אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עוד תביעה נגד חברת פורקס: "הלקוח לא יודע שמאחורי החיוך מייחלים שיפסיד"

עוד תביעה נגד חברת פורקס: "הלקוח לא יודע שמאחורי החיוך מייחלים שיפסיד"

כתב תביעה נגד חברת הפורקס מט"ח 24 חושף הקלטות פנימיות ועדויות עובדים המתארות כיצד האתרים מהמרים נגד הלקוח ולא מותירים לו סיכוי אמיתי להרוויח. "החברה לא מתכסה מול רוב הלקוחות כי היא מאמינה שבסופו של יום הרוב מפסידים"

14.11.2010, 15:39 | הדס שפר

חשיפת מוסף "כלכליסט" מכונת הפורקס של ישראל פרל מיהו נביא תעשיית הפורקס, שנהפך לאחד האנשים העשירים בישראל וחולש כיום על אימפריה גלובלית של מסחר במט"ח שי אספריל, 94 תגובותלכתבה המלאה

"מט"ח 24 היא כמו כל חברות המט"ח - היא כמעט ולא מתכסה, כי היא מאמינה שבסופו של יום רוב הלקוחות מפסידים", כך נשמע סמנכ"ל השיווק לשעבר של חברת הפורקס מט"ח 24 בהקלטות פנימיות שהוגשו לבית המשפט המחוזי בתל אביב, במסגרת כתב תביעה שהוגש ביום חמישי האחרון נגד החברה. לכתב התביעה צורפה בקשה לאישור תביעה כייצוגית כנגד מט"ח 24, בעליה ישראל פרל, מנכ"ל החברה רפי כהן ועובדים נוספים. בבקשה נטען כי מט"ח 24 הונתה את לקוחותיה במכוון וגרמה להם להפסדים כבדים.

התביעה נגד מט"ח 24 מצטרפת לתביעה אחרת שהגישו לקוחותיה המאוכזבים של חברת איזי פורקס. רשות ני"ע מנסה להפסיק את חגיגת הרווחית של חברות הפורקס, ובסוף חודש אוקטובר אישרה שורת תקנות שישנו את כללי המשחק בתחום. לידי "כלכליסט" הגיעו הקלטות המצורפות לכתב התביעה נגד מט"ח 24, שבהן נשמעים לכאורה בכירי החברה מצהירים על מדיניותה לפעול נגד לקוחותיה ולהביא לכך שיפסידו כספים. כן עולה לכאורה מההקלטות כי עובדי החברה תוגמלו באופן שיעודד אותם להביא את הלקוחות להפסדים. טענה אחרת שמעלה התביעה היא כי אף שלמט"ח 24 אין רישיון לניהול תיקים, החברה עוסקת בניהול מסוג זה ללא רישיון, תוך שהיא יודעת שפעילות זו אינה חוקית. בנוסף, בכתב התביעה נטען כי החברה עוברת על חוקי ייעוץ השקעות בכך שהיא נמצאת בניגוד עניינים שכן מצד אחד היא מרוויחה מהפסדי לקוחותיה ומנגד מייעצת להם כיצד להשקיע את כספם.

 

"נשחקים נגד הלקוח"

 

בהקלטה שהוגשה לבית המשפט נשמע ג', סמנכ"ל השיווק לשעבר של מט"ח 24, מסביר לכאורה כי ללקוחות אין סיכוי להרוויח. "רן דשאוני (מנהל חדר עסקאות במט"ח 24 - ה"ש) הוא היחידי בארץ שמרוויח במט"ח לאורך שנים. הכסף של ישראל פרל נמצא אצלו. הוא סוחר לישראל ובכסף של החברה והוא מרוויח. הוא יחיד סגולה, באמת יחיד סגולה. אבל בסופו של יום חברת מט"ח (מט"ח 24 - ה"ש) עצמה היא כמו כל חברות המט"ח, היא כמעט ולא מתכסה. היא לא מתכסה מול רוב הלקוחות כי היא מאמינה שבסופו של יום הרוב מפסידים".

