אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
החשב הכללי: אנו נחושים להשיק את הרכבת בתל אביב, עם או בלי היזם צילום: יואב גלאי

החשב הכללי: אנו נחושים להשיק את הרכבת בתל אביב, עם או בלי היזם

שוקי אורן הסביר כי הזכיין ויתר על התנאים שהציב וכי "התקדמות זו מביאה אותנו לתת סיכוי נוסף להגיע לסגירה פיננסית בדיונים אינטנסיביים וקצרים"

08.07.2010, 13:55 | ליאור גוטמן

"אנו נחושים להביא רכבת קלה לת"א ומקווים לעשות זאת עם הזכיין הנוכחי, אולם אנחנו עדיין נכונים ליישם אלטרנטיבות אחרות במידה וזה לא יסתייע עמו בפרק הזמן שהוקצב לכך" כך אמר היום (ה') שוקי אורן, החשב הכללי במשרד האוצר.

הדברים נאמרו על רקע ההכרזה על מרתון שיחות שמשרדי האוצר והתחבורה יקיימו עוד החודש עם חברת MTS, זכיינית הרכבת הקלה בתל אביב, במטרה להשיק את הפרויקט. 

בין המדינה ליזם עמדו מספר מחלוקות שעיכבו את תחילת העבודות: הראשונה היתה בעניין חלוקת הסיכונים במקרה של הפסקת העבודות והשנייה היתה סגירת המימון ארוך הטווח, בעלות של 1.5 מיליארד שקל.

נושא המימון ארוך הטווח נפתר במאי האחרון ולפני כשבועיים הושגה הסכמה גם בעניין חלוקת הסיכונים, עת הבנקים העיקריים שמממנים את הפרויקט, - בנק לאומי, KSW ו-LB ביירון הגרמנים - הודיעו שהם מגבים את הזכיין מבחינה כספית במקרה של הפסקת העבודות.

"הזכיין הבין שהמדינה נכונה לבטל את ההסכם ולהוביל לאלטרנטיבה תקציבית לביצוע הפרויקט, מה שגרם לו לוותר על התנאים שהוא הציב. התקדמות זו מביאה אותנו לתת סיכוי נוסף להגיע לסגירה פיננסית בדיונים אינטנסיביים וקצרים", מסביר אורן.

66 חודשי הקמה

חברת MTS קיבלה לידיה את זיכיון הרכבת הקלה בתל אביב בדצמבר 2006, ובמאי 2007 נחתם בינה לבין המדינה חוזה רשמי. הסגירה הפיננסית היתה אמורה להיחתם עד מאי 2008, אולם מאז לא הצליחה MTS להשיג את המימון הדרוש בטענה שהמשבר הכלכלי הקשה עליה לגייס את ההון הדרוש.

בדצמבר האחרון העמידה המדינה אולטימטום בו היא מאיימת לשחרר את MTS מהזיכיון שניתן לה, בגין הפרות לכאורה של ההסכם עליו היא חתומה מול המדינה. על פי ההערכות, במידה והמדינה תצליח להגיע להבנות סופיות עם הזכיין לא מן הנמנע שהעבודות בפועל יחלו ב-2011.

כפי שפורסם ב"כלכליסט" משרד האוצר צירף את רשות המים לשיחות, מתוך כוונה למצוא פתרון ל-50 מיליון הקוב ששוכנים תחת תוואי הרכבת בלב תל אביב.

MTS אמורה לסלול את הקו האדום של הרכבת, שיתחיל בפתח תקווה, יעבור בתל אביב ויסתיים בבת ים. אורך המסילה כ-22 ק"מ, מתוכם כ-10 ק"מ תחת העיר תל אביב והשאר עילי. על פי ההערכות, עבודות הבנייה יארכו כ-66 חודשים. MTS מורכבת מחמש חברות: אפריקה ישראל, אגד, סימנס, CDS הפורטוגזית ו-CCECC הסינית.

