אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אל על הגיבה לעתירת עיריית חולון: "יש לאפשר לנו המשך מדיניות שמירת השבת" צילום: צביקה טישלר

אל על הגיבה לעתירת עיריית חולון: "יש לאפשר לנו המשך מדיניות שמירת השבת"

עיריית חולון עתרה לבג"ץ בבקשה למנוע מאל על לחרוג משעות ההמראה המותרות בין חמישי לשישי - לטענת החברה כדי לא לחלל השבת. אל על בתגובה: "קבלת בקשת העותרת תגרום בהערכות זהירות לנזקים בהיקף של מיליוני דולרים"

02.12.2010, 12:36 | יסמין גיל

חברת אל על הגישה את תגובתה לעתירת עיריית חולון מהשבוע שעבר לבג"ץ, שביקשה למנוע, בצו ביניים, את המראתן של טיסות אל על בלילות שבין ימי חמישי ושישי ובערבי חג. טענת עיריית חולון היא שהטיסות חורגות משעות ההמראה המותרות בנתב"ג.

בין היתר טוענת אל על בתגובתה כי: "קבלת בקשת העותרת תגרום לשינוי דרמטי בלוח הטיסות, כולל ביטול טיסות, תפגע בנוסעי החברה ותגרום בהערכות זהירות לנזקים ישירים בהיקף של מיליוני דולרים, בנוסף לפגיעה באמינות ובמוניטין של החברה".

ההמראות מנתב"ג אסורות בין 2:00 ל-5:00, למעט במקרים חריגים הדורשים הסברים. זאת, בהמשך להחלטה של בית המשפט העליון כחלק מהמאבק של הרשויות עוטפות נתב"ג ובראשן חולון, מול רשויות התעופה ופתיחת הלילה להמראות, בשל פרויקט שיפוץ המסלולים. המאבק המדובר טרם הגיע להכרעתו הסופית.

אלא שלפני כשבועיים הגישה עיריית חולון בקשה למנוע את המראתן של שבע טיסות אל על שאמורות היו להמריא בין השעות 2:45 ל-4:30 בין יום חמישי לשישי, בטענה להפרה של החלטת בית המשפט. אל על טענה מנגד, כי הטיסות מתקיימות בהמשך להיתר מיוחד שניתן לה לפני 12 שנה כדי לאפשר להן לשוב ארצה לפני כניסת השבת. בקשת עיריית חולון נדחתה, אולם זו שבה והגישה עתירה חדשה בנושא נגד טיסות אל על בימים המדוברים - עתירה נפרדת מהבקשה הקודמת שהתלוותה לעתירה שלה נגד פתיחת הלילה.

אתמול, כאמור, הגישה אל על את תגובתה לעתירה, ובה נכתב: "עתירת העותרת ובקשתה לצווי ביניים עוסקת במספר מצומצם של המראות בלילות הרלוונטיים. מדובר בכ-48 המראות בחודש בממוצע בעונת החורף, ומספר קטן יותר בעונת הקיץ, מתוך כ-3,500 המראות המבוצעות מנתב"ג מדי חודש בממוצע. מדובר בהמראות המתקיימות מזה כ-12 שנה".

בתגובת אל על נכתב עוד כי בשנת 1998 יזם שר התחבורה דאז, שאול יהלום, הסדר לפיו נאסרו המראות מנתב"ג בשעות מסוימות בלילה, למעט החרגה לגבי טיסות אל על בלילות הרלוונטיים, "מכוון שאל על אינה מקיימת טיסות בשבתות ובחגי ישראל, ההחרגה נועדה לאפשר לה להוציא את הטיסות לחו"ל באופן שניתן יהיה להנחית את טיסות החזור זמן מספיק לפני כניסת השבת או החג".

לגבי טענת עיריית חולון כי "אל על מחללת את השבת תחת עלה התאנה המתקרא סאן דור", מגיבים באי כוחה של אל על ומציינים: "ככל שמתקיימות טיסות שכר של חברת הבת סאן דור, הרי גם אלה מתבצעות באופן פומבי וגלוי. הסוגייה איננה ולא צריכה להיות אדיקות שמירת השבת על ידי אל על. הסוגייה היא ביצוע טיסות נוסעים בקווים סדירים בימי שישי וערבי שבת באספקט של צרכי הנוסעים. החברה המשיכה את המדיניות שהופעלה על ידי ממשלת ישראל כשהייתה חברה ממשלתית, שלא לטוס בשבתות ובמועדי ישראל - ויש לאפשר לה לעשות זאת".

בהמשך לטענת עיריית חולון כי טיסות אל על בין ימי חמישי לשישי התבצעו "בגניבה ובמחשכים", טוענים באל על: "ידוע לכל ובוודאי לעותרת ולבאי כוחה, כי לא ניתן לבצע טיסה מבלי לקבל אישורים מגורמי התעופה הרלוונטיים ולא ניתן להסתיר ביצוען של המראות מנתב"ג. כל אדם יכול לראות בדיוק את לוח ההמראות מנתב"ג המפורסם באמצעים שונים". עוד טוענים כי, "אם במשך שנים הופעלו הטיסות "בגניבה", משמע כי אין בהן כל מטרד אמיתי".

באל על טוענים כי כפי שמקובל בעולם התעופה, אישורי המראות ונחיתות (סלוטים) בשעות מסוימות, ניתנים חצי שנה מראש. תיאום זמני הטיסות כולל גם תיאום זמני השירותים הנלווים: הסעות, שרוולים, פריקת כבודה, בידוק ביטחוני ועוד: "מדובר בעניין תפעולי מורכב ויקר הכרוך בהקצאת מטוסים ותכנון מיקומם בכל שעה, פרסום לוח זמנים והפצתו, מכירת כרטיסים, תכנון כוח אדם, הזמנת שירותי קרקע ועוד", נכתב בתגובת החברה, "כל שינוי בלוח הטיסות גורם לעלויות ונזקים משמעותיים".

כאמור, באל על מסתמכים על האישור מ-1998 לחריגה בשעות ההמראות בין ימי חמישי ושישי ובערבי חג וטוענים: "ביצוען של טיסות הלילה בלילות הרלוונטיים באופן מוסדר, שוטף, מאושר ופומבי לאורך שנים רבות מקנה לה זכויות להמשיך ולבצע טיסות אלה".

תגיות