אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דב מורן: "טעיתי כשחשבתי שאוכל לשכנע את השוק בישראל" צילום: אוראל כהן

דב מורן: "טעיתי כשחשבתי שאוכל לשכנע את השוק בישראל"

ביום שאחרי ביטול ההנפקה הדרמטי וההחלטה לפטר את רוב עובדי החברה, דב מורן, מנכ"ל ומייסד מודו, לא עוסק בגלגול אחריות ומודה: "השגיאות הן שלי". למרות זאת, הוא מתכוון להמשיך ולהחזיק במושכות הניהול: "שנים ניהלתי את אם־סיסטמס והבאתי אותה להישגים"

21.11.2010, 07:00 | אסף גלעד

"אתה מתלבט, לא ישן, חושב היכן היו השגיאות", אמר בעצב דב מורן בסוף השבוע ל"כלכליסט", לאחר שהודיע על ביטול ההנפקה הצפויה של חברתו מודו בבורסה בתל אביב ועל פיטורי מרבית העובדים.

כיוונו גבוה: נתוני מודו לפי התשקיף שהגישה לרשות ניירות ערך

 

לפי הערכות "כלכליסט" יפוטרו 110–120 מתוך 130 העובדים וייוותרו בעיקר עובדים בכירים ואנשי מכירות. מודו כבר החלה לאתר חברות השמה שיסייעו בהשמת המפוטרים. "נתכנס בתחילת השבוע ונחשוב לאן אנו לוקחים את מודו. יש לנו כמה אלטרנטיבות שמהן נצטרך לבחור מה אנו עושים", אומר מורן. הוא מבהיר כי אין מדובר בסגירת החברה. ככל הנראה מודו תבחן גיוס ממשקיעים חדשים, ותבחן יוזמות לשיתופי פעולה עם יצרניות אלקטרוניקה.

הגשת תשקיף לקראת הנפקה רק לפני פחות משבוע, כלומר האמנת ממש עד לאחרונה שתוכל להנפיק.

"המוצר שהוצאנו לשוק, מודו T (טלפון מדור 3.5 בעל מסך מגע - א"ג) הוא מוצר מדהים. המפיצה שלנו בהודו, מיקרומקס, מאוד אוהבת אותו, וגם התקשורת שם קיבלה אותו יפה. רק בשבוע שעבר כינו אותו בעיתונים ההודיים 'הפלא הקטן'. תראה לי עוד מוצר ישראלי שמתקבל ככה בעולם. זה גרם לי לחשוב שאוכל לצאת להנפקה. יש כאן נחישות להצליח, ולא לצאת לאקזיט מהיר. אנשים פירשו את ההנפקה כסוג של אקזיט, אף שזה הפוך לחלוטין מהמציאות".

יורה לכל הכיוונים התקשורת אשמה? דב מורן: "כמות הזבל שנשפכת עליי בעיתונות היא אחד הקשיים הכי גדולים שלי" אורן הוברמן, 96 תגובותלכתבה המלאה

אם כך, מדוע ביטלת את ההנפקה?

"לקחתי על עצמי את ההחלטה שבסכום נמוך מדי אני לא מבצע את ההנפקה. זה לא היה אחראי ונכון אם היינו יוצאים אליה בתנאים שהתבררו. לצערי לא הצלחנו לגייס את הסכום שאותו רצינו לגייס, וגם לא היינו קרובים אליו".

רק בתחילת השבוע הגישה מודו לרשות ניירות ערך בתל אביב תשקיף נוסף, לאחר זה שהוגש בסוף אוקטובר. בתשקיף המעודכן חשפה מודו את כוונתה לגייס 145.6 מיליון שקל בהנפקת מניות ובהנפקת אג"חים להמרה. התשקיף שיקף למודו שווי חברה של 405 מיליון שקל אחרי הכסף. לפי התוכנית העסקית של מודו, בשנת 2011 היא היתה אמורה למכור ב־73 מיליון דולר, פי 38 מהתחזית ל־2010, שבה יעמדו המכירות על לא יותר מ־2 מיליון דולר.

במודו הושקעו 123.5 מיליון דולר, בין השאר על ידי דב מורן עצמו, עידן עופר, דניאל רקנאטי וקרנות גריילוק וג'נסיס. בקופת המזומנים של מודו נותרו 14.5 מיליון דולר בלבד, ולחברה הוצמדה אזהרת עסק חי על ידי רואי החשבון שלה.

איפה לדעתך היו השגיאות שבדרך?