תגיות

12 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

11.
המקומות שבהם הרכבת תעבור, כבר מוכנים
נתע ביצעה עבודת תשתית, בפ"ת, בת-ים ויפו וכבר היום העבודות בעיצומן. לאחר שיבוצעו, באותם מקומות יבנו את הרכבת. התשתיות מוכנות, רק אין עדיין מסילה. בירושלים לא הכינו כלום לעבודות של הרכבת, לא הרחיבו את איי התנועה, לא חידשו תשתיות, עשו הכל בבת אחת! בגוש דן התכוננו והכינו את השטח לעבודות ורוב ההכנות כבר הסתיימו ומה שעוד לא מוכן, יסתיים עד סוף השנה הנוכחית. מה קרה בירושלים? בלאגן, סדום ועמורה. ירושלים היא לא דוגמה. מה משווים בכלל את ירושלים לתל אביב? הרי ברור של אביב והאזור עמוסים יותר מירושלים והיא צריכה פתרון תחבורתי. לא לקחת דוגמה מירושלים, כאן הסיקו מסקנות קודם (בתגובה לדורינה) ואפשר לראות זאת כעת, שיש עיכוב קל נוסף בגלל שמתכננים מה יהיה בנושא מאגר המים שמתחת לתל אביב ומה עושים איתו. עם כל זה, העבודות יכולות להיערך מהר יותר מירושלים כאשר הכל מוכן לביצוע. בנושא הכבלים, זאת באמת שערוריה. נקווה שיעשו מה שנכון ויכניסו הכל מתחת לאדמה
13.07.10
10.
הרכבת בירושלים מדברת כבר בשם עצמה
אין צורך להוסיף מילה. בירושלים עובדים כבר 10 שנים! על 13.8 ק"מ. ראו כתבה היום 13.7.10 על מצוקתם, איבוד פרנסה, של אלפי משפחות שכבר 10 שנים אין גישה אל מקורות הפרנסה. 10 שנים! 10 שנים! 10 שנים! חפורה וחסומה כל העיר.!!!! ואם מישהו יאמר נלמד מהניסיון, כאן זאת ישראל ולא שויץ או גרמניה. תמיד מסיקים מסקנות א"כ, ראה דוגמא "המשט" של הספינה "מרמרה" הרעקבת תהיה אסון לאיזור המרכז ל-30 השנים הקרובות.וא"כ אסון לכל איזור המרכז. לאדון הנכבד בהערה מס. 9 שכתב שמתכננים לעשות חלק מהכבלים תת-קרקעיים, אז זה ממש לא יקרה. ואם כן, אז רק מס שפתיים של כמה עשרות מטרים.
דורינה ששון , פתח תקווה  |  13.07.10
9.
ל-8, איפה יעברו בדיוק האוטובוסים? בנת"צים?
ראינו כמה אנשים במדינה מכבדים נת"צים. רכבת קלה עוברת במסלול שמותאם רק לה, ולא בכביש שמתאים גם למכוניות. מה גם שרכבות שורדות יותר זמן ויש להן קיבולת גבוהה יותר, וגם חושבים על ביטול הכבלים והכנסתם מתחת לאדמה. אגב, בפריז יש רכבת תחתית, פרברית, קלה, ואוטובוסים שעובדים מצוין. אתה מגיע לכל מקום בקלות והעיר נראית טוב איתם, אף אחד לא מתלונן על הרכבות וכולם משתמשים בהם. המדינה כבר נמצאת באסון תחבורתי, וראינו איך אוטובוסים מתפקדים (זוועה), מה ישנו אוטובוסים רבי קיבולת? כלום! רק הדגם יהיה אחר. הרכבות נוסעות בנתיב נפרד, בתל אביב הן מתחת לאדמה. הבעיה ברכבת בירושלים היתה שהחברה עשתה קודם ולא תכננה כלום ולכן הכל התעכב במלא זמן ומרכז העיר היה מנותק. כאן כבר עבדו על האיזור בו יעברו הרכבות בתוואי העילי, מה שנשאר זה להוסיף את המסילות. אני מקווה שלא יחזרו על הטעויות של ירושלים
10.07.10
8.
הרעקבת אינה קלה בכלל
כל הנושא של הרעקבת הוא פאסה פאסה פאסה, זוהי בכיה לדורות. 20-30 שנה איזור המרכז יהיה סגור, ופקוק עד שיגווע למוות. ואולי יותר בהתחשב בנסיון שלנו באיזור ירושלים. ומי שאומר לנו זה לא יקרה, טועה ומטעה. הרעקבת שייכת לתחבורה של זמן עבר ולא תחבורה עתידנית. ואנחנו תושבי המרכז נכנס לאסון תחבורתי של המדינה ללא מוצא ממנו. הייתי עכשיו בברלין ושם סיפרו לנו המדריכים שבברלין המערבית ביטלו, אני חוזרת, ביטלו את הרעקבת. והיא נמצאת רק בברלין המזרחית הקומוניסטית לשעבר. מעדיפים כיום להשתמש באוטובוסים חדישים, ותנועה ציבורית שמתאימה לעיר וגם יעילה, ולא קווי חשמל ועמודי חשמל גבוהים, חלודים, מרעישים, שאינם שונים במהות מקו אוטובוס. מנהיגי המדינה הנכבדים חישבו טוב לפני שאתם מכניסים את כל תושבי מרכז המדינה לאסון תחבורתי שאין מוצא ממנו. עיברו עכשיו לתחבורה עתידנית ולא תחבורה של עבר. אוטובוסים רבי קיבולת, חדישים, ממוזגים, שקטים, משתלבים בנוף האורבני. תסתכלו איך נראית עיר עם רכבת. זוועה, זוועה זוועה. רעש מתמיד ומחריד, קרינה אלקטרומגנטית, הכל שחור ומאובק, רשת ובליל כבלי חשמל שחורים שמזמזמים (בגלל האבק והחשמל) כל הזמן ממלאים את כל העיר. זה נקרא תחבורה לעתיד. תתעוררו עכשיו לפני שתהרסו לנצח את איזור המרכז התוסס היפה והנפלא שלנו.
דורינה ששון , פתח תקווה  |  09.07.10
לכל התגובות