אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שר התחבורה בנסיעת מבחן של הרכבת הקלה בירושלים: "זו בשורה לתל אביב" צילום: עטא עוויסאת

שר התחבורה בנסיעת מבחן של הרכבת הקלה בירושלים: "זו בשורה לתל אביב"

ישראל כץ: "התושבים הירושלמים סבלו במשך שנים, אבל עכשיו יש אור בקצה המנהרה". התוואי הראשון של הרכבת בירושלים עתיד להיפתח באפריל 2011 , אבל מנכ"ל סיטיפס אמר כי המערכות ההנדסיות אמנם יהיו מוכנות באפריל אך עדיין לא הוסדר אופן הנסיעה ברמזורים

23.08.2010, 13:06 | תומר אביטל וליאור גוטמן

הרכבת הקלה בירושלים מחממת מנועים. הבוקר (ב') יצאה הרכבת לנסיעת מבחן מתוקשרת (ושנייה בסך הכל) של כשלושה קילומטרים. כמאה עיתונאים הצטופפו יחד עם שר התחבורה ישראל כץ, מנכ"ל סיטיפס יאיר נוה, וראש עיריית ירושלים ניר ברקת לנסיעה חגיגית שיצאה מהתחנה בצומת הגבעה הצרפתית.

כל קרון מכיל כ-250 מקומות: 64 מתוכם בישיבה, ושאר הנוסעים יצטרכו להעביר את הנסיעה בעמידה. אולם בהנהלת הרכבת לא מודאגים, מכיוון שלדבריהם כל נסיעה תארוך לא יותר מכמה דקות.

לרשות היזם כבר עומדים כ-23 רכבות, כל אחת מהן מורכבת משני קרונות. עובדי המיזם מתגאים בכך שכל רכבת מכילה כמות נוסעים השווה לעשרה אוטובוסים. המהירות המקסימלית של הרכבת תעמוד על כ-70 קמ"ש, אך רוב הזמן היא לא תחצה את גבול ה-20 קמ"ש.

התוואי הראשוני – שצפוי להיפתח באפריל 2011 - כולל כ-23 תחנות הקבועות כל חצי קילומטר. הרכבת תשהה בכל תחנה כ-20 שניות: בה הנוסעים יעלו לאחר שכבר יצטיידו בכרטיס מגנטי בתחנה. בתוך הרכבת יתבקשו הנוסעים להציג את הכרטיס מול מערכת כרטוס חכמה, ופקחים שיתרוצצו בקרונות יוודאו כי הנוסעים באמת רכשו כרטיסים. מחיר הנסיעה ייקבע על ידי משרד התחבורה וצפוי לדמות למחיר הנסיעה באוטובוס בירושלים - כששה שקלים. 

בנוסף הרכבת מונגשת לנכים: הרציף הוא בגובה רצפת הקרון והעמודים הפנימיים צבועים בצהוב בוהק למען כבדי הראייה.

"הצלחנו להניע שיתוף פעולה"

בזמן נסיעת המבחן הודיע שר התחבורה, ישראל כץ, כי "התושבים הירושלמים סבלו במשך שנים, אבל עכשיו יש אור בקצה המנהרה. בנוסף, אנו מתכוונים להשקיע סכומים ניכרים בפיתוח נוסף של הרכבת, במערכת כרטיס אחד, בפתיחת עורקי הכניסה לירושלים, ובפיתוח רכבת ת"א- ירושלים". השר גם התייחס לכישלון הקמת רכבת בתל אביב ואמר כי "גוש דן משווע לפרויקט דומה ורכבת זו היא בשורה לתל אביב. אנחנו נביא בקרוב הצעת מחליטים לממשלה שתראה כי גם המדינה מסוגלת לבצע את פרויקט בניית התשתית בתל אביב".

ראש העיר ברקת ציין כי "הסבל שעברו התושבים היה כבד מנשוא, אבל הצלחנו להניע שיתוף פעולה בין כל הגורמים ובקרוב הרכבת תצא לדרך. כניסתה תאיץ תהליכים, ותייעל את ניהול העיר".

יחד עם זאת, מנכ"ל סיטיפס - בעלת הזיכיון להקמת הרכבת, ומפעילתו עד 2036 - יאיר נוה, הסתייג מההצהרות החגיגיות. לדבריו המערכות ההנדסיות אמנם יהיו מוכנות באפריל אך עדיין לא הוסדר אופן הנסיעה ברמזורים. "הבוררים צריכים לשכנע את המדינה שהפיתוח שהשקיעה בו צריך לשרת את הציבור ולא להיתקע בפקקים. מכאן יכול להיות שהרכבת תצא לדרכה מאוחר יותר"

נכון להיום נוצר רצף מסילות לכל אורך תוואי הנסיעה בין פסגת זאב בצפון, דרך שועפאת, הגבעה הצרפתית, כביש עירוני מספר 1, כיכר צה"ל, כיכר ספרא, רחוב יפו, תחנה מרכזית, גשר המיתרים בכניסה לעיר, שדרות הרצל ועד הר הרצל. אורך המסלול הסופי הוא 13.8 ק"מ לכל כיוון.