"עשינו שתי שגיאות מרכזיות. הראשונה היתה הבחירה לעבוד עם חברת סקיי מובייל שפשטה את הרגל בשנת 2008, ונהפכה לספקית מרכזית של תוכנה עבורנו. פשיטת הרגל שלה קרתה כשהחברה היתה בשיא התנופה שלנו. זה היה כאילו זרקו מולנו אבן ענקית, ואנחנו, במקום לבלום, המשכנו לנסוע קדימה עם הסלע הזה. השגיאה השנייה היתה ההחלטה ללכת להנפקה בשוק הישראלי. במבחן התוצאה נראה ששגינו, אפילו שאני האמנתי לכל אורך הדרך שההכנסות שלנו יעלו, ולראיה ההכנסות ברבעון הרביעי השנה, שמראות שיש כאן פוטנציאל אמיתי ולא חלומות באספמיה. לא המצאנו משהו בלתי אפשרי: כיום יותר ויותר חברות נכנסות לשוק הסלולר ולא יוצאות ממנו. חברת HTC (יצרנית הסמארטפונים מטייוואן — א"ג), לדוגמה, היא חברה שבתוך שנים בודדות הצליחה להגיע למחזור מכירות של 4.5 מיליארד דולר. חשבתי שאוכל לשכנע את שוק ההון הישראלי, וטעיתי בכך. אני מרבה להתייעץ, אבל בסופו של דבר מקבל את ההחלטות בעצמי, ולכן כל השגיאות הן שלי".

דב מורן. "המשקיעים מחזקים את ידיי", צילום:  אורן יזרעאל דב מורן. "המשקיעים מחזקים את ידיי" | צילום: אורן יזרעאל דב מורן. "המשקיעים מחזקים את ידיי", צילום:  אורן יזרעאל

אם המכירות עולות יפה ויש סיכויים להצלחה, מדוע לפטר את מרבית עובדי החברה?

"עובדים כאן 130 איש וזו אופרציה יקרה. אני מנסה לעודד משקיעים קיימים בחברה להשקיע שוב. לחלקם זה לא מתאים, ללא קשר לחברה או לביצועיה. לחלקם זה דווקא מתאים אבל חלות עליהם מגבלות של מבנה הון. זו הסיבה המרכזית שהנפקה היתה יכולה להיות מתאימה כאן. יכולתי לחכות שלושה חודשים עם ההנפקה, ואולי הסיכוי לגייס את הכסף היה גבוה יותר, אבל לא רציתי להנפיק על הסנט האחרון של החברה".

אתה לוקח אחריות על השגיאות של מודו. אתה לא חושב שאולי צריך להסיק מסקנות מכך, לזוז הצדה לכס היו"ר, ולהותיר את תפקיד המנכ"ל בידי מומחה מתחום מוצרי הצריכה או הטלקום, תחום שבו אתה שולט פחות?

"הייתי חושב שהשאלה שלך מוצדקת אילולא הייתי מנכ"ל אם־סיסטמס. יש לי רקורד ותיק כמנכ"ל, ניהלתי את אם־סיסטמס שנים רבות והבאתי אותה לכמה הנפקות בנאסד"ק, כך שהניסיון שלי בניהול גופים גדולים הוא רב".

שומר אמונים מאז טאואר עידן עופר: "אמשיך להסתכל על רעיונות של מורן" עופר, שהשקיע 25 מיליון דולר במודו, לא חושב שמורן טעה אסף גלעדלכתבה המלאה

יש לך מכירות בהודו ואהדה מהתקשורת המקומית. מדוע לא להנפיק שם?

"אין לי מושג איך מנפיקים חברה בהודו. אני מכיר את נאסד"ק ואת השוק הישראלי, ואני לא חושב שהיה נכון להנפיק שם. אנחנו לא חברה הודית, אנחנו רק מוכרים בהודו".

דיברת בעבר על חוסר אהדה מכיוונה של התקשורת הישראלית. יכול להיות שיש לה חלק בהחלטה שלך שלא לצאת להנפקה?

"אני לא מאשים את התקשורת. מי שלא דאג להסביר לה או ליצור איתה יחסים שיאפשרו זאת זה אני. מצד שני, אין לי ספק שחלק מהצורה שבה קיבל שוק ההון הישראלי את החברה והתייחס אליה, לא נבע מבחינה אובייקטיבית של החברה, אלא מתוך השערות שנכתבו בידי התקשורת. כחלק מ'רוד שואו' שעושה חברה לקראת הנפקה, היא נפגשת עם משקיעים, ואילו כאן היו גורמים בשוק ההון שמלכתחילה לא רצו לראות אותנו, מתוך דעה קדומה, וזה לא דבר תקין בתהליך שאמורה לעבור חברה לקראת הנפקה".

מודו תמשיך להתקיים, אבל האם זהו סוף החלום להיהפך ל"נוקיה הישראלית"?

"ראשית, אף שמנסים להדביק לי את האמרה הזו, מעולם לא התיימרתי לומר שמודו תהיה 'נוקיה הישראלית'. טוב היה אם היינו מגיעים לאחוז אחד מההכנסות של נוקיה. חשוב שיצמחו כאן חברות שמוכרות לאו דווקא ב־7 מיליארד דולר, אלא במאות מיליונים. לא סתמתי את הגולל על החברה. המשקיעים מחזקים את ידיי, ואני מקבל המון טלפונים מעודדים מעובדים, מאנשים בתעשייה ואפילו מאנשים שאינני מכיר".

