהל העסקים החדש של שופרסל מאמץ אסטרטגיות שיווקיות מטסקו ומקרפור: בכל מקרה שבו יעמדו שלושה לקוחות בתור לקופה, תפתח הרשת קופה נוספת

21.06.2010, 09:04 | מיכל תוסייה כהן

מנהל העסקים הראשי החדש של שופרסל, ריצ'רד הנטר, שהגיע לרשת לפני כשלושה חודשים, הוא שינוי מרענן בנוף הקמעונאי. הספקים, עובדי הרשת ומנכ"לי שאר רשתות השיווק היו בטוחים כי כעת תגיע תקופה שקטה יחסית ברשת השיווק הגדולה בישראל בזכות המנהל החדש, אבל הם טעו, ככל הנראה. מאחורי החזות האנגלו־סקסית המאופקת, הנטר מתכוון בהחלט להוביל את הרשת למקומות חדשים, וחושף לראשונה את אסטרטגיית הניהול והשיווק שלו: יבוא אסטרטגיות שיווק אגרסיביות מחו"ל, הטמעת סטנדרטים חדשים של שירות וניהול ברשת וקביעת שלושה יעדים מרכזיים לצמיחת הרשת. שקט לא יהיה פה.

"לשופרסל יש כיום שלושה יעדי צמיחה מרכזיים", מצהיר הנטר בשיחה עם "כלכליסט". "בחמש השנים הקרובות שופרסל תצמח ב־20% בשטחיה, המהווים 100 אלף מ"ר. כמו כן נפתח את רשת שופרסל אקספרס, שיש לה רק 12 סניפים, ונגדיל את המכירות של שופרסל ישיר דרך האינטרנט".

כל שאר רשתות השיווק רוצות להתרחב. יש מלחמת נדל"ן על השטחים הפנויים לפתיחת סניפים?

"יש תחרות גדולה מאוד", אומר הנטר, "וזה טבעי. כמות השטחים הפנויים מצומצמת, וגם לא בכל מקום אפשר לפתוח סניף. יש להקפיד על כמה תנאים כמו גישה נוחה, שכר דירה נוח וכדומה, כדי שהעניין יהיה כדאי".

האם תפעילו את שופרסל אקספרס מסביב לשעון כמו AM:PM?

"הפעלת הרשת בפורמט של 24 שעות לא אפשרית, כי אנחנו לא רוצים רשת שתפעל בשבת. עם זאת, באופן טבעי אנחנו מאמינים שיש לרשת עוד הרבה מקום לצמוח".

איך תגדילו את מכירות שופרסל דרך האינטרנט?

"בימים אלה אנחנו עובדים על שיפור אתר המכירות של שופרסל ישיר ברשת. אמנם האתר נוח מאוד לתפעול, אבל התמונות עדיין לא טובות מספיק. אחרי השדרוג זה ישתנה, ואני מאמין שזה ישפיע על המכירות".

ריצ ריצ'ארד האנטר בסניף שופרסל. חלק מהקונים לא ישלמו | צילום: סיון פרג' ריצ

היתרון של הנטר, שגדל כל חייו על קו לונדון־רעננה והגיע מחברת הייעוץ האסטרטגי מקנזי, הוא בהכרת השוק העולמי. על אף שנכנס לתפקידו רק לפני זמן קצר, כבר בשבוע הקרוב יישם הנטר בשופרסל שתי אסטרטגיות שיווק שייבא מאנגליה ומאיטליה. האסטרטגיה הראשונה נקראת 3 In Front, והיא יובאה במקור מרשת השיווק האנגלית Tesco. על פי אסטרטגיה זו, בכל מקרה שבו יעמדו שלושה לקוחות בתור לקופה, תיפתח מיד קופה נוספת, עד לפתיחת כל הקופות בסניף. הנוהל החדש ייושם בכל סניפי הרשת: שופרסל דיל, שופרסל ביג, שופרסל שלי, שופרסל אקספרס ויש. "נוהל זה מגיע מהתפיסה שלי, שלפיה השירות ללקוח הוא במקום הראשון", אומר הנטר.

אפשר להבטיח מהלך כזה מבחינה לוגיסטית?

"זה לא קל, אבל אני חושב שאנחנו הרשת היחידה בארץ שמסוגלת למהלך כזה כעת. התכוננו לכך וכבר עשינו ניסויים בכמה סניפים. עם זאת, אני מאמין שבעתיד אחרים יעתיקו את זה מאיתנו, כי זה קובע סטנדרטים חדשים של שירות. יש מקומות בחו"ל שיש בהם גם 2 In Front, אבל אנחנו עדיין לא שם".

