אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הנה באה הרכבת לאילת? משרד התחבורה כבר פונה ליזמים צילום: אלכס קולומויסקי

הנה באה הרכבת לאילת? משרד התחבורה כבר פונה ליזמים

מדובר בפנייה ראשונה ליזמים פרטיים במסגרת השלב הראשון במכרז הממשלתי לקו שאמור לחבר בין תל אביב, באר שבע ואילת לאורך 350 ק"מ

22.11.2010, 15:13 | ליאור גוטמן

משרד התחבורה מפרסם היום (ב') פנייה ראשונה ליזמים פרטים במטרה לקבל הצעות להנחת קו רכבת מהיר לאילת. הנושא, שנחשף לראשונה ב"כלכליסט", מגיע בימים אלו למיצוי לאחר שמשרד האוצר נתן את ברכת הדרך לפרסום הפנייה ליזמים פרטיים.

מדובר בפרסום (RFI (Request for Information, שהוא השלב הראשון במכרז הממשלתי, שנועד לבחון את ההתעניינות והיכולת של הסקטור הפרטי בסלילת קו הרכבת לאילת, לרבות תכנון, הקמה, מימון והפעלת הקו.

במשרד התחבורה מסבירים שהקו יחבר ככל הנראה בין תל אביב, באר שבע ואילת לאורך 350 ק"מ. המסילה תכלול תוואי כפול באורך 170 ק"מ מאזור צין לאילת, כאשר כלל התוואי יכיל 63 גשרים באורך מצטבר של 4.5 קילומטרים ו-5 מנהרות באורך כולל של 9.5 קילומטרים. לאורך הקו יוקמו שמונה תחנות שיעברו גם לאורך ישובי הערבה: חצבה, מרכז ספיר, פראן, יהל, יוטבתה, תמנע - בסמוך לשדה התעופה המקודם בימים אלה, שחורת ואילת. זמן הנסיעה הכולל לא יעלה על שעתיים וחצי לכל כיוון.

הפרויקט מקודם כיום סטטוטורית, באמצעות ועדת התכנון המחוזית של משרד הפנים. בשבועות הקרובים יוחל בביצוע מדידות בתוואי המסילה. מבדיקות כלכליות שערך אגף תכנון כלכלי במשרד התחבורה עולה כי תנועת הנוסעים לאילת מסתכמת כיום בכ-8 מיליון נוסעים בשנה. על פי התחזיות צפוי מספר הנוסעים ברכבת להגיע ליותר מ-3.5 מיליון נוסעים בשנה.

פרט להובלת נוסעים, מסילת הרכבת לאילת תשמש גם להובלת מטענים מנמל אילת למרכז הארץ. מדובר במטענים של כימיקלים ודשנים שישונעו מאזור הנגב וים המלח ישירות לנמל אילת וכן בכלי רכב מיובאים המשונעים כיום באמצעות משאיות. נכון להיום, תנועת המטענים מאילת ואליה מסתכמת כיום ב-2.5 מיליון טון כימיקלים וב-140 אלף כלי רכב בשנה. "מדובר בתוכנית שתקצר את זמני הנסיעה ממרכז הארץ לאילת באופן משמעותי ותביא לשינוי במפת התחבורה בישראל", אמר שר התחבורה ישראל כץ.

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

7.
קו המסילה לאילת
ראוי כי לאחר שישים שנות מדינה תונח מסילת רכבת לאילת אשר תחבר את חלקי המדינה עם העיר הדרומית. על כך אין כל מחלוקת. ראוי כי משרד התחבורה והממשלה יפרידו לצורכי התייעלות בין התכנון לבין הביצוע. את התכנון המפורט יש להתחיל ובמהירות ללא קשר לביצוע. התכנון יכלול את כל הספר ההנדסי אשר יהיה מוכן לביצוע. החברות אשר יקבלו את הביצוע יעבדו על פי תכנון מושלם והן לא תידרשנה לתכנן אלא רק לבצע. כך יעשה במקביל קיצור זמנים ולא כמעשה החלם של המדינה קודם מוצאים יזם ואחכ מתחילים בתכנון. לא קודם יעשו את התכנון באמצעות גופי תכנון ממשלתם ואת הביצוע יעשו באמצעות המגזר הפרטי . המגזר הפרטי הקים את קו הביצורים קו ברלב אשר היה מורכב יותר מהנחת מסילה. עבודת הביצוע תתחלק בין מספר גופי ביצוע אשר יעבדו במקביל על קטעי מסילה כך שיסיימו יחד את הנחתה כפי שעשו בחפירת המנהרה שמתחת לתעלת לאמנש . ותתבצע ברציפות 24 שעות ביממה שבעה ימים בשבוע ללא התערבות הדתיים ואם צריך בהעברת חוק מיוחד לשם ביצוע עבודות בשבת ובמועד ואם צריך באמצעות פועלים סינים. אלה יתגוררו במחנות עבודה אשר יוקמו במיוחד לצורך כך. כוח עבודה נוסף יוכל להיות מגזר האסירים שבבתי הכלא בדרום. בתמורה לקיצור העונש. הנחת המסילה תזרים דם חדש בעורקיה של תעשיית המתכת ותעשיית הציוד המכני הנדסי . הנחת המסילה תוגדר כפרויקט לאומי שלו נקודת זמן מוגדרת לסיום , כשם שהנשיא קנדי קצב 10 שנים לנחיתת אדם על הירח וכך היה. האם מדינת ישראל הדברנית מסוגלת לבצע פרויקט הנדסי לא מסובך במיוחד של הנחת מסילה במישור פחות או יותר אופקי ללא צורך בחציבת מנהרות בתוך הרים קשים ? או שמא הכל דיבורים.
עו"ד נפתלי גור אריה , תל אביב  |  22.11.10
4.
לשר היקר ברוך תהיה
השר כץ היקר ברוך תהיה המשך כך ואל תעצור הרכבת לאילת תשנה ובגדול את איכות החיים בעיר את הקשר המשפחתי לאלו שרוב משפחתם או כולה בצפון ובצפון הרחוק שילדינו יוכלו להמשיך לגור באילת ויהיו נגישים למרכז הארץ ועוד ועוד נושאים המשפרים את המגורים בעיר אילת כה לחי חזק ואמץ
נחמן שכטר אילת , אילת  |  22.11.10
לכל התגובות