התביעה נגד מט"ח 24 הוגשה על ידי שני לקוחות החברה לשעבר, מרדכי סופר ויעקב כהן, באמצעות עו"ד נמרוד אסיף. סופר, תלמיד ישיבה מירושלים ואב לארבעה, סבר לפני כמה שנים, בהיותו בן 24, שהמסחר במט"ח יספק לו רווחים קלים ונוחים. בסופו של דבר הפסיד סופר 400 אלף שקל שאותם גייס מהוריו, אחיותיו ובני משפחתו האחרים.

מט"ח 24 פועלת בישראל זה כעשר שנים. לפי כתב התביעה, "כדי לשדל עוד אנשים להשקיע אצלה את כספם, מט"ח 24 דואגת להסתיר את הסיכון שבמינוף, ויוצרת בפני הלקוחות אשליה שאותו 'כוח מסחר גדול' יוביל אותם לרווחים משמעותיים. החברה גם פונה במתכוון למשקיעים 'בלתי מתוחכמים', ומטעה אותם לחשוב שהשקעה במט"ח מובילה להתעשרות".

לקוח של גו-פורקס: "איבדתי מיליון שקל בגלל תקלות בתוכנה" הלקוח, שהחל לשמש כברוקר מייצג של החברה הסוחרת במט"ח, טוען כי התוכנה שסופקה לו לא היתה תקינה מארק שון, 15 תגובותלכתבה המלאה

העסקה הבסיסית ביותר במסחר במט"ח היא כזו במסגרתה לקוח קונה או מוכר מטבע אחד כנגד מטבע אחר (שקל מול דולר, למשל) כדי להרוויח מתנודת השערים במטבעות. הפיתוי הגדול הוא היכולת לבצע עסקאות במינופים העולים על גובה ההשקעה בפועל. חברות הפורקס מציעות ללקוחות לסחור במינוף של עד 1:500, כך שמשקיע שמפקיד 1,000 דולר יכול בפועל לבצע עסקה בסכום של חצי מיליון דולר — עסקה שטומנת בחובה פוטנציאל גדול לרווחים, אך גם סיכון משמעותי. מאחר שהתנודות בשער החליפין משפיעות על "החשבון הממונף" של הלקוח, הרי שתזוזה קלה ביותר בשער החליפין בכיוון ההפוך מזה שעליו "הימר" המשקיע יכולה לעלות לו בגובה כל השקעתו המקורית ולמחוק אותו מהמסחר.

לפי התביעה, לקוחות ממשיכים להשקיע ולהפסיד כספים באמצעות מט"ח 24 משום שאינם מבינים את הסיכון במסחר ממונף - סיכון שלטענת התביעה החברה מסתירה במכוון מלקוחותיה. "מט"ח 24, לעומת זאת, מבינה סיכון זה מצוין. לכן, כיוון שברור לה שכמעט כל הלקוחות יפסידו, היא לא 'מתכסה' על השקעתם - היא לא משמשת גורם שמתווך בין סוחרים, אלא היא 'משחקת' נגד הלקוח. בדרך זו, כאשר הלקוח מפסיד את השקעתו, החברה מרוויחה את כל כספו", נכתב בתביעה.

כשלקוח מבצע עסקה ממונפת חברת הפורקס יכולה לבחור אם להתכסות על העסקה או לא. במקרה של "התכסות", אזי כנגד העסקה שביצע הלקוח תיכנס החברה לעסקה הפוכה מול גורם פיננסי גדול, כמו בנק. למשל, אם לקוח מבצע עסקה שבה הוא רוכש שקלים תמורת 50 אלף דולר, החברה "תתכסה" על העסקה בכך שהיא עצמה תרכוש מהבנק שקלים ב־50 אלף דולר. במקרה כזה החברה משמשת גורם מתווך בין הלקוח לבין הבנק והרווח שלה נובע רק מה"מרווח" — ההפרש בין הסכום ששילם הלקוח על המט"ח (למשל 3.80 שקלים לכל דולר) לבין הסכום שחברת הפורקס העבירה לבנק (למשל 3.77 שקלים לכל דולר).

ישראל פרל. נתבע אישית ישראל פרל. נתבע אישית ישראל פרל. נתבע אישית

"לא איזי (פורקס - ה"ש), לא אנחנו, לא אפיקס ולא FXUC מתכסים כמעט", נשמע ג' באחת ההקלטות. "אלא אם כן מגלים שיש איזה לקוח דומיננטי ויש כאלה בודדים - אבל יש - שמביאים כבר שלוש שנים ורק מרוויחים. אנשים שמביאים מיליונים ומרוויחים שנה אחרי שנה באופן סיסטמטי".

