אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
איך למנוע מלקוח להתמקח? צילום: shutterstock

איך למנוע מלקוח להתמקח?

האם יש מחירים חסיני מיקוח? מה לכתוב על התווית כדי שהלקוחות יבינו שזה המחיר?

24.06.2010, 10:49 | דן אריאלי

פרופסור אריאלי שלום,

אני מוכר מוצרי אלקטרוניקה, ובתחום שלנו כל לקוח מצפה ש"יעשו לו מחיר". הם משוכנעים שרווחינו עצומים ודורשים הנחה גם כשאי אפשר. האם יש מחירים חסיני מיקוח? מה לכתוב על התווית כדי שהלקוחות יבינו שזה המחיר? רוי ל'

שלום רוי,

אתה שואל אם המחיר שרשום על התווית משפיע על נטייתם של אנשים להתמקח. והתשובה היא - כן. סוג אחד של מחירים שמפחית את הסיכוי להתמקחות מוכר כבר הרבה שנים, והוא המחירים שנגמרים בספרה תשע. מחקרים שנערכו בשעתו בארצות הברית הראו שמחיר שנגמר ב־9 נותן את האשליה שהמוצר כבר עכשיו נמכר בהנחה. אם אתה מוכר סוודר ב־84 שקל אנשים לא חושבים שהוא בהנחה. כשאתה מעלה את המחיר ל־89 שקל, נדמה להם שהוא כן בהנחה, ויותר אנשים יקנו אותו. אבל המחקרים גם גילו שאי אפשר לעשות את זה יותר מדי. אם בקטלוג שלך כל מחירי המוצרים נגמרים ב־9, הקונים כבר לא יתייחסו לזה כאל הנחה. רק כמה מהמחירים צריכים להיות כאלה.

מה כדאי לכתוב על התווית?, צילום: shutterstock מה כדאי לכתוב על התווית? | צילום: shutterstock מה כדאי לכתוב על התווית?, צילום: shutterstock

מחקר מעניין של אילן יניב מהאוניברסיטה העברית יכול לעזור לגלות עוד סוג של מחירים "חסיני מיקוח". יניב בדק איך אנשים מתייחסים למספרים שהם שומעים. למשל, כשאני אומר לך "בוא ניפגש בשתיים", מה אתה מבין מזה? האם14:10 זה בסדר? ומה אם תגיע לפגישה ב־14:15? מצד שני, מה תבין כשאומר לך "בוא ניפגש בשתיים ועשרה", או "בוא ניפגש בשתיים ושתי דקות"? המחקר גילה שככל שהמספר שאתן לך יותר מדויק וספציפי, כך תיטה יותר להניח שיש למספר משמעות, וכך גם תיטה יותר לדייק בו.

עם מחירים זה עוד לא נבדק, אבל ייתכן שמה שיעזור "לחסן" את המחירים שלך מפני מיקוח הוא להפוך אותם למדויקים, וכך ליצור אצל האנשים את התחושה שיש סיבה לכך שדווקא זה המחיר. כי כאשר אתה אומר "2,000 שקל" או "2,500 שקל", אנשים עשויים להניח שסתם זרקת את המספר ושעיגלת כמה מאות למעלה. אבל אם המחיר יהיה, למשל, 2,067 שקל או 2,567 שקל, אנשים לא ירגישו אוטומטית שזרקת ועיגלת. התחושה הראשונית תהיה שיש סיבה לכך שזהו המחיר. וייתכן - אני לא יודע, אבל זו אפשרות מעניינת - שהרצון להתמקח יירד. אם אתה עושה את הניסוי הזה, אני מאוד רוצה לדעת איך הוא יצא.

תגיות

24 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

22.
לא מאמינה הכל קישקוש .אתם מרוויחים 500%.הכל אצלכם רווחים
אני קונה ומבקשת הנחה ומתנה ויחס ואוי אם יעיבו אותי וסדרו אותי.ולא מתחילה עם כל מנהל.וזה שרציתי להיכנס לחדר המנהל רציתי שלא יהיה לו בושות ליד הקלינורה שלא ישמעו מה אני הולכת לומר לאופיר..חחחחח בדיחה .הכל מוצריםפ תת רמהמסין הכל כולל הכל..ואין אמונה באף אחד _ת .:-).לדע הכי כדאי לשמור את הכסף מזומן ולהתחזק .חיזוק הלב בעיקר :-).
הילדה  |  26.06.10
21.
ל-12 המאמנת העסקית: כמו כל המאמנים, את יודעת לצטט דוגמאות וקשקושים לא רלבנטיים
ולא למצוא פתרונות לבעיות. אף אחד לא חולק על כך שיש לקוחות של ג'ינס ב-50 ש"ח ולקוחות של ג'ינס ב-2500 ש"ח (הדוגמא שאת אוהבת לתת, כנראה שמעת אותה ממאמן "בכיר" אחר). השאלה היתה מה לעשות כאשר הלקוח של הג'ינס ב-50 או הלקוח של הג'ינס ב-2500 דורש הנחה. מה המוכר אמור לעשות? לא ענית על השאלה. כמובן, ככל המאמנים (מאמנים, עאלק), אתם אלופים בלתת דוגמאות וציטוטים לא ממש רלבנטיים שלא עונים על השאלות ורק גורמים ללקוח שלכם לחשוב שקיבל תשובות. אני את האימונים שלי עושה בבריכה המקומית
26.06.10
לכל התגובות