אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
למה בטיסות מכבים אורות לפני הנחיתה? צילום: shutterstock

למה בטיסות מכבים אורות לפני הנחיתה?

נוסעים יקרים, אתם מתבקשים לחגור חגורות - ולהסתכל דרך החלון. במקרה של שריפה יישמעו צרחות

14.10.2010, 13:43 | בלדד השוחי
למה בטיסות מכבים אורות לפני הנחיתה? עידן

עידן היקר,

מטוס הוא אחד מכלי התחבורה הבטוחים ביותר, ועדיין, בשנה ממוצעת מתרחשות יותר ממאה תאונות מטוסים שבהן יותר מאלף בני אדם מקפדים את חייהם. הנחיתה נחשבת לשלב המסוכן ביותר בטיסה. זה מאד אינטואיטיבי - כשהמטוס באוויר הכל בדרך כלל בסדר (למעט שריפה או התפרקות תא הנוסעים), זו הפגיעה בקרקע שתמיד קצת מדאיגה.

אז לפני הנחיתה, גם אם לא מספרים לך, המטוס נכנס לכוננות. כולם מתבקשים לכבות מכשירים אלקטרוניים, לחגור חגורות ולהרים את המגשית המתקפלת שגם ככה לא מצליחה להחזיק כלום. חוץ מעניין המכשירים האלקטרוניים, הכל הגיוני לגמרי. במקרה חירום אתה לא רוצה להתקע בשום דבר, ובטח לא שמשהו אחר יתקע בך.

לפני הנחיתה כולם גם מתבקשים לפתוח את התריסים. בילדותי חשבתי שזו התחשבות במי שרוצה לראות את הנוף, אבל לא. דרך תריסים פתוחים קל יותר להבחין בתקלות. אם הכנף עולה באש והמכשירים שמדווחים על כך לטייס כושלים, אפשר לסמוך על הנוסעים שיבחינו בכך ויתחילו לצרוח.

לפני הנחיתה המטוס נכנס לכוננות, צילום: shutterstock לפני הנחיתה המטוס נכנס לכוננות | צילום: shutterstock לפני הנחיתה המטוס נכנס לכוננות, צילום: shutterstock

יותר חשוב, דרך החלונות אפשר לראות איפה אתה נמצא ומה קורה סביב, אז אם מגיע הרגע לפתוח את יציאות החירום וליד אחת מהן יש מפגע בטיחותי (כגון אגם מלא בתנינים) אנשי צוות האוויר (שנקראו בעבר "דיילות") יכולים להבחין במפגע ולשמור את הדלת סגורה.

זו כבר סיבה לעמעום האורות. ככל שיש פחות מה לראות בפנים, הסיכוי עולה שאנשים יביטו החוצה. כשיש מעט אור מסביב האישונים שלנו מתרחבים וראיית הלילה שלנו משתפרת. בפעם הבאה שאתה קם בלילה ללגום כוס מים, נסה את התעלול הבא: לפני שאתה מדליק את האור, עצום עין אחת וכסה אותה בידך. עשה את מה שאתה עושה עם עין אחת פקוחה, ורק אחרי שאתה מכבה את האור פקח את האחרת. עכשיו יש לך עין אחת שרואה טוב בחושך, ובעזרתה תוכל למצוא בקלות את הדרך בחזרה למיטה.

אם משהו יקרה למטוס, יש סיכוי סביר שמערכת התאורה תחדל לתפקד והנוסעים יזדקקו לראיית הלילה שלהם. אז כשמעמעמים את האורות, זה לא בשביל הטייס, זה בשבילך. כדי לשפר את היכולת שלך להתמודד עם מצבי חירום.

האם זה באמת עוזר? בכלל לא בטוח. אבל גם אם לא, תמיד נשאר היתרון הפסיכולוגי. גם כשאין לתקנות סימוכים בשטח, הן עדיין גורמות לנו להרגיש בטוחים יותר. כשיש תקנות יותר קל לעצום את העיניים. בעיקר כשהאורות כבויים.

שאלות לבלדד השוחי: askbildad@calcalist.co.il

תגיות

45 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

43.
בואו נעשה סדר
החלונות פתוחים תמיד בנחיתה ובהמראה על מנת שאנשי החילוץ יוכלו להביט פנימה. בנחיתה ובהמראה התאורה מושווית לתאורה בחוץ על מנת שהעיניים יהיו רגילות לתאורה בחוץ במקרה של חילוץ. אסור שנצא מחושך לאור או מאור לחושך- אנו עלולים לבזבז שניות חשובות. המגשים והמושבים מורמים בזמן המראה ונחיתה כדי שכשננסה להימלט לא יהיו לנו מכשולים- לא נוכל בהכרח לטפל בזה לאחר ההתרסקות. מטוס מתוכנן לשרוד 90 שניות לאחר התרסקות- זה לא תמיד עובד בשטח, אך היו מקרים ש-90 השניות האלה זה מה שהציל נוסעים. שימו לב לרוחב הדלתות- בבואינג 747 רוחב הדלתות מתאים לשני אנשים, במטובים הקטנים יותר הרוחב מתאים לחילוץ אדם אחד. ניתן לחלץ מטוס מלא בנוסעים תוך 90 שניות, זה לא תמיד מעשי, אך הסיכוי קיים. הכל מחושב עבור 90 השניות האלה שאולי יצילו את חיי הנוסעים בשעת חירום. שלא נצטרך ושתהיה לכולנו טיסה נעימה.
גיורא  |  06.11.10
לכל התגובות