אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המדינה תגיש בקרוב הצעת מחליטים לביצוע שלושה קווי רכבת בת"א

המדינה תגיש בקרוב הצעת מחליטים לביצוע שלושה קווי רכבת בת"א

זאת בעקבות כשלון המגעים עם חברת MTS להקמת פרויקט הרכבת הקלה בת"א. השקת שלושת מסלולי הרכבת, שנחשפה לראשונה ב"כלכליסט", תעלה למדינה מעל ל-20 מיליארד שקל

19.08.2010, 20:13 | ליאור גוטמן

משרדי האוצר והתחבורה יגישו בקרוב הצעת מחליטים לסלילת שלושה קווי רכבת קלה בתל אביב שכולם במימון המדינה. הצעת המחליטים תוגש "בימים הקרובים", כך לטענת מקורבים לפרויקט, זאת לאור כשלון השיחות עם זכיינית הרכבת הקלה בתל אביב חברת MTS.

השקת שלושת מסלולי הרכבת, שנחשפה לראשונה ב"כלכליסט", תעלה למדינה מעל ל-20 מיליארד שקל.

בהודעת שר האוצר האוצר, יובל שטייניץ, מהערב (ה') נמסר ש"הגורמים הרלוונטיים במשרד האוצר ביצעו הליך מקצועי, מסודר ומדויק שבסיומו התקבלה החלטה ברורה שיש לבצע את פרויקט הרכבת הקלה בת"א ללא החברה שזכתה בעבר במכרז. אני משוכנע שההחלטה הזו תביא סוף הסחבת המתמשכת בביצוע הפרויקט החשוב והמדינה תוכל להביאו לכלל ביצוע במהירות האפשרית בדרך חלופית ובטוחה".

בימים הקרובים תחלט המדינה את ערבויות הזכיין בהיקף של כ-140 מיליון שקל ותיערך לתביעת ענק בהיקף של מאוד מיליוני שקלים, לאור הנזקים שנגרמו לכאורה למדינה מאי קיום החוזה.

מכתב חדש, הצעה כספית ישנה

הבוקר עוד קיוו באוצר שהזכיינית תיעתר לדרישות שלהם והשקת הפרויקט תתקדם כמתוכנן, אולם בשעות האחרות שלחה MTS מכתב תגובה בה היא מציעה למדינה להתקדם על בסיס ההבנות שהושגו במרתון השיחות האחרון בין הצדדים. הפער בין המדינה לזכיין נאמד ב-250 מיליון שקל, כ-3% משוויו הכללי של הפרויקט.

זכיינית הרכבת הקלה שלחה לפני כמה שעות את תשובתה לאוצר, לפיה היא מחדשת את הצעתה האחרונה ממרתון השיחות שלא התממש וקוראת למדינה להשלים את התהליך. הבקשה, כאמור, לא התקבלה, ועתה הצדדים יפנו להליך בוררות שינוהל על ידי עו"ד אלי זהר מטעם הזייכינת, בועז אוקון מטעם המדינה ומשפטן שלישי שיצורף לצוות בקרוב.

אחד המקורבים ל-MTS אמר ל"כלכליסט" שהחברה הוציאה עד היום קרוב לחצי מיליארד דולר הוצאות תכנון ועלויות כוח אדם, כך שברור שפניה היו לקיום הפרויקט. עם זאת, לטענתו האוצר לא הבין שיותר "אי אפשר למתוח את החבל", ושהוא לא מבין מה המדינה מנסה להשיג באמצעות חילוט הערבויות, צעד אותו הוא הגדיר כ"ברוטאלי". לטענתו, האוצר שיחק משחק של איומים והסוף יתגלה כבר אחרי ראש השנה, הוא מועד חילוט הערבויות.

ארבע שנים לצאת מהתחנה

פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב נחשב לפרויקט התשתיות הגדול בישראל. מדובר בסלילת קו באורך של כ-22 ק"מ שמתחיל בפ"ת, עובר דרך תל אביב בתוואי שהוא חלקית מעל לאדמה וחלקית מתחתיה ומסתיים בבת-ים. עלות הפרויקט נאמדת ב-11 מיליארד שקל. MTS זכתה בפרויקט בדצמבר 2006 ובמאי 2007 נחתם החוזה בינה לבין המדינה מתוך מטרה להשיג סגירה פיננסית לפרויקט עד מאי 2008 ולהשיקו במהלך 2013.

לטענת MTS, המשבר הכלכלי מנע ממנה להשיג את המימון הדרוש כך שהסגירה הפיננסית התארכה למעשה עד היום. האוצר האריך את מועד השגת המימון שש פעמים לפחות וניהל שני סבבי מרתון שיחות, אך הצדדים לא הגיעו להבנות.

MTS היא קונסורציום שמורכב מחמש שותפות שמחזיקות כל אחת חלק שווה: אפריקה ישראל, סינמס, אגד, CCECC הסינית ו-CDS הפורטוגזית.

 

תגיות

25 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

23.
אם הפער הוא 250 מיליון, הרי זו עלות זניחה לעומת התחלה חדשה.
האוצר יכול לבלוע את גאוותו ולגבות את הפער הזה בסוף ה 20 שנה, האם עדיף לגייס 20 מיליארד עכשיו או לתת ערבויות ל 250 מיליון? העיכוב בפרוייקט גורם לנזקים של מאות מיליונים לאזרחים שנאלצים להיכנס עם ריכבם, חניה, זיהום אויר, בריאות, פקקים וזמן. השיקול היחיד עכשיו הוא לסיים את הפרוייקט בזמן הקצר ביותר. שינוי של 3% בעלות הוא זניח, מי שבנה בית או שיפץ יודע שהעלות גבוהה בכ 25% לפחות ולפעמים גם מכפילה את עצמה. עוד דרך של האוצר להכשיל את הפרוייקט? לא למדו לא ללכת עם הראש בקיר? לא בכל הקרבות מנצחים אבל חשוב לנצח המלחמה. עכשיו יש חריגה של 3% בסופו של דבר האוצר נבחן בקיומה של הרכבת וב 30 השנים האחרונות הוא נכשל כשלון חרוץ שעלה למשק הישראלי הרבה יותר מ 250 מיליון. תסגרו איתם חשבון אחרי שהרכבת תנוע, לא עכשיו.
בעז , צפון  |  21.08.10
לכל התגובות