אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"AOL לא למכירה, אבל אנחנו צריכים שינוי באופן מיידי" צילום: דמיטרי שבצינקו

"AOL לא למכירה, אבל אנחנו צריכים שינוי באופן מיידי"

דרק פרייטג, סמנכ"ל בכיר ב־AOL שמשמש מנכ"ל בחברה־הבת Adtech, מכחיש את השמועות על מגעים עם מיקרוסופט למכירת AOL לאור הירידה המתמשכת בהכנסות וברווחיות. "העתיד של החברה הוא באספקת תוכן", הוא טוען

15.07.2010, 12:45 | מאיה זיסר

"AOL לא למכירה ולא נמצאת על המדף. יש כל מיני ספקולציות בנושא, אך בשורה התחתונה אין לנו כל כוונה להתמזג עם אף חברה כעת", כך אומר דרק פרייטג, סמנכ"ל בכיר בחברת AOL ומנכ"ל החברה־בת Adtech, בראיון בלעדי ל"כלכליסט", בהתייחסו לשמועות כי מיקרוסופט נמצאת במגעים לרכישת AOL.

השמועות על רכישת AOL לא מגיעות משום מקום. בשנה האחרונה נמצאת AOL במגמת ירידה בכל הפרמטרים: ברבעון הראשון של 2010 הראתה החברה ירידה של 23% בהכנסות ביחס לרבעון הראשון של 2009, עם הכנסות של 664 מיליון דולר. ביחס לרבעון הראשון של 2008 הירידה בהכנסות אף עמוקה יותר ועומדת על 41%, עם הכנסות דאז של 1.1 מיליארד דולר. בשורת הרווח הנקי נרשמה צניחה של 58% ביחס לרבעון הראשון של 2009 ל־34.7 מיליון דולר.

ב־AOL הבינו מזמן שהם בעיצומה של מלחמה על עתידה של החברה. לשם כך עורכת החברה שינוי במערך הארגוני כדי להחזיר במקצת את העוצמה שהיתה לה רק לפני כעשור.

שנות התשעים היו שנות השיא של AOL שבהן החלה פריחת האינטרנט. באותה התקופה הגלישה היתה אטית, ו־AOL סיפקה גישה לאינטרנט דרך חיבור ה־dial up ובכך נהפכה לאחת מספקיות האינטרנט הגדולות בארצות הברית. הצלחתה נבעה בעיקר מכך שהציעה לגולשים לא רק התחברות לאינטרנט אלא גם תכנים כמו דואר אלקטרוני ויכולת לתקשר בין מנויי הרשת.

געגוע לבועת הדוט.קום

 

בתחילת שנות האלפיים הוערך שווייה של AOL ביותר מ־20 מיליארד דולר, והחברה היתה מסוגלת לעשות עסקאות ענק ולרכוש חברות בעסקאות של מאות מיליוני דולרים. המפורסמת שברכישות אלה היתה של מפתחת תוכנת המסרים המיידיים ICQ הישראלית תמורת 407 מיליון דולר, סכום גבוה מאוד שהיווה ירית פתיחה לגל רכישות בסכומים מנופחים שתרמו להתפתחות בועת הדוט.קום בסוף שנות התשעים.

דרק פרייטג. מסר למיקרוסופט, צילום: דמיטרי שבצינקו דרק פרייטג. מסר למיקרוסופט | צילום: דמיטרי שבצינקו דרק פרייטג. מסר למיקרוסופט, צילום: דמיטרי שבצינקו

מצבה של AOL היום נראה רחוק מאוד מהשיא שבו היתה לפני כעשור. שווייה צנח ל־2.24 מיליארד דולר, ובשנה האחרונה נראה כי החברה נמצאת במעין מכירת חיסול של החברות־הבנות שלה במחירי הפסד. רק שלשום הושלמה עסקת המכירה של ICQ תמורת כ־187.5 מיליון דולר, כ־220 מיליון דולר פחות ממחיר הרכישה. לפני כחודש מכרה AOL את הרשת החברתית לצעירים Bebo, שאותה רכשה ב־2008 תמורת 850 מיליון דולר, במחיר של כ־10 מיליון דולר בלבד.

לאחרונה עשיתם מהלכים דרסטיים. מה האסטרטגיה של החברה כיום?

"בעקבות ירידה בכל הפרמטרים, היה ברור לנו שהחברה צריכה לעבור שינוי מהותי, ואנו נמצאים כעת בתהליך של ארגון מחדש והסתכלות פנימה. חברות־בנות שאינן רווחיות ורלבנטיות לליבת העסקים נמכרות. במסגרת מהלך זה אנחנו מנקים, גם אם זה במחירי הפסד, את מה שאינו תואם את מטרות החברה כיום".