שיטת השיווק השנייה פותחה על ידי רשת קרפור הצרפתית באיטליה, ומטרתה להטמיע את המותג שופרסל ביג. מדובר במבצע שבמסגרתו הלקוח ה־100 במספר שירכוש בכל אחד מסניפי שופרסל ביג, יזכה לקבל את קנייתו חינם. על הזכייה בקנייה חינם יידעו כל קוני הסניף על ידי מערכת תאורה וצלילים. המהלך ילווה בקמפיין שהושקעו בו 5 מיליון שקל. לדברי הנטר, מהלך זה היה "הצלחה היסטרית" באיטליה, והוא מאמין כי הוא ימשוך לקוחות רבים לשופרסל ביג ויבנה לרשת קהל לקוחות נאמן.

תגיות

75 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

74.
האנטר, לטיפולך!
קודם כל, כל הכבוד ובהצלחה לריצ'ארד האנטר ביוזמות ובתפקיד החדש כמנכ"ל שופרסל. אני גם חייב להגיד שאני די מרוצה מחוויית הקנייה בשופרסל, ברוב סניפיה ולתתי-רשתותיה השונות. זה בדיוק הסיבה למה אני מדיר את רגליי מרשת רמי לוי (פעם בשנה אני מתפתה, ואז אני מבין למה אני נמנע מלקנות שם...). יחד עם זאת, נראה לי שההצעות החדשות של מר האנטר מגיעות היישר מפס הייצור של לימודי תעשייהו ניהול, וכל קשר בינם לבין שיפור השירות מקרי בהחלט: * פתיחת קופה חדשה בתור של 3 לקוחות ומעלה - אפשר מראש להציב יותר קופאיות, כמו בסופרים שנמנו פה בתגובות (אני מכיר רק את "חצי חינם", שם גם יש אורזים - עוד רעיון מבורך). אין לכם מושג כמה זה כיף בעין לדעת שאתה יכול להיכנס למרכול זול מחד ולצאת עם קנייה בצ'יק-צ'אק. הרעיון המוצע נועד לייעל את אילוצי המערכת לקופאיות, אבל הוא מגיב בדיעבד לתורים ולא מראש. * לקוח המועדון המאה זוכה בקניות על חשבון הרשת בשופרסל ביג - נשמע כמו הבטחה מעורפלת מידי כדי שאני אטריח את עצמי: גם צריך להיות לקוח מועדון (ואני לקוח), גם צריך לצאת הלקוח המאה, גם צריך לקנות בשופרסל ביג (שהיא לא זולה, אלא מתבססת על הנחות כמות שגם הן בטח יישחקו כדי לממן את המבצע הזה). תנו לי הנחה פשוטה, כמו שופרסל דיל (שבעיניי הוא באמת הקונספט המנצח מכולם). עוד כמה נקודות למחשבה: * אחידות אמצעי התשלום - כל תתי-הרשתות שלכם צריכים לקבל תווי-קנייה וצריכים לאפשר תשלום בשוברי המועדון. כמו כן, כולן צריכות לאפשר תשלום חשבונות הטלפון של בזק. * אתם רוצים להשקיע בשופרסל ישיר? המחירים חייבים לרדת. הלקוחות לא פראיירים ומצפים שחלק מהעלות התפעולית הנחסכת ממכם על קניות מקוונות תתגלגל לפתחם. באופן אישי, עד שלא יקום הפורמט שיבטיח לי רמת מחירים של רשת "הוזלה עמוקה" (heavy discount) או במונחים שלכם "שופרסל דיל" - אני לא אקנה. * כנ"ל שופרסל אקספרס - חדשות רעות לכיס שלי, הרצון שלכם להרחיב את המותג. זו תת-הרשת היקרה ביותר שלכם וכבר כיום אתם "בודקים את המים" וממקמים סניפים שלהם מול תת-רשת זולה יותר של המתחרה מגה - "מגה בעיר" (יהודה מכבי בת"א כמשל). מעבר לזה, חוויית הקניה לוקה בחסר כי אין מבצעים, אין אמצעי תשלום, אין מעדניה/מאפית/קצביה. לא, זה לא נותן לי מענה. למעט מקרר הקרטיבים (שיותר זול מפיצוציה). * האחדה עם "יש" - כרטיס המועדון "יש" צריך לעבור גם בתתי-הרשתות האחרות של שופרסל ולהפך. אם אני באופן קבוע נמצא בסביבת סניף "יש" וחושב על זה שאני לא יכול לצבור נקודות (שיהפכו לבסוף להחזר כספי) ברשת הזו, אתם בעצם מפסידים את סל הקנייה שלי כלקוח. * יש לכם אפלייה בהטבות שאתם נותנים ללקוחות המועדון ולקוחות כרטיס האשראי המשולב זוכים להטבות גדולות יותר. אתם אולי טוענים מנגד שאפשר להצטרף לכרטיס חיוב נטען מראש, אבל דעו לכם שלאומי קארד מונעת במרבית המקרים מלקוחות להצטרף לכרטיס כזה, אם סירבה לו לכרטיס אשראי רגיל. לטיפולכם - אף אחד לא רוצה להיות חבר במועדון לקוחות שלא רוצה אותו!
ארז  |  29.06.10
לכל התגובות