האם מודו תמשיך לפעול כחברת הייטק המפתחת מוצרים חדשים או כחברה המשווקת ומתחזקת מוצר קיים?

"אינני יכול לענות על כך בשלב זה".

ההודעה על ביטול הגיוס ועל פיטורי העובדים מגיעה בעיתוי גרוע מבחינת מורן, שזה עתה השיק את טלפון המגע הזעיר בעולם, מודו T - סלולרי מדור 3.5, בעל צג מגע המבוסס על מערכת ההפעלה Brew. מורן גם נמצא רגע לפני השקת המוצר הבא שלו, מודו W - תואם אייפוד טאץ', המאפשר לבצע שיחות VoIP, אך לא להוציא שיחות סלולריות.

ההודעה ביום חמישי על פיטורי העובדים תפגום במאמצי השיווק של החברה, תוך שהיא מותירה את השוק העולמי עם סימן שאלה המרחף מעל יכולתה של מודו לספק מוצרים חדשניים בהמשך, לתת שירות למוצריה, או להתקיים לאורך זמן.  

תגיות

70 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

70.
המודו T מכשיר פשוט מדהים כל הכבוד למפתחים
המודו הוא מכשיר מדהים פיצפון עם מסך איכותי נגן המוסיקה שלו איכותי ביותר הרבה יותר מכל אייפוד אציין גם שהאזניות שלו מאד איכותיות המצלמה שמגיעה איתו גם די איכותית 5MP ויש לה גם פלאש דבר שחסר בהרבה מכשירים אחרים אני פשוט מוריד את הכובע בפני החברה שם הישג ישראלי אדיר צריך הרבה מאד וובוס לנסות ולהכנס לשוק הסלולרי לדעתי לא כל יום מתכננים ומגיעים לייצור של כזה מכשיר אם הם היו מתחילים עם המכשיר השני הם היו מצליחים מאד דב מורן גאון לדעתי אני מאחל לו הצלחה מכל הלב זה מה שנקרא גאווה ישראלית
ניר  |  28.03.11
69.
דב - הצלחת כלכך באחסון נתונים, חוללת ממש מהפכה ממש...
אז תגיד לי, למה להכנס לעולם שכנראה שאתה לא מבין ? תחום האחסון הוא תחום שרק נמצא בתחילת דרכו, לא חסרות בעיות שנדרש להם פתרון, בתחום הנפח, הביצועים, השרידות,הנגישות, הגודל הפיזי ... אולי זה תחום אפור אבל העולם הזה רק גדל ומתפתח והפתרונות של היום לא מדביקים את הקצב. חזק ואמץ, אנשים כמוך הם הדלק שמניע את ההי-טק הישראלי. אשבל.
אשבל  |  29.11.10
68.
פירגונים
אחת הנקודות החזקות של תעשיית ההי-טק כאן בארה"ב היא שמפרגנים להצלחה ומעריכים את הנסיון שבא עם כשלונות. אנשים נבונים לומדים מכשלונות יור מאשר הצלחות. נראה לי שבארץ בתחום זה הדברים קצת עכורים. היה לי את הזכות לעבוד עם דב לאחר שבשנת 2000 m-systems השקיעה בחברתי KeyNetica. למרות שסגרנו לאחר שנה, דב היה מפרגן, חבר, יועץ, ופשוט "בן אדם" לכל הדרך וגם הרבה אחרי זה. מגיע לו ולחברה שעובדים איתו להצליח, אם לא עם מודו אז עם החברה הבאה. אני די בטוח תהייה כזאת ושגם תצליח. אם תסתכלו על התמונה בגדול, תראו שמודו בפרספקטיבה של זמן תהייה נסיון חיובי לתעשיה הישראלית, ואפילו למשקיעים ולעובדים, זאת בתנאי שיופקו לקחים. איזו לקחים? החשוב ביותר הוא שצריך הבנה עמוקה ביותר של הלקוחות הסופיים,ובשביל זה צריך להשקיע. התחרות שהתעשייה הישראלית תצטרך להיתמודד עמה בעתיד תהייה בשיווק איסטרטגי והבנת המשתמשים לא פחות מאשר בטכנולוגיה. אנשי הון הסיכון חייבים להוביל להבנה זאת אם ישאלו יזמים לא רק על הטכנולוגיה, הפצה, וכדומה, אבל גם "איך אתה יודע שהלקוחות הסופיים ירצו את המוצר שלך? איך אתה יודע שהם יעמדו בתור בשביל המוצר?" יזמים שיוכלו לתת הסבר משכנע שמבוסס על האמת ולא על אינטואיציה פרטית או קולקטיבית יצליחו.
שמעון , ארה"ב  |  28.11.10
לכל התגובות