אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מנכ"ל מירס: "ההוצאה על שירותי תקשורת גבוהה מדי" צילום: אוראל כהן

מנכ"ל מירס: "ההוצאה על שירותי תקשורת גבוהה מדי"

אברהם בורשטיין מציג עמדות חריגות בנוף חברות הסלולר הישראליות. הוא מחמיא לשר התקשורת, מבטיח להוריד מחירים ובטוח שחברות הסלולר הגדולות ימצאו את הדרך לפצות את עצמן על הפסד ההכנסות מהפחתת הקישוריות

02.09.2010, 10:24 | עמיר קורץ
אברהם בורשטיין, בן 63, משמש כמנכ"ל מירס מאז 2004. בחודשים האחרונים קידמה מירס מהלכים להפוך למפעיל הסלולר הרביעי. במקביל יצאה נגד עמדת החברות הסלולריות בנושא דמי הקישוריות, שהשר כחלון הודיע השבוע כי יופחתו בתחילת 2011.

1. בסוף השנה שעברה רכש פטריק דרהי את מירס. האם זה יאפשר לחברה את הקפיצה הגדולה קדימה שהיא לא יכלה לעשות בתקופת הבעלות של מוטורולה?

"אי אפשר לקחת ממוטורולה את הדברים הטובים שעשתה. היא השקיעה 370 מיליון דולר במירס במשך השנים, וכשהבינה שהחברה זקוקה להשקעה משמעותית כדי לעשות קפיצת מדרגה החליטה שזה הזמן להיפרד. הסביבה שמירס מתמודדת איתה היום כוללת 126% חדירה, רישיונות MVNO, רישיונות VOB, סביבה עסקית שעומד להיות בה מכרז למפעילים נוספים. יש פה אתגר לא פשוט. ההשקעה הכוללת של דרהי בהקמת התשתית החדשה של מירס תסתכם, לאורך כל התקופה, בכ־2 מיליארד שקל".

2. מירס נתקלת בלא מעט חסמים היום.

"נכון, ולכן הרגולטורים  משרדי התקשורת, האוצר והפנים  עובדים על זה, כי הם מבינים שצריך להגביר את התחרות ולהכניס לשוק מפעיל רביעי או חמישי. חלק מהדברים כבר קורים, ואני מקווה שיקרו מהר יותר".

3. אבל בינתיים זה מתקדם לאט ויש כבר מפעילים וירטואליים שקיבלו רישיונות ועלולים לקחת לכם לקוחות פוטנציאליים. אולי עד שתיכנסו זה יהיה מאוחר מדי?

"אני לא מזלזל בשום מהלך, אבל בעניין המפעילים הווירטואליים (MVNO) השאלה היא מה יכול להצליח. בעולם היה הרבה רעש סביב ה־MVNO, ובלא מעט מדינות הפעילו שבעה או שמונה מפעילים וירטואליים, ובסוף נשארו רק אחד או שניים. גם פה אני מאמין שיהיו בסוף שני MVNO, כל אחד עם בין 150 אלף ל־200 אלף מנויים, ובסך הכל זה יגיע ל־4%–5% מהשוק. בעל רישיון וירטואלי יכול ליצור תחרות ברמת המחיר, אבל מה עם כל מגוון השירותים שאתה מצפה לקבל? זה מה שעושה את ההבדל".

בורשטיין. מקווה שדברים יקרו מהר יותר, צילום: אוראל כהן בורשטיין. מקווה שדברים יקרו מהר יותר | צילום: אוראל כהן בורשטיין. מקווה שדברים יקרו מהר יותר, צילום: אוראל כהן

4. שר התקשורת דיבר בתחילה על הפחתה מיידית של דמי הקישוריות, ואחר כך החליט שזה ייעשה באופן הדרגתי. מה דעתך?

"השתתפתי, כמו כל החברות, בתהליך השימוע, ואמרתי לשר שכדי שהמערכת תוכל לעכל את זה, יהיה נכון לעשות את ההפחתה בשתי פעימות שקולות. אין ברירה אלא להתייצב על מחיר שבין 6 ל־8 אגורות".

5. מה דעתך על המלחמה שחברות הסלולר הגדולות ניהלו ועדיין מנהלות נגד משרד התקשורת סביב הפחתת דמי הקישוריות?

"באופן עקרוני אני משתדל לא להעביר ביקורת על התנהלות של אחרים. כל אחד מהשלושה מוביל חברה בשווי של כ־6 מיליארד שקל, וכל אחד מהם מנהל את המלחמה של האינטרסים שהוא מייצג. האם אילן בן־דב, עם זה שהוא לקח על עצמו מחויבויות כבדות, היה המוביל של העניין הזה? שבוע אחד הוא צעק, ושבוע אחרי זה עמוס שפירא צעק, ובשבוע הבא יהיה בטח התור של גיל שרון - וזה בסדר ולגיטימי. אבל בסופו של דבר החברות האלה ימצאו את הדרכים לפצות את עצמן על הפחתת דמי הקישוריות בתמחור של חבילה כזו או אחרת".

6. אז גם אתה חושב שהטענות כאילו זה יוביל לפיטורי עובדים ולפגיעה בלקוחות הן פשוט ניסיון להגן על הרווח של הבעלים?

"זה טבעי שמי שמנסים לפגוע ברווחיות שלו יעשה את כל הצעדים לצמצם את עוצמת הנזקים. הרי לא תישאר אדיש לאובדן רווח של מיליונים. לכן חלק מהצעדים שלהם טבעיים. מצד שני, אני אמנם לא רוצה לקרוא לזה גרידיות, אבל אני חושב שיש פה מידה מסוימת של חוסר התחשבות בצורכי הציבור, שההוצאה שלו היום על סל שירותי התקשורת גבוהה יותר מאשר על דברים אחרים".

7. איך תשפיע הפחתת דמי הקישוריות על המחירים לצרכן ועל התחרות בשוק?

"הורדת דמי הקישוריות לבדה לא תוביל לתחרות בין חברות הסלולר הקיימות, אבל היא יכולה לעזור להגברת התחרות דרך הכנסת מפעילים חדשים, ואז רמת המחירים לצרכן עתידה לרדת. לגבי מירס אני יכול לומר שבטווח הארוך הורדת דמי הקישוריות תעזור לנו ליצור רמת מחירים נמוכה ב־15%–20% מזו הקיימת היום".

8. שר התקשורת משה כחלון מצהיר שמטרתו היא לעודד תחרות ולהוריד מחירים. מה דעתך על הצעדים שלו?

"אני חושב שהפעם זוהי שעתה הגדולה והיפה של הרגולציה, מההיבט הפרו־צרכני. לא קל לכחלון ולא קל לאף אחד, אבל הוא פועל בכיוון הנכון. משרד התקשורת יורה חצים לכל מיני כיוונים מתוך כוונה שחלק מהדברים האלה יתפסו. זו סדרה של פעילויות, לא אלמנט אחד".

תגיות

14 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

13.
הפתרון של אברשה לתחרות מול החברות
למירס קשה להתמודד עם השוק בגלל עלות המכשיר, החברות האחרות מתמודדות יפה עם עלות המוצר, אברשה בעזרת משרד התקשורת פועל לצמצום הכנסות החברות מהקישוריות ובכך לגרור את החברות האחרות למגרש המקביל לבעיה שלו, ז"א שגם הם ייקרו את עלות מחיר החבילה הבסיסית בגלל עלות המכשיר ועכשיו בואו נדבר, שחק אותה אברשה, מי שלא מכיר אותך לא יבין זאת.............. .
אשני , צפון  |  04.09.10
לכל התגובות