"תמריץ לגרום להפסדים"

 

בכתב התביעה נטען כי כדי לרכוש את אמון הלקוחות, מט"ח 24 מציגה את עצמה במרמה כגוף ניטרלי שמחבר בין סוחרים, מעין בורסה. למעשה, נטען בתביעה, החברה מסתירה מהלקוחות את העובדה שהיא משחקת נגדם ומרוויחה את הסכומים אותם הם מפסידים.

המטבעות הפכו לשטרות רווח נקי של 100 מיליון דולר לחברת הפורקס FXCM קבוצת ישראלים לשעבר מתחת לגיל 40 ייסדה את חברת הפורקס, שהגישה תשקיף להנפקה בניו יורק לפי 800-400 מיליון דולר עומרי כהן, 30 תגובותלכתבה המלאה

נוסף לכך, "אף שמט"ח 24 נמצאת בניגוד עניינים קוטבי עם הלקוחות, היא מעניקה להם ייעוץ השקעות ואפילו מבצעת עבורם ניהול השקעות", נכתב בכתב התביעה. "לקוחות סבורים כי מט"ח 24 היא כמו בנק — גוף האמור להגן על כספם ואף לעזור להם להרוויח. הם לא יודעים שמאחורי החזות הידידותית מסתתר גוף שמייחל להפסדיהם. הלקוחות גם לא יודעים שמנהלי התיקים מקבלים תמריצים כספיים כדי לגרום להפסדים". לפי התביעה, שיטת התגמולים בחברה מוכיחה כי לעובדי מט"ח 24 יש אינטרנס שהלקוחות יפסידו, שכן הם מתוגמלים כנגד "מחיקות" — כינוי להשקעה בה לקוח הפסיד את כל כספו.

כדי לתמוך בטענה כי מט"ח 24 עברה על חוק ייעוץ השקעות צירפו התובעים הקלטה עם עובד בחדר העסקאות בחברה. לטענת התובעים, ההקלטה מבהירה כי הייעוץ שנתנו אנשי החברה לתובעים בתיק לא היה מעידה חד פעמית של עובד זוטר, אלא מייצג את דרך ההתנהלות הקבועה של מט"ח 24 כלפי לקוחותיה.

שאלה: "והם יתנו לי, למשל, אתה יודע, תחזיות — היורו ילך לשם, מה זה עכשיו אומר או דברים מהסוג הזה?".

א' עובד החברה: "כן. יתנו לך כיוונים, מגמות, רמות תמיכה, התנגדות, כיוונים כלליים. מעבר לזה יש לך את הסקירות היומיות של המנתח שלנו. אתה יכול להיכנס כל יום ולראות מה קורה בכלל בשוק. מעבר לזה, יש לך את מחלקת המסחר שנותנת לך על מסחר תוך יומי, לא רק מסחר יומי. אתה מבין? ממש בתוך יום. כל כיוון, כל דבר שקורה, מיידעים אותך על כל דבר. יושב שם צוות שלם של אנשים שזו העבודה שלהם".

לטענת התביעה, בהקלטה אחרת נשמע מנכ"ל החברה רפי כהן מסביר כיצד מתגמלת החברה את מנהלי התיקים שלה כך שיגרמו להפסדי הלקוחות. מי שמשוחח עם כהן הוא ד"ר דן הרוניאן, שביצע את מרבית ההקלטות שהוגשו לבית המשפט בתיק זה ובתיקים מול חברות פורקס אחרות, לאחר שהפסיד כספים בהשקעות פורקס והחליט להילחם בתופעה באמצעות השתלבות בחברות ותיעוד נהלי העבודה שלהן.

דן הרוניאן: "בהסכם שאנחנו מדברים עליו... יש 14% שאנחנו מקבלים חזרה במקרה של מחיקות?".

כהן: "אל תזכיר את המילה הזו, אבל כן".

הרוניאן: "מה אתה רוצה שאני אגיד לך? ... תגיד לי שם אחר, מה, איך אני קורא לזה?".

כהן: "עם תום כספי הלקוח".

