אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המטוסים מרעישים? "נתב"ג זאת לא מסיבה בבית השכן, זו תשתית לאומית" צילום: גלעד קוולרציק

המטוסים מרעישים? "נתב"ג זאת לא מסיבה בבית השכן, זו תשתית לאומית"

כך אמרה היועצת המשפטית של רת"א במהלך דיון בוועדת הכלכלה, שעיקרו ההחלטה איזה חוק יאכוף את חריגות רעש המטוסים בנתב"ג: חוק הטיס או החוק למניעת מפגעים

23.11.2010, 12:05 | יסמין גיל

נושא חריגות רעש המטוסים הפועלים בנתב"ג נדון הבוקר (ג') בכנסת. זאת, במהלך דיון נוסף שנערך בוועדת הכלכלה בהצעת חוק הטיס החדש ובהתייחס לשני סעיפים בו: 143 ו-158 א', שעיקרם ההחלטה איזה חוק יאכוף את חריגות הרעש: חוק הטיס או החוק למניעת מפגעים.

בהצעת חוק הטיס נכתב שהחוק למניעת מפגעים "לא יחול על רעש מכלי טיס", וכי "לא תוגש תובענה נגד מפעיל אווירי בשל הסגת גבול מטרד לציבור בשל רעש חזק, לפי החוק למניעת מפגעים". ראשי הרשויות עוטפות נתב"ג התנגדו לכך, ודרשו שהסמכות תישאר בחוק למניעת מפגעים. בסופו של דבר הוחלט לאשר את הסעיפים הללו כחלק מחוק הטיס.

"אי אפשר למנוע מתושבי גוש דן לישון בלילה, כמו כל אדם אחר במדינת ישראל", אמר ראש עיריית חולון, מוטי ששון, "מה אתם רוצים לומר, שרעש מטוסים זה לא רעש? הטיסות הן 'מוזיקה קלאסית' שגם מרגיעה את הילדים? אף אחד לא חושב על הילדים האלה שקמים בבוקר לא מרוכזים. השר לאיכות הסביבה מנהל דיון על הרעש מהמפוחים לאיסוף עלים, אז המטוסים זה לא רעש? לא יקום ולא יהיה כסעיף הזה. למה רוצים להוציא את נושא רעש המטוסים מהחוק למניעת מפגעים?".

ששון, העומד בראש הרשויות עוטפות נתב"ג המנהלות בימים אלה מאבק משפטי נגד פתיחת הנמל להמראות בלילה במהלך פרויקט שיפוץ המסלולים, הוסיף ואמר: "ישנה אטימות של רשות שדות התעופה (רש"ת) ואטימות של אגף התקציבים במשרד האוצר, שכל מה שמעניין אותם זה הצ'רטרים שינחתו בלילה ויכניסו כסף".

ראש עיריית ראשון לציון, דב צור, אמר באותו נושא: "ישנה השקעה כספית אדירה בנתב"ג, אלא שברש"ת הראו למשרד האוצר שבהינתן היתר טיסות בלילה, הם יוכלו להחזיר לאוצר את ההשקעה. לי אמרו את זה בשיחה סגורה".

ראש המועצה האזורית אזור, אריה פכטר, הוסיף: "אנחנו לא נגד נמל התעופה, אבל תנו לחיות. בשבת בבוקר אני חושב שהבית שלי הולך ליפול עליי. עד מתי? לא רוצים לפתוח נמל תעופה בצפון, לא רוצים לפתוח נמל תעופה בדרום, אז אנחנו נמשיך לסבול".

מנהל רת"א, גיורא רום, הגיב לדברים ואמר: "אני גר ליד הנמל, שומע כל המראה, ובדרך הביתה גם רואה איך הבתים של אור יהודה כל הזמן נבנים יותר ויותר קרוב לנמל. אף אחד לא חושב שאפשר לחסל את הרעש, העיסוק הוא איך מנהלים את הרעש. כי במקום כמו מדינת ישראל נמל התעופה הוא הדרך היחידה שלנו להיות מקושרים לעולם החיצוני. הנמל הוא לא קוריוז, אלא יש לו משמעות פנומנלית. כאשר נותנים לשר לאיכות הסביבה בלעדיות בכל מה שקשור לרעש, הוא יכול בהינף יד להשבית את כל התעופה. נראה אז איך המדינה מתפקדת. מבחינתי זה בסדר גמור, אני לא שר התיירות".

"הדיון הזה הוא לא הוצאת קיטור על הרעש", המשיך רום, "אלא מה הדרך הרגולטורית שתבחרו ללכת בה: האם דרך חוק הטיס, או דרך החוק למניעת מפגעים? זאת השאלה המעשית שצריך לדון בה". היועצת המשפטית של רת"א, עו"ד רננה שחר, הוסיפה בעניין הרעש מהטיסות: "זאת לא מסיבה בבית של השכן, זאת תשתית לאומית". כאמור, בסופו של דבר הסעיפים נותרו בחוק הטיס.

אישור חוק הטיס החדש הוא אחד המהלכים העיקריים שמבצעת רת"א, לקראת החזרת הסטנדרטים של בטיחות התעופה האזרחית של ישראל לדירוג הגבוה, קטגוריה 1 - דירוג שהורד לפני שנתיים על ידי מינהל התעופה הפדרלי האמריקאי (FAA). החוק המוצע מסדיר את העיסוק של כלל הגורמים הפועלים בענף, בין היתר בנושאים כמו הגדרת סמכויות רת"א ויכולת האכיפה שלה, חקירת אירועי בטיחות ורישוי עובדי טיס, חברות תעופה, שדות תעופה ובתי ספר לטיסה.

תגיות

9 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

7.
גברת שופטת . תרשי לי ......
1. את צודקת 2. את לא מבינה מה הסוגיה 3. אף אחד לא רוצה להזיז את חולון 4. אף אחד לא רצה להזיז את נתב"ג 5.אף אחד לא חשב חושב או יחשוב \יבצע ויסות של המראות ונחיתות בשדה יחיד באמצעות שדה תעופה נוסף (אלטרנטיבה \חשיבה יצירתית\חשיבה מעבר לאופק האף) 6 הסוגיה היא לאפשר שקט יחסי בשעות הלילה לחלק לא מבוטל של אוכלוסיה 7. בטח שופטים לא גרים ליד שדה תעופה 8. אם היו גרים . בטוח שדברים היו נראים אחרת 9. מבלי לפגוע בזכויות 10. איני נמנה עם המגיבים בתשלום. טוסו בשלום ותחזרו בשלום
צחוק באמצע , EMEA  |  24.11.10
6.
מנהל נתב"ג לשעבר נוהג היה לומר - "אנחנו היינו קודם..."
ראשי הישובים באזור אשר הפשירו אדמות למגורים ולא למסחר ו/או תעשייה ידעו שנתב"ג שם... והרי אין לנו שדה תעופה אחר... ונכון שמגמות עולמיות הן להרחיק ש"ת ממרכזי מגורים, אבל צה"לל לא משחרר נתיבי טיסה ושומר על הקיים... פרט ו לגישה מצפון ששוחררה זה עתה... ואכן קשה קשה... נתב"ג, תשתית לאומית הכרחית לכלכלה, תיירות, צעסוקה ושוב - נתב"ג היה שם קודם והורחב... ונכון איך לא חשבו על זה קודם... וזה עמנו ובתוך עמנו והפוליטיקאים ומשפחות הכלכלה.. ועוד... וזה מה יש... אז בואו נהנה...
מרכז  |  24.11.10
לכל התגובות