אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משחק הכיסאות צילום: אוראל כהן

משחק הכיסאות

שיתוף הפעולה בין קליגריס, בית העיצוב האיטלקי לרהיטים, לבין חברת סול תורג'מן הישראלית החל שנים רבות לפני שקרן בבעלות לואי ויטון השקיעה בחברה ממילאנו. כיום מאפשרת גם השלוחה הישראלית פתרונות ברמת עיצוב איטלקית ובמחיר הגיוני

29.06.2010, 09:59 | דקל גודוביץ

"באיטליה מכירים את קליגריס בזכות השולחנות הנפתחים", אומר מנכ"ל החברה ג'ורג'יו גובי. גובי (48) הגיע לישראל מאיטליה, כדי לציין חצי יובל לשיתוף הפעולה של החברה המילאנזית עם חברת הרהיטים סול תורג'מן בניהולו של שלומי תורג'מן (35). בכל חודש נפתחות בממוצע שתי חנויות חדשות, מבהיר גובי, בין היתר במוסקבה, בגאלרי לאפייט בפריז, בבלומינגדיילס בניו יורק ובקרוב גם בלונדון.

ההתחלה היתה צנועה הרבה יותר. החברה נוסדה ב־1923 כעסק משפחתי פשוט לייצור כיסאות, והמשיכה כחברת רהיטים עממית.

ב־2007 נרכשו 40% מהחברה בידי קרן פרטית בבעלות לואי ויטון - רכישה שהובילה לתהליך של מיצוב ומיתוג יוקרתי יותר, שהושלם לפני כשנה והביא אותה למחזור מכירות שנתי של 150 מיליון יורו ב־2009.

לא זזים מהכיסא

למרות הצמיחה והמיתוג המחודשים, יש דברים שלא השתנו בקליגריס. החברה מתמקדת בתחום הייצור בלבד ואיננה מעוניינת להיכנס בשלב זה לתחום המכירות. היא מחזיקה בבעלותה רק חנות דגל אחת במילאנו, שעיצובה מחדש ב־2008 נועד להדגים לקנייניה מהן דרישות הסף לעיצוב חנויותיהם ברחבי העולם. לא עוד הצבת רהיטים כפריטים בודדים למכירה, אלא הצגת מערכות ריהוט שלמות לחדרי הבית. גם מראה הקירות עודכן: הקירות האדומים (כצבע הלוגו של החברה) הוחלפו בקירות אפורים סולידיים ועכשוויים, והקיר המרכזי בחנות הוקדש מעתה לאוסף כיסאות הבית.

"הדנ"א של החברה היה ונשאר הכיסא", פותח גובי ומוסיף כי הלוגו החדש - דמות של נקר - מאפיין את הנחישות של החברה. "הנקר הוא ציפור שמסמלת יצירתיות, התמדה ועבודה בעץ, שהיא מאז היווסדנו המקור והבסיס שלנו", טוען גובי, שחברתו מחזיקה במפעל עץ בקרואטיה.

שלומי תורג שלומי תורג'מן וג'ורג'יו גובי. "הדנ"א של החברה היה ונשאר הכיסא" | צילום: אוראל כהן שלומי תורג

אך המוצרים הבולטים שלכם לא עשויים מעץ.

"נכון שהטרנד הכללי בעולם היום הוא מעבר לריהוט ממתכת ופלסטיק במקום מעץ. בארה"ב עדיין יש ביקוש לעץ כי הוא חומר מסורתי יותר, ובישראל עדיין אין כיוון ברור. רוב הישראלים, אלה שיש להם גם יכולת כלכלית, פיתחו טעם אירופי שמבוסס על עיצוב איטלקי חדש, אבל עדיין יש שוק שלם שלא יכול לממן ריהוט עכשווי איטלקי וגם אוהב ריהוט עץ מסורתי. כיום הטרנד השולט הוא זה שמשלב דווקא בין שולחן עץ לבין כיסאות מפלסטיק או ממתכת".

כיסא הפלסטיק הצבעוני "פאריסיאן" דומה מאוד לכיסא האיקוני "Louis Ghost" שעיצב פיליפ סטארק לקארטל ב־2002.

"זה נכון, אבל שב בבקשה על הכיסא שלנו, תנוע עם הגוף ותרגיש בהבדל. הכיסא עומד יציב, אבל זה של קרטל זז. למה? כי הפינה שבין המושב לרגליים אצלנו מחוזקת. אנחנו יישמנו את הידע שיש לנו בכיסאות והעברנו אותו לפלסטיק, בעוד קרטל יישמו את כל הידע שלהם בפלסטיק כדי לייצר כיסא".

ובכל זאת קרטל עדיין יותר מפורסמים. אולי מפני שמעצב כמו פיליפ סטארק יותר מוכר. למה לקליגריס אין מעצבי־על?

"אנחנו לא משתמשים ב'שמות', כי אנחנו מעדיפים לנהוג ולא להיות מונהגים בידי אחרים. מעצבי־העל מקדמים את שמם ועיצוביהם על גבי שם החברה המייצרת".

לא נהיה איקאה

"החברה פונה גם לזוגות צעירים שגרים בבתים קטנים שאין בהם אפשרויות אחסון מגוונות, ולכן הערמת הכיסאות היא פתרון טוב במינימום מקום", מסביר תורג'מן. "לכן גם שולחנות האוכל של קליגריס מדגישים התמחות בפטנטים לפתיחה ולהגדלה", הוא אומר ומדגים מיד פתיחה סיבובית מפתיעה של שולחן בעל פלטת זכוכית אובלית שחורה שנקרא "אודיסיאה". שולחן פתיחה סטנדרטי יותר ומלבני הוא שולחן "Convoy" (שיירה), שכשמו כן הוא, הופך משולחן שאורכו 1.38 מטרים לשולחן לאירוח ליל סדר בעל שלוש הגדלות, שאורכו הסופי 2.80 מטרים.

הדינמיות והפטנטים חוזרים גם בספת עור עם משענת ראש מתרוממת, או במזנונים חסכניים במקום, כמו מזנון "MAG" בעל דלתות ההזזה שאינן דורשות מרחב פתיחה, בזכות פטנט שיושם לאחרונה גם במטבחי יוקרה. "הקונספט שלנו", מסכם גובי, "הוא לאפשר לכמה שיותר אנשים, בשטח מצומצם, עיצוב איטלקי במחיר הגיוני".

נשמע כאילו איקאה צריכים להתחיל לחשוש.

"איקאה עוזרים לשנות את טעם הלקוחות בני המעמד הבינוני לכיוון של עיצוב מודרני יותר, אבל הם לא מתחרים שלנו".

תגיות