אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פסטיבל התקלות של אייפון 4 צילום: טלי שמיר

פסטיבל התקלות של אייפון 4

כתמים צהובים על המסך, סדקים על מעטפת הזכוכית החדשה ובעיות קליטה. ההשקה של האייפון החדש היתה, כרגיל, מלאת תקלות - אבל גם המוצלחת ביותר אי פעם

27.06.2010, 15:07 | עומר כביר

האבטיפוס שנחשף שבועות לפני המועד המתוכנן; האכזבה מחוסר המהפכניות של המכשיר; התקלות והבעיות הרבות שהתגלו כבר ביום הראשון; אפילו התגובה המבישה כמעט של אפל לאותן תקלות - כל אלה לא היה בהם כדי לבלום, ולו במעט, את ההיסטריה ההמונית סביב יום המכירה הרשמי הראשון של אייפון 4 של אפל ולהפוך אותו לאחד מימי ההשקה המוצלחים ביותר בהיסטוריה של החברה, אם לא המוצלח שבהם.

77% משדרגים

 

המכירה החלה ביום חמישי ביפן, בזכות מיקומה המזרחי, ובשעות שלאחר מכן הצטרפו אליה גם גרמניה, צרפת, בריטניה ולבסוף ארה"ב. מכל מקום צצו אותן תמונות: מאות מעריצים נלהבים ממתינים בתור ארוך כדי לקבל את המכשיר שהזמינו במכירה מוקדמת, או מקווים שכשיגיע תורם עדיין יישארו מכשירים למכירה במקום.

לפי ניתוח של האנליסט יאיר ריינר מחברת המחקר אופנהיימר, אפל לא יכלה לבקש לעצמה יום השקה מוצלח יותר: 1.5 מיליון אייפונים חדשים עשו את דרכם לידי הלקוחות. לצורך השוואה, שני הדורות הקודמים של האייפון נזקקו לסוף שבוע שלם כדי להגיע למכירות של מיליון מכשירים. 

התור לחנות אפל בניו יורק, צילום: טלי שמיר התור לחנות אפל בניו יורק | צילום: טלי שמיר התור לחנות אפל בניו יורק, צילום: טלי שמיר

ומי קונים את אייפון 4? לפי ניתוח של האנליסט ג'ין מנסטר מחברת המחקר פייפר־ג'פרי, 77% מהרוכשים משדרגים למעשה אייפון קיים. מדובר בנתון שצריך לעורר דאגה אצל ספקיות הסלולר וגם אצל אפל. האייפון מתחרה ביריבים שהולכים ומתחזקים: מכשירי אנדרואיד, שלדברי גוגל מוכרים 160 אלף יחידות מדי יום; פאלם שזכתה לאחרונה לגב כלכלי רציני בזכות הרכישה על ידי HP; ו־RIM, שמכשירי הבלקברי שלה עדיין שולטים בשוק הסמארטפונים בארה"ב. חוסר היכולת למשוך לקוחות חדשים עלול, בטווח הרחוק, לפגוע בהמשך הצלחתו של המכשיר הפופולרי.

ואולם, יש לקחת את כל המספרים האלה בעירבון מוגבל - שכן לאנליסטים, ובפרט למנסטר, יש ניסיון לא מוצלח בחיזוי מכירות היום הראשון של אפל. אך גם אם מדובר בהערכות מופרזות, ההיסטריה סביב המכשיר ביום הראשון לא משאירה מקום לספק - למרות הכל, מדובר בהצלחה.

אבל יש גם צד מוצלח פחות להשקה. למעשה, אפשר להגיד שמדובר במעין מסורת, אולם לא בהכרח כזו שהמעריצים מחכים לה בכליון עיניים. הכוונה, כמובן, לבעיות הרבות שמתגלות במכשיר ביום ההשקה. בשנים קודמות מדובר היה בעיקר בקשיים לבצע אקטיבציה למכשיר, בגלל עומסים בלתי צפויים על מערכות המחשבים של אפל ו־AT&T, דבר שהביא להתארכות התורים. בעקבות הבעיות שהתגלו עם אייפון 4, אשר נראות כזמניות פחות מקשיי אקטיבציה, אפשר להניח שהרוכשים נזכרים בערגה בהשקות הקודמות.

 , צילום: בלומברג צילום: בלומברג  , צילום: בלומברג

(להגדלת התמונה)

 

אחת מנקודות החוזק העיקריות של המכשיר היא התצוגה הסופר־איכותית שלו, המכונה על ידי מנכ"ל אפל סטיב ג'ובס "תצוגת רשתית" — שכן היא שווה באיכותה ליכולת הראייה של הרשתית האנושית. כמה רוכשים שקיבלו את המכשיר לידיהם התאכזבו, לפיכך, לגלות שהרשתית שלהם נוהגת להציג כתמים ופסים צהבהבים, או לפחות זה מה שהם ראו על מסך המכשיר. בשעות הראשונות שלאחר ההשקה פרסם בלוג הטכנולוגיה "גיזמודו" עשרות תמונות ששלחו משתמשים אשר מוכיחות את קיומה של התקלה ואת שכיחותה. אבל אפל לא טרחה להגיב. עם זאת, במהלך סוף השבוע התברר שמדובר בבעיה שנעלמת אחרי יום או יומיים, הקשורה ככל הנראה לחומר הדבק שבו משתמשת אפל, שעדיין לא הספיק להתייבש.

