אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"רק בזכות המשקיעים שרדנו את משבר האשראי"

"רק בזכות המשקיעים שרדנו את משבר האשראי"

המייסד השני של אקטליס, טוביה בר לב, נשאר נאמן להון סיכון: "מרגיש חובה להחזיר למי שהשקיעו בנו על האמון שקיבלנו"

17.11.2010, 14:54 | מאיר אורבך

טוביה בר לב, שייסד לצד יובל בר-און את חברת התקשורת אקטליס, רואה את תעשיית ההון סיכון בעיניים אחרות משותפו לשעבר. הסיבה העיקרית לכך היא קרוב לוודאי הנאמנות הבלתי מתפשרת של מרבית משקיעי החברה לאורך השנים, שמהם גייסה החברה יותר מ־150 מיליון דולר.

"אני מרגיש חובה להחזיר למשקיעים על האמון הרב שהם נתנו בנו לאורך השנים", מסביר בר לב, יו"ר החברה כיום. "אין לנו כוונה להנפיק במצב השוק הנוכחי כי השוויים שנקבל לא מתאימים לערך החברה. הנפקה בסדר גודל נמוך היא לא משהו שמעניין את המשקיעים שלנו". דברי בר לב צפויים, שכן כל אקזיט בסכום הנמוך מ־500 מיליון דולר לצורכי הנפקה או מכירה ייחשב ככישלון.

לדברי בר לב, "בארבע השנים שקדמו למשבר הפיננסי הגדול ב־2008 היינו על סף המראה: גדלנו בקצב של 300% בשנה, ולפתע נפל עלינו משבר האשראי שהביא את הבנקים לדרוש מאיתנו לפרוע את כל קווי האשראי. בזכות ההיכרות הטובה עם המשקיעים שלנו יכולנו להמשיך לפעול, ולגייס מהם את הכסף הדרוש להמשך העבודה".

"כשמקימים חברה גדולה, אין ברירה אלא לגייס מהון סיכון". בר לב "כשמקימים חברה גדולה, אין ברירה אלא לגייס מהון סיכון". בר לב "כשמקימים חברה גדולה, אין ברירה אלא לגייס מהון סיכון". בר לב

"אני מאמין בגיוס כספים ממשקיעים מוסדיים דוגמת הון סיכון וקרנות פרייבט אקוויטי", ממשיך בר לב. "במהלך השנים הקמתי שתי חברות נוספות בתחומים שונים לחלוטין, וגם בהן גייסתי כספים מקרנות הון סיכון. כשרוצים להקים חברה גדולה, אין ברירה אלא לגייס מהון סיכון. אם אתה רוצה לפתח יישום לטלפון או כל תוכנה קטנה אחרת ולהקים חברה קטנה, אתה יכול להימנע מגיוס גדול, אבל כדי להקים חברה גדולה צריך כסף גדול".

על שותפו לשעבר אומר בר לב: "יובל בר-און הוא אדם מיוחד שהצליח באלגוסק בצורה מדהימה, אבל אני לא חושב שניתן להסיק מסקנות ממנו על התעשייה כולה. בהון סיכון יש אמנם לעתים בעיה של בזבזנות, וכך גם היה כאשר הקמנו את אקטליס בתקופת הבועה הראשונה, אבל איני חושב שכיום זה המצב. כיום הכלל הראשון הוא חסכנות וזהירות בכל דולר שאנחנו מוציאים".

"גיוסי הכספים שלנו בשנים האחרונות התמקדו בגיוסים למען התרחבות מהירה בעולם. יצרנו יתרון תחרותי באמצעות הקמת מערך פעילות, שהמימון שלו לבדו היה עולה לנו כמחצית מתקציב הפעילות השוטפת. חברות תוכנה, שאינן חייבות להקים מערכי מכירות ענפים, יכולות להסתפק בכספים מצומצמים בהרבה".

תגיות