אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משיחת יתר: שקיפות מלאה

משיחת יתר: שקיפות מלאה

גלריה ליטבק הוכיחה את עצמה כהצלחה כלכלית. לקראת פתיחת התערוכה השנייה, היא תנסה לתפוס מקום של כבוד גם בעולם האמנות

22.06.2010, 12:50 | דנה גילרמן

האם מולי ליטבק, שהקים את גלריה ליטבק לאמנות הזכוכית, יצליח להחדיר לעולם האמנות המקומי את המדיום החורג, שנחשב בעיני רבים כקראפט (אומנות) ותו לא? היו כבר כאלה שכינו את התערוכה הראשונה בגלריה, שבה הציגו 23 אמני זכוכית מהמיטב בעולם, "ועדת קישוט למשרד".

אך קשה להתווכח עם מספרים. מהגלריה נמסר שעד עתה ביקרו בה 90 אלף איש. אם נזכיר לרגע את 50 אלף המבקרים שפקדו את תערוכת אוסף עמי בראון במשכן לאמנות בעין חרוד, הרי שמדובר בהישג מרשים.

מולי ליטבק. למרות הכל הברנז מולי ליטבק. למרות הכל הברנז'ה באה מולי ליטבק. למרות הכל הברנז

לא קל להחדיר מדיום חדש לשוק קטן וחשדן. ההשתלבות קשורה למעמדו של המדיום בעולם, אך גם למי שעומד מאחוריה. למשל, התעוררותה של האמנות הדיגיטלית בארץ קשורה לפעילות של גלית אילת ואיל דנון במרכז לאמנות דיגיטלית בחולון, וסרג'יו אדלשטיין עזר רבות בקידומה של אמנות הווידיאו.

על הקושי בטיפוח מדיום הזכוכית תעיד מרים יניב, שפתחה לפני עשור את גלריה מרים יניב וסגרה אותה עם תחילת המיתון. "בשנתיים שפעלנו ברחוב אחד העם בתל אביב היתה תחושה שהדברים מתחילים לזוז", אומרת יניב, "אספנים מהעולם היו מגיעים לחופשות. אנחנו ניסינו לקדם בעיקר אמנים ישראלים.

יש בעולם בסביבות 300 אספני זכוכית מובהקים, מחציתם יהודים. אבל כשהמיתון פגע בשוק האמריקאי, לא יכולנו להמשיך וסגרנו את הגלריה. היום אנחנו מוכרים מהבית בתיאום מראש".

כסף וקשרים

ליטבק הוא אדם שנוי במחלוקת בגלל מקור פרנסתו, אתרי סקס באינטרנט, אך יש לו גם מקדמי ביטחון חשובים: כסף וקשרים. לא במקרה לפתיחת הגלריה הגיעו דמויות מהברנז'ה כמו האספן יגאל אהובי, היחצ"ן רני רהב ואפילו פרופ' מרדכי עומר, מנהל מוזיאון תל אביב. אלו דברים שמביאים להכרה. לדוגמה, בין הגלריה לבין המחלקה לקרמיקה וזכוכית בבצלאל נרקמו קשרי פעולה. לפני כמה חודשים הרצה בבצלאל האמן לוצ'יו באבוקו, ממשתתפי התערוכה.

עבודה של ציגלר. שתי עבודות כבר נמכרו עבודה של ציגלר. שתי עבודות כבר נמכרו עבודה של ציגלר. שתי עבודות כבר נמכרו

"אני חושב שהגלריה הזו מקדמת מאוד את המעמד של עיצוב הזכוכית בתודעה הישראלית", אומר מולי בן ששון, ראש המחלקה לקרמיקה וזכוכית בבצלאל. “זו גלריה שמביאה את גדולי האמנים לארץ ויוצרת חשיפה לתחום". אין ספק שהקשרים האלו עוזרים גם למכור. מהגלריה נמסר שעד היום נמכרו עבודות ביותר מ־7 מיליון שקל. יניב מציינת: "המכירות שם מצוינות. באירועים שלו יש הרבה מאוד אנשי כסף ותעשייה".

מהתערוכה של האמן הצ'כי ואצלב ציגלר, שיציג בגלריה מיום שישי, נמכרו שתי עבודות, וזה עוד כמה ימים לפני הפתיחה. הרוכש - מוזיאון קורנינג בניו יורק - נחשב למוביל בעולם בתחום אמנות הזכוכית; אך הסכום ששולם עבורן, 66 אלף דולר, מסגיר את מעמד הכלאיים של התחום.

עבודותיו של אמן בן גילו של ציגלר (81) ובעל מעמד כשלו כבר מזמן היו נמכרות במאות אלפי דולרים. ציגלר, יליד 1929, ייסד ב־1965 את הסטודיו לזכוכית באדריכלות באוניברסיטה לאמנויות בברטיסלבה, והציג את יצירותיו בתערוכות יחיד ותערוכות קבוצתיות בצ'כיה ומחוצה לה.

בתערוכה "גן התבונה" מציג ציגלר עבודות מזכוכית אופטית - זכוכית שמתאפיינת בצלילות ומשמשת בדרך כלל לייצור עדשות ומכשירים מדעיים. עבודתו מוגדרת כמינימליסטית, והוא עצמו אומר עליה: "אני מכין זכוכית שלא רוצה להיות אמנות, אלא אמצעי לשיקוף והשתקפות והתבוננות". פרטים: מגדל המוזיאון, רחוב ברקוביץ' 4, ת"א.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
גלריית ליטבק
שלום רב,בביקורי בגלריה התרשמתי מיצירות מדהימות ומעניינות שעד כה לא נראו במחוזותינו. ממליץ בחום לבקר, המקום יפה, מושקע ומהנה, העובדים נחמדים ומקצועיים וכרטיס הכניסה המדובר הופך לזניח לאור המצוי במקום. כמו כן, לאלו הטוענים כי גלריה אמורה להיות פתוחה להמונים וללא תשלום דמי כניסה. יש להבין כי להבדיל ממוזיאון מסובסד ע"י כספי משלם המיסים, הגלריה דנן הנה פרטית ומתפקדת כעסק לכל דבר ועניין. בעסק פרטי בו יש הוצאות רבות, קיימת מטרה לגיטימית וזה לדאוג לריווחיות המקום, זאת ע"מ להבטיח את הישרדותה ולא כפי שצויין בכתבה, ביחס לגלריה שפעלה בעבר בבעלות גב' יניב שנאלצה כמצויין לסגור שעריה בשל המיתון ששרר בעת בו פעלה. בקיצור ולעניין ממליץ בחום להגיע, לפתוח אופקים, לפרגן לעבודה שהושקעה במקום ולהנות.
רובי , תל אביב  |  26.06.10