לטענת התביעה, בשיחה המוקלטת עם הרוניאן נשמע כהן מבהיר לכאורה כי עובדי החברה מתוגמלים כאשר לקוחותיהם מפסידים את כל כספם.

מנכ"ל מט"ח 24 רפי כהן מסר בשם החברה: "לקוח כמו מרדכי סופר רשאי לתבוע אותנו בבית המשפט. אין לו אלא להלין על השקעות שביצע ולא עלו יפה. נענה לטענותיו בבית המשפט".

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
ל 4 החברה היא הצד הנגדי לעסקה אם הלקוח מפסיד היא מרויחה ולהפך
ל 4 החברה היא הצד הנגדי לעסקה אם הלקוח מפסיד היא מרויחה ולהפך הלקוח יכול לקנות יורו ולמכור דולר, אם היורו מתחזק מול הדולר הוא מרויח מוכר בחזרה את היורו וקונה את הדולר וכך יש לו בסופה של העסקה יותר דולרים בחשבון (נתעלם מהשווי בשקלים לצורך פשטות) ולהפך אם היורו יורד לחברת המטח יש יותר דולרים וללקוח פחות בחשבון. ניתן לבצע עסקה על מאות אלפי דולרים או מיליוני דולרים, הכסף אף פעם לא ממש מועבר פיזית אלא זוהי מעיין התערבות על מה תהיה תנועת המטבעות, כאשר היתרה של הלקוח בחשבון משמשת מרג'ין לכיסוי העלות במקרה של טעות או לצבירת רווח אם הוא צודק. החברה היא הצד הנגדי לעסקה, כי אחרת אין ללקוח עם מי לבצע את העסקה, ניתן בסכומים גדולים להוציא את העסקה החוצה לשוק אבל בסכומים קטנים בד"כ אין אפשרות כזו חברה "עושת שוק" יכולה לבצע קיזוזים בין עסקאות מנוגדות של לקוחות שונים ולקחת לעצמה את כל הפרש העמלה אם מדובר בסכום גדול להסיט את הסיכון החוצה לשוק לאיזה בנק גדול או חברת מט"ח אחרת תמורת תשלום עמלה. וכמובן שהיא יכולה לבחור להיות 100% צד נגדי לעסקה ואז להרויח גם את העמלה וגם את ההפסד הפיזי של הלקוח/ או להפסיד ללרוח אם הוא צודק, עכשיו נשאלת השאלה מתי החברה תבחר להיות נגד הלקוח ומתי תבחר להוציא את העסקה החוצה? התשובה די ברורה, אם החברה מגיעה למסקנה שהלקוח פועל כמהמר ונוטל סיכונים גדולים מדי הרי די ברור שגם אם הלקוח מרויח בהתחלה, כעבור זמן לא רב הלקוח יגרום לעצמו הפסד רציני שהוא בעצם הרווח של חברת המט"ח ולכן כדאי לה להשאיר את העסקה בבית ולהיות הצד הנגדי. מצד שני אם הלקוח הוא רווחי לאורך זמן או פועל בסכומים גבוהים, החברה תעדיף לא להסתכן ותוציא את העסקאות שלו לשוק החיצוני. באופן עקרוני כדאי ללקוח להיות מתון ושקול במסחר, ומומלץ שתהיה לו דעה משלו לגבי מצב השוק עסקאות וישמע פחות לטיפים ועצות, כדאי שיעקוב אחרי הכלכלה וילמד כלל פעם עוד (רלוונטי לא רק למט"ח אלא לכל סוג של מסחר)
משה  |  19.11.10
4.
עדיין לא הבנתי איך החברה מרוויחה את הסכומים שלקוחותיה הפסידו !!
אני מודה שכל העסק עדיין מוערפל מבחינתי, אם ההשקעה היא במטח עולמי למה לפורקס חשוב שהלקוח יפסיד כדי שהיא תרוויח? מה הקרש בכלל בין השקעת הלקוח שהוא כמו מיליוני לקוחות בעולם לבין השקעת פורקס אשר גם היא לקוחה לגיטימית..בקיצור איפה הקשר בין ההשקעה של הלקוח לבין ההשקעה של פורקס או מטח24 וכו ?
אחד שלא הבין  |  14.11.10
לכל התגובות