אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לידיעת הנהגים: מהו המחיר האמיתי של מצלמות המהירות צילום: תומר הדר

לידיעת הנהגים: מהו המחיר האמיתי של מצלמות המהירות

מלבד הקנסות, למצלמות המהירות יש עלויות נלוות נוספות. "כלכליסט" בדק כמה באמת יעלה לנו הפרויקט של משטרת ישראל

24.09.2010, 08:18 | תומר הדר

פרויקט א3 שבמסגרתו יוצבו בישראל 300 מצלמות מהירות ורמזור בשנים הקרובות צפוי לעלות למשלם המיסים 300 מיליון שקלים שיממנו את התקנת המצלמות ואת הפעלת מערך הבקרה.

אך להצבתן של מצלמות המהירות יש היבט כלכלי נוסף, שצפוי להשפיע על כיסו של כל אזרח שנוסע באופן יום יומי בכבישים שבהם יוצבו המצלמות- עלותו של הזמן הנוסף שידרש מתושבי המדינה לבלות בכבישים מכיוון שמהירות הנסיעה שלהם תהיה איטית יותר.

על פי תחזיתו של אליעזר רוזנבאום, המשנה למנכ"ל המשרד לביטחון פנים צפויה המהירות הממוצעת בכבישי ישראל לרדת, מה שיאלץ אזרחים רבים אשר נוסעים בכבישים שבהם יוצבו המצלמות לצאת יותר מוקדם מביתם כדי להגיע למקום עבודתם. מטבע הדברים, עובדים שמחויבים לעבוד מספר מסויים של שעות, לא יוכלו גם להקדים את מועד יציאתם כדי להגיע הביתה בזמן.

חברת "חשב" המתמחה בניתוח נתונים סטטיסטיים והפקת מידע ביצעה עבור "כלכליסט" תחשיב של עלותו של הזמן הנוסף שאזרחי ישראל יבלו בכבישים עקב ירידת מהירות הנסיעה הממוצעת.

התחשיב מתייחס לעובד שמשתכר שכר ממוצע במשק, ונוסע מדי יום בכביש ירושלים תל אביב במכונית משפחתית בעלת מנוע 1.6 ליטרים. התחשיב מתייחס לעלות הדלק (אשר פוחתת כתוצאה מהורדת מהירות הנסיעה), למהירות הממוצעת בכביש ירושלים תל אביב כיום לעומת המהירות הממוצעת שתהיה כאשר בכביש יוצבו מצלמות ולהפסד זמן העבודה שיגרם כתוצאה מן העובדה שהעובד יצטרך לבלות יותר זמן בכביש כדי להגיע למקום עבודתו.

יצויין שהתחשיב נוגע לעלויות הישירות שנוגעות למחזיק הרכב ואינו כולל עלות תאונות דרכים למשלם המסים, הנגרמות כתוצאה מנסיעה במהירות מופרזת.

מנתוני "חשב" עולה שנסיעה ממוצעת מירושלים לתל אביב בכביש מספר 1 אורכת כיום כ-45 דקות. מהירות הנסיעה הממוצעת כיום עומדת על 80 קמ"ש וכוללת גם קטעי דרך שבהם הנהג נוסע מהר, במהירות של כ-120 קמ"ש וגם קטעי דרך שבהם הנהג נוסע לאט, כגון בעיקולים שביציאה מירושלים.

לעומת זאת, בעתיד כאשר יוצבו המצלמות יידרש אותו נהג, שיאט את מהירות נסיעתו הממוצעת ל-66 קמ"ש (מכיוון שבקטעים ה"מהירים" הוא יגביל את מהירותו ל-100 קמ"ש בשל החשש מהמצלמות) לזמן הגעה של כ-55 דקות.

נהג שכזה, אשר נוהג במכונית משפחתית בעלת מנוע 1.6 צפוי לחסוך מדי יום 4.6 שקלים כתוצאה מהורדת תצרוכת הדלק של מכוניתו. מדובר בחיסכון זעום למדי.

לעומת זאת, אותו נהג שנוסע מירושלים לתל אביב צפוי להפסיד 7.6 שקלים כל יום, מכיוון שידרש לבלות יותר זמן בכבישים, להגיע לביתו מאוחר יותר ולפצות על שעות אבודות בעבודה.

לאחר שקלול נתוני צריכת הדלק והפסד שעות העבודה עולה שנהג שנוסע מדי יום מתל אביב לירושלים יפסיד מדי יום 6.13 שקלים. כלומר, מדי חודש שבו עובדים חמישה ימים בשבוע, יפסיד אותו נהג 122.6 שקלים. בשנה מדובר בהפסד של 1,471.2 שקלים כתוצאה מהורדת מהירות הנסיעה.

תגיות

108 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

108.
120 קמ"ש זו מהירות סבירה ביותר בכבישים מהירים. כל הזמן דופקים פה את התנועה ע"י האטה
ורמזורים בכל מקום. יש מקומות שבהם כל 20 מטר מוצב רמזור מטופש. שמתכנני התנועה פה יצאו לביקור בעמן השכנה, וילמדו איך תנועה זורמת היטב ללא פקקים וכמעט ללא רמזורים. הדרך שלהם היום מעצבנת, מקשה, מבזבזת זמן יקר. תאונות כידוע נגרמות בעיקר מעצבנות ואיבוד ריכוז.
גלי , ר"ג  |  30.09.10
107.
ומה עם ניצול לא יעיל של הכביש
ומה עם זה שקצב זרימת התנועה יהיה איטי יחסי לקיבולת האמיתית של הכביש. זה יגרום להרחבת הכבישים, ומדוע? כיוון שעדיין כולם יצאו באותה השעה לעבודה ויחזרו מהעבודה באותה השעה והעומס על הכבישים ימשך פרקי מן ארוכים יותר דבר שניתן יהיה לפצות עליו ע"י הוספת נתיבים.
חיים , תל אביב  |  30.09.10
106.
מעניין כמה גזרו קופונים מהפרוייקט הזה ועוד אפשרות
אבל כרגיל מבקר המדינה נרדם בשמירה לא יותר פשוט להוציא תקנה אשר תגביל את המהירות של הרכבים בדומה להגבלה כיום על 50 סמק אין כל הצדקה שרכב בארץ יוכל לנסוע יותר מ 110 קמ"ש מלבד רכבי חרום (הטיעון בגלל עקיפה אסור להגביל אינו רלוונטי) במידה ויעבירו חוק\תקנה שתוך שנה יהיה חייב כל בעל רכב להגביל את מהירות רכבו ל 110 קמ"ש
יוני  |  28.09.10
לכל התגובות