אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ראיון "כלכליסט" - מוטי זיסר: "אלביט מדיקל תיהפך לציבורית עד סוף השנה" צילום: אוראל כהן

ראיון "כלכליסט" - מוטי זיסר: "אלביט מדיקל תיהפך לציבורית עד סוף השנה"

החברה־הבת אינסייטק סיימה ניסוי מוצלח בטיפול בסרטן, אבל חברות הביטוח לא ממהרות להבטיח שיפוי למוצרים. זיסר: "מסע הייסורים יסתיים בטוב"

02.09.2010, 21:06 | עומר ענבר

בעל השליטה ויו"ר אלביט הדמיה, מוטי זיסר, נשמע אתמול אופטימי מאוד, לאחר שהחברה־הבת אינסייטק השלימה בהצלחה טיפול בשבעה חולי סרטן הערמונית, במסגרת ניסוי ראשוני במערכת ה־ExAblate שפיתחה. המערכת, משולבת MRI ואולטרסאונד, מיועדת לחיסול גידולים באופן לא פולשני ומציעה חלופה לחולים שמטופלים על פי רוב בניתוחים והקרנות.

למרות תוצאות הניסוי המעודדות, הדרך לקבלת אישור רגולטורי לשיווק המערכת עדיין ארוכה, ועוד יותר מכך - הדרך לקבל שיפוי בריאות מטעם חברות הביטוח, באופן שיסבסד את הטיפול היקר ויהפוך אותו לנגיש לאוכלוסיית היעד.

יתרה מכך: אינסייטק מחזיקה זה כבר שש שנים באישור ה־FDA (מינהל המזון והתרופות האמריקאי) למכשיר לטיפול בגידולים שפירים ברחם, שמופיעים לעתים לאחר לידה ואינם מסכני חיים. למרות האישור, החברה לא הצליחה עד כה לקבל שיפויי בריאות (הבטחת השתתפות בעלות הטיפולים) מחברות הביטוח עקב מחירו הגבוה של הטיפול, הכולל כאמור מערכת MRI, שמחירה מגיע ל־2 מיליון דולר, ועלות הפעלתה כ־2,500 דולר לשעה (פי 12 מעלות CT).

למרות הנתונים האלה, זיסר מאמין שקבלת השיפוי מחברות הביטוח, שתפתח את הדרך לשיווק בקנה מידה רחב - ודאית. "אני לא יודעים בדיוק מתי נקבל את השיפוי עבור טיפול בגידולים שפירים ברחם, אבל גם למסע הייסורים הזה יש סוף. אין מצב שנגיע לסוף הדרך ולא נקבל אישור", אומר זיסר בראיון ל"כלכליסט".

גם לגבי הטיפול בחולי סרטן הערמונית הוא משדר את אותו ביטחון: "אין ספק בכלל שנקבל שיפוי בריאות. עלות הטיפול של שימוש במכשיר של אינסייטק נמוכה מזו של הטיפולים הקיימים של ניתוחים והקרנות".

לדבריו, "בכל טיפול אחר שניתן כיום לערמונית, יש סיכון של 25%–30% לפגיעה באונות או בשליטה על הצרכים. אף אחד מהטיפולים הקיימים לא הצליח לפתור את הבעיה הזו, כאשר אינסייטק הצליחה לייצר מערכת לא פולשנית, ללא צורך בהקרנה או בניתוח, ושיכולה למנוע פגיעה באזורים רגישים".

הכדאיות הכלכלית בספק

אינסייטק טוענת כי הצלחת הניסוי שערכה בחולי סרטן הערמונית באה לידי ביטוי בכך שהמטופלים לא חוו פגיעות האופיינות לניתוחים סטנדרטיים, ומשך ההתאוששות שלהם עמד על כמה ימים בהשוואה לכמה שבועות לאחר ניתוחים.

אולם עובדות אחרות עלולות להקשות עליה בקבלת שיפוי מחברות הביטוח, שבלעדיו לא תוכל לזכות בהצלחה מסחרית: הטיפול התרופתי הניתן לחולי סרטן הערמונית הנו יעיל, ותוחלת החיים של החולים היא ארוכה (הדבר נכון בעיקר למי שחלו בגיל צעיר).

כדי לקבל שיפוי מחברות הביטוח, שיאפשר את השתתפותן בעלויות, על החברה להציג לא רק יעילות בטיפול, אלא גם כדאיות כלכלית על פני טיפולים אחרים.

בדרך לקבלת שיפוי, תצטרכו תחילה לקבל אישור שיווק.

זיסר: "אישור ה־CE (לשיווק באירופה - ע"ע) צפוי להתקבל עד תחילת 2014, ואישור של ה־FDA בארה"ב בתחילת שנת 2015. גודל השוק (לטיפולים בסרטן הערמונית) הוא מטורף, ורק במדינות ה־G7 יש פוטנציאל של 15 מיליארד דולר".

לחכות לזמנים טובים

זיסר התכוון כבר בתחילת השנה להנפיק בבורסה בתל אביב את פעילות מדעי החיים של הקבוצה המרוכזת באינסייטק ובחברת תאי הגזע גמידה סל, תחת חברת אחזקות חדשה בשם אלביט מדיקל. מאוחר יותר פורסם כי ניהל מגעים עם איתן אלדר ורועי גיל, כדי לצקת את הפעילות לשלד הבורסאי אנטר הולדינגס שבשליטתם.

מתי תוכנית ההנפקה תצא לפועל?

"השוק לא במצב שהוא יכול לקבל הנפקה ציבורית בסדר הגודל של אלביט מדיקל. צריך לחכות לזמנים טובים יותר. זו לא בושה לומר שהשוק כרגע לא מתאים. ניקח אוויר ונבוא בזמן הנכון. אלביט מדיקל בכל מקרה תהיה ציבורית, באמצעות הנפקה או באמצעות כניסה לחברה ציבורית קיימת. עד סוף השנה כל החטיבה הרפואית של אלביט הדמיה תהיה ציבורית, ללא שום ספק".

כחלק מתוכנית ההנפקה נחשפו לא מכבר תוצאותיה של אינסייטק, שרושמת הפסד תפעולי של כ־20 מיליון דולר בשנה. ברבעון השני, במסגרת דו"חות אלביט הדמיה, דווח שמכירות אינסייטק נחתכו ב־50% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ל־8 מיליון שקל. "הירידה במכירות ברבעון השני תתאזן בהמשך השנה", אומר זיסר. "יש לנו די צבר הזמנות, והחברה תעמוד ביעד למכור 15–18 מיליון דולר השנה".

מה מצב הנדל"ן של קבוצת אלביט הדמיה במזרח אירופה?

"יש מקומות במזרח אירופה שמתחילים להתעורר. בא אלינו בנק והציע לממן את אחד הפרויקטים ברומניה, וזה איתות שהגופים הפיננסיים מתחילים לחזור. בארה"ב, לעומת זאת, המצב גרוע, אין כל שיפור".

האם בכוונתכם למכור את הפעילוית הקמעונאית שלכם - גאפ ומנגו?

"אנחנו לא מוכרים שום דבר".

תגיות