פרויקט הרכבת הקלה בירושלים מופעל על ידי האוצר בשיטת BOT, כלומר מתן אישור בנייה, אחזקה והפעלה לגורם פרטי לתקופה של עשרות שנים. עם סיום התקופה מעביר הזכיין את הפרויקט לרשות המדינה. בפרויקט זה נחתם הסכם זיכיון עם הזכיין לתקופה של 30 שנה, מתוכם 3 שנים הוקצבו לתקופת ההקמה ו-27 שנים לתקופת ההפעלה.

פרויקט הרכבת הקלה בירושלים מתוכנן להסיע כ־100 אלף נוסעים ביום, או כ־30 מיליון איש בשנה בניכוי ימי חג ושבתות, ימים שבהם הרכבת תושבת.

תגיות

12 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

12.
אוטובוס היברידי
אם בדיוק באותו תוואי היו בונים כביש באותו רוחב עם אותן תחנות, רק ללא מסילה למטה עמודי חשמל באמצע וכבלי חשמל למעלה, היינו משקיעים בין 10 ל-20 אחוז ממחיר הסלילה וזמן הסלילה היה פחות מרבע. התוצאה היתה אוטובוס הרבה יותר שקט שיכול ליסוע בכל כביש, ללא בזבוז של 3 מיליארדי שקלים ומניעת הרס (מרכז) העיר. כדאי לתל אביבים לחשוב על זה. תחפשו איפה בנו רכבות קלות בחמישים השנים האחרונות ואיפה משתמשים באוטובוסים היברידים ותבינו מה קורה כאן. ולסיום: תודה רבה ל-א.א.
עמירם , ירושלים  |  24.08.10
11.
אוטובוס היברידי
אם בדיוק באותו תוואי היו בונים כביש באותו רוחב עם אותן תחנות, רק ללא מסילה למטה עמודי חשמל באמצע וכבלי חשמל למעלה, היינו משקיעים בין 10 ל-20 אחוז ממחיר הסלילה וזמן הסלילה היה פחות מרבע. התוצאה היתה אוטובוס הרבה יותר שקט שיכול ליסוע בכל כביש, ללא בזבוז של 3 מיליארדי שקלים ומניעת הרס (מרכז) העיר. כדאי לתל אביבים לחשוב על זה. תחפשו איפה בנו רכבות קלות בחמישים השנים האחרונות ואיפה משתמשים באוטובוסים היברידים ותבינו מה קורה כאן. ולסיום: תודה רבה ל-א.א.
עמירם , ירושלים  |  24.08.10
10.
עדיף כבר אוטובוס...
האמת נכון, ההמתנה לאוטובוסים מעצבנת במיוחד בקיץ בגלל החום (והעובדה שאתה יושב בתוך תנור), אבל (לפחות באשדוד) השירות לא רע, לא היו לי תלונות על השירות של אגד בנסיעות עירוניות. מזגנים עובדים מעולה, זמן נסיעה מהיר והשירות אדיב. רק להזכיר, לא נסעתי באוטובוסים בירושלים או בתל אביב ככה שאני לא יודע לגבי השירות בערים אחרות. אבל לאור הנתונים שמגיב מספר 1 מציג (והכתבה), הרכבת הקלה הינו ביזבוז של כסף וזמן (הרבה מאוד כסף וזמן).
DERKA , DERKA  |  23.08.10
8.
ירושלים צריכה רכבת תחתית ולא אוטובוס על מסילה
מה קורה לכם אנשים? עד מתי תתנו לממשלות האלה לטמטם אותכם? כשחופרים רכבת תחתית לא תוקעים את העיר ל-10 שנים וגם התמורה היא אחרת לגמרי. במקרה יצא לי לגור בעיר שחופרים בה רכבת תחתית ולא מרגישים את זה למעט בניית התחנות. חייבים לדרוש רכבת תחתית אמיתית לגוש דן הכוללת את ת"א, ר"ג, גבעתיים, ראשון, פתח תקווה והרצליה. למה ראשון, פ"ת והרצליה? כי רק שם ניתן להקים חניוני ענק בשביל תושבי הפריפריה. ואז פתאום מחירי הדירות בגוש דן ירדו ללא התערבות בריביות ושטויות. אבל כל זה כמובן לאולם לא יקרה, כיוון שנבחרי הציבור שלנו עושים קופה יפה על נכסי הנדל"ן שברשותם וזה כמו לירות לעצמך ברגל. בבחירות הבאות הם בוודאי ישלפו את השפנים הרגילים שלהם מהקובע כגון פלשתינאים, חזבאללה, סורים, איראנים ועוד כל מיני תופעות טבע מוזרות. העיקר שמשה ויוסי ימשיכו לריב ביניהם במשך שעתיים: האם לחלק ירושלים או לא בזמן ששניהם מחכים לאוטובוס שגם ככה לא יעצור בתחנה.
אליהו , לוד  |  23.08.10
לכל התגובות