פרסום ברשת "הישראלי הממוצע נחשף לפרסום באינטרנט פי 15 מאשר השוויצרי" בימים אלה משיקה AOL סניף ראשון בישראל באמצעות החברה־הבת שלה, Adtech מאיה זיסרלכתבה המלאה

האם בכוונת החברה להמשיך ולמכור חברות־בנות נוספות?

"יהיו עוד חברות שיימכרו בעתיד הקרוב. האסטרטגיה שלנו היא להיות המובילים בהבאת מידע מובנה ובהצגת תכנים, כאשר המטרה היא להיהפך לחברת התוכן הגדולה באינטרנט".

החיים אחרי טיים וורנר

 

אחת מעסקאות הענק הבלתי נשכחות ב־2001 היתה המיזוג בין AOL וטיים וורנר בעסקה ששווייה נאמד אז ב־124 מילארד דולר. בסופו של דבר, המיזוג היה הרבה פחות מבטיח מכפי שהוא נראה בהתחלה ואף הוכתר על ידי מנכ"ל טיים וורנר לשעבר, ג'רי לווין, כ"עסקה הגרועה של המאה". טיים וורנר ניסתה למצוא קונה ל־AOL במשך שנים, ורק בדצמבר 2009 התפצלו החברות ו־AOL חזרה להיות חברה עצמאית.

מהם השלכות הפיצול מטיים וורנר?

"היום יש לנו יותר חופש פעולה ללא צורך להתעסק במשחקים הפוליטיים של טיים וורנר, מה שמאפשר לנו יותר מרחב תמרון", טוען פרייטג. בעקבות הפיצול מטיים וורנר הודיעה AOL כי בכוונתה לפטר כ־2,500 עובדים בניסיון להישאר רווחית.

כמה זמן ייקח תהליך השינוי בחברה ומתי נראה תוצאות?

"אנחנו מעריכים שמדובר בתהליך של כשנה לפחות עד שנתחיל לראות תוצאות. אם בסוף 2009 פיטרנו כ־2,500 עובדים, מאז כבר גייסנו כ־900 עובדים חדשים שמתאימים לתרבות הארגונית שאנחנו בונים".

הכניסה לעידן הפס הרחב וחיבורי ה־DSL והכבלים גרמו לחברות תקשורת נוספות להיכנס לתחום ה־ISP (אספקת שירותי אינטרנט) ו־AOL החלה להיות פחות רלבנטית. מגמת הירידה ברווחיות של AOL נובעת בעיקר מאיבוד נתח השוק בתחום.

איך תחזירו לחברה את נתח השוק ורמת ההכנסות שהיא איבדה?

"אמנם הכנסות AOL בירידה אך אנחנו עדיין חברה רווחית. אחת הסיבות העיקריות לירידה היא תחום ה־ISP שברור לכולנו שזהו תחום שימשיך לרדת. ניצחו אותנו במגרש הזה. בשביל לחזור לנתחי השוק הישנים צריך השקעה כספית אדירה יותר ממה שאנחנו מסוגלים ורוצים. עם זאת, תחום ה־ISP עדיין רווחי ומאפשר לנו כיום לפתח את התחום השני של החברה, התוכן, ובו אנו רואים את עתיד החברה", טוען פרייטג.

"אנחנו מאמינים שהעתיד נמצא בתוכן, ולכן אנחנו שמים פוקוס רב על הגדלת מספר הגולשים הייחודיים. אנחנו יכולים להיות טובים מאוד בפרסום אך אם אין מי שייחשף אליו זה לא רלבנטי, ולכן היעד העיקרי הוא הגדלת מספר הגולשים הייחודיים והגדלת הרווח לכל גולש. כך נגדיל את הכנסות החברה".

איך תחזקו את תחום התוכן?

"אחת ההשקעות הגדולות בתחום התוכן היתה לפני שנה וחצי כאשר רכשנו את חברת פאטצ' תמורת כ־50 מיליון דולר. הטכנולוגיה של פאטצ' מאפשרת לנו להעביר תוכני חדשות ומידע על פי מיקומים כאשר הפוקוס הוא מידע מקומי. כל אחד יוכל לקבל תכנים לפי השכונה או העיר שבה הוא נמצא. המטרה היא להגיע כבר החל מהמחצית הראשונה של 2011 ל־1,000 ערים בארה"ב ובהמשך להרחיב את הפעילות בכל העולם. אנחנו מתכננים להקים כ־17 ערוצי תוכן שיספקו לגולשים מידע וחדשות ברמה המקומית, תוך שיפור חוויית גלישה הכוללת", אומר פרייטג.

ל־AOL יש הרבה מזומנים בקופה. האם תרכשו חברות נוספות?

"אנחנו נמצאים בתהליך לרכישת חמש חברות מקומיות עם בסיס גלובלי, שלוש מהן מארה"ב ושתיים מחוץ לארה"ב - אחת מהן נמצאת קרוב לישראל", רומז פרייטג.

תגיות