בעיה אחרת לא צפויה שתיעלם עם הזמן. על האייפון 4 מגנה מאחור ומלפנים זכוכית מחוסנת, המכונה גורילה גלאס, והיא אמורה להפוך את המכשיר לעמיד במיוחד. אולם, דיווחים ראשונים וגם כמה סרטונים ברשת מדגימים איך אחרי נפילות ספורות מגובה לא רב הזכוכית נסדקת. דיווחים אחרים מגלים שריטות רבות על פני הזכוכית, גם אחרי שימוש יומיומי רגיל ולא ממושך. גם במקרה זה אפל לא טרחה להגיב.

הלו? לא שומעים

 

אך בעיות אלו כמעט מחווירות לעומת הכשל המרכזי: בעיות הקליטה. בעיצוב המחודש של המכשיר שילבה אפל את האנטנה שלו במסגרת הפלדה של המכשיר. אולם, משתמשים רבים גילו שאם הם מחזיקים את המכשיר ביד שמאל, כך שהחלק התחתון של המסגרת מכוסה, איכות הקליטה מידרדרת משמעותית. בעולם שבו 10% מהאוכלוסייה היא שמאלית אין פלא שהתקלה זכתה במהרה לכינוי הלא מחמיא "אחיזת המוות".

כאן אפל דווקא הגיבה. "מי שחווה קשיים צריך להימנע מלאחוז בפינה השמאלית התחתונה של המכשיר באופן שמסתיר את המסגרת לחלוטין, או פשוט להשתמש באחד המגנים הרבים שקיימים", כתב ג'ובס בתשובה למשתמש ששלח לו אימייל בנושא. כן, קראתם נכון. אפל, החברה שבנתה את שמה בזכות הנדסת אנוש מחוכמת, מבקשת מהצרכנים לשנות את הדרך שבה הם אוחזים בטלפון.

כמו כן, האתר המדווח חדשות על אפל, AppleInsider, טען סוף השבוע שבעיה דומה הופיעה לפתע גם במכשירי אייפון 3GS, ששודרגו למערכת ההפעלה החדשה, אף שהיא אינה משפיעה על איכות השיחה. הדבר מצביע על כך שמדובר למעשה בתקלת תוכנה באופן שבו מוצגת איכות הקליטה, שיכולה להיפתר במהרה באמצעות עדכון למערכת ההפעלה. האם ההתנהלות הזו תשנה במשהו לחובבי אפל ברחבי העולם? בהתחשב בעובדה שהם היו הרוב המכריע של רוכשי אייפון 4, למרות התנהלות בעייתית ביותר של החברה במקרים בעבר, אפשר להניח שנראה אותם נערכים בהמוניהם גם לקראת השקת אייפון 5 בשנה הבאה.

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
אפל תמיד מצליחים לבדר את שלל לקוחותיה הפרטיים והעסקיים ברחבי העולם
ע"י כך שהם יודעים שיהיו בעיות אבל הם אומרים לעצמם, אההה, אנחנו סקפטים... אנחנו מספרים שאנחנו קונים אייפונים מאפל, והציבור הרחב נותן להם במה... משהו שמאפיין את חברת נוקיה האגדית, לפני כל השקה מצויינים כל התקלות או המגבלות של הדגם החדש באופן רשמי באתר החברה. באפל לא ידעו על התקלות האלה בגלל..?:) אף אחד לא יודע?? נו... זה ממש קל. כי באפל אף אחד לא לקח לעצמו את המכשיר החדש לבדיקה, הוצאת שיחות רגילות ווידאו ברשת... צילום וידאו וסטילס... משחקים... שימוש וניצול זמן הסוללה עד תום. אז איך זה שאפל שותקת? תשאלו אותם.
יונתן ל. , יהוד  |  28.06.10
1.
הגרף של מניית אפל מראה את מה שאפל חזקה בו ובמה אפל חלשה
אפל חזקה במיתוג וביצירת הייפ. לפני כל הכרזה על מכשיר המנייה עולה. אבל אפל חלשה בהחזקת המותג לאחר שמתגלה כי המוצר לא מושלם כמו שהם מיתגו אותו ולכן לאחר שהמניה עלתה, לרוב היא מתמתנת או אף יורדת עד אשר מגיע ההייפ הבא. על מנת שהמניה של אפל תמשיך לעלות, היא צריכה כל הזמן לייצר הייפ אחרת המניה תרד לאחר שכל המיתוג והרעש יעלם. ניתן לראות למשל את הקפיצה במניה כשנחשף האייפון 4 בטעות והנפילה שלאחר מכן כשנחשפו פרטי המכשיר ויכולתיו. בנוסף, ניתן לראות שמניית אפל קרסה כמו מניות של חברות אחרות עקב המיתון ועלתה רק כאשר ההייפ סביב ה3GS התחיל למרות שהמיתון עוד היה בשיאו וכן שזמן קצר לאחר המכירות המנייה ירדה והתחילה לעלות רק חודשיים לאחר מכן. גם לאחר האייפד שיצר הייפ, המנייה ירדה ורק ההייפ מהאייפון 4 הקפיץ שוב את המנייה. בכל אופן, אייפון זה לא טלפון חכם בגלל שהוא בעייתי כטלפון וגם לא ממש חכם היות והוא למעשה קונסולה סגורה. זה למעשה PSP שניתן לדבר איתו ברשת סלולארית אם חושבים על זה...
Nיקו  |  28.06.10