אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": ועדת הכספים תדון בביטול הצמדת שווי השימוש למדד צילום: בלומברג

בלעדי ל"כלכליסט": ועדת הכספים תדון בביטול הצמדת שווי השימוש למדד

רגע לפני ששווי השימוש למחזיקי רכב צמוד עולה בחודש ינואר ל־2.5%, תדון ועדת הכספים של הכנסת בביטול הצמדתו למדד המחירים לצרכן. יוזמת הדיון, ח"כ אורית זוארץ: "ההצמדה פוגעת בשכירים, היות שמשכורתם אינה צמוד למדד"

14.12.2010, 07:01 | תומר הדר

ועדת הכספים של הכנסת תקיים בעוד שבועיים דיון נוסף ברפורמת שווי השימוש לרכב צמוד - ותדון בביטול ההצמדה של שווי השימוש למדד המחירים לצרכן, כך עולה מפרוטוקולים של ועדת הכספים שהגיעו לידי "כלכליסט".

לקראת "הפעימה השנייה"

הדיון צפוי להתקיים בשלהי דצמבר, שבוע בלבד לפני תחילת השנה האזרחית - מועד כניסתה לתוקף של "הפעימה השנייה" ברפורמת שווי השימוש. במסגרת הרפורמה שיצאה לדרך בתחילת ינואר השנה, נקבע שווי השימוש למחזיקי רכב צמוד בעלות של פחות מ־130 אלף שקל על 2.04% ממחיר המחירון שלו.

במסגרת "הפעימה השנייה" היה אמור שווי השימוש לעלות בינואר 2011 לכ־2.5% ממחיר הרכב. העלייה היתה אמורה להתווסף להצמדה למדד המחירים לצרכן - הנוגעת למחזיקי רכב צמוד, מהשנה השנייה ואילך.

כעת, כאמור, צפויה ההצמדה לעמוד לבחינה מחודשת בוועדת הכספים של הכנסת. יוזמת הדיון, ח"כ אורית זוארץ (קדימה), פועלת בשיתוף שלושה ארגוני תחבורה גדולים: פורום "נוהגים הייטק", ארגון מנהלי התחבורה בישראל וארגון קציני הבטיחות.

"הצמדת שווי השימוש למדד המחירים לצרכן מהווה עוול כלפי שכירים. הסיבה לכך היא שמשכורתם אינה צמודה למדד", אמרה זוארץ. "עיקר נטל המס פוגע במכוניות המשפחתיות, אשר מהוות כ־80% מכלי הרכב הצמודים במשק".

 

תוספת של עשרות שקלים

לטענת ארגוני התחבורה, ההצמדה למדד תביא להתייקרות הדרגתית של שווי השימוש לרכב צמוד, ללא התייקרות דומה בשכר העובדים. "עלול להיווצר מצב שבו מי שמחזיק רכב צמוד מדגם מיושן בן שנתיים או שלוש שמחירו ומצבו המכני אינם כשל רכב חדש, עדיין יצטרך להמשיך לשלם שווי שימוש שילך וייתקר בכל שנה - עקב עליית המדד".

הצמדתו של שווי השימוש למדד עשויה להתבטא בתוספת של עשרות שקלים לשווי השימוש החודשי שישלם כל עובד שמחזיק במכונית משפחתית צמודה. כך לדוגמה, במקרה של מכונית משפחתית מסוג שברולט קרוז אשר מחיר המחירון שלה עומד על כ־118 אלף שקל, צפוי שווי השימוש החודשי להתייקר בשנה הבאה בשיעור של כ־75 שקל.

בהתאם להסכמות שהושגו בנושא בוועדת הכספים, שיעורו של שווי השימוש למחזיקי רכב צמוד לא ישתנה. ח"כ זוארץ מבססת את ניסיונה לתקוף את נושא ההצמדה למדד על החלטה שהתקבלה בוועדה, ולפיה במקביל ליישום רפורמת שווי השימוש יוקם ברשות המסים פורום מקצועי שיבחן את השפעת המעבר לשיטה החדשה.

לטענת זוארץ, הפורום, המורכב מאנשי ארגוני התחבורה, מצא כי לרפורמת שווי השימוש לא היתה השפעה ממשית בפועל. לפיכך סבורה זוארץ כי יש לבחון את הנושא דרך סוגיית ההצמדה למדד.

תגיות

16 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

14.
נכון ומוצדק להצמיד
מה הקשר בין שווי השימוש לבין המשכורת? הרעיון הוא למסות את ההטבה שניתנת לעובד באופן שמשקף את השווי הכלכלי שלה. כלומר לגבות מס אמת באופן שוויוני. ההשוואה היא בין 2 עובדים בעלי אותה רמת שכר, לאחד רכב מהעבודה ולשני רכב פרטי (אותו רכב). ברור שמי שהרכב בבעלותו, משלם את הוצאות הרכב מהנטו שלו וסופג התייקרויות של המדד. כך צריך להיות בדיוק שווי שימוש. מי שלא מתאים לו - שיחזיר. לא תמיד הממשלה טועה, ולא תמיד מי שהופלה לטובה צודק כשהוא צועק. ונא לא לבלבל את המוח עם מעמד הביניים. יש עובדים ממעמד הביניים בלי רכב מהעבודה.
א.ר , שפלה  |  14.12.10
13.
היה לנו פעם ליסינג
לפני 3 שנים החזרנו את הרכב, נוסעים ברכב משנת 97, לא מציאה אבל זול יחסית. 2 מכוניות עולות לנו 4.5 כל חודש עם הדלק ויש הרבה, עכשיו כנראה יותר עם התיקרות הדלק. בפריפריה הולך הרבה כסף על דלק, כי יש הרבה הסעות לכל מקום. הרכב השני משנת 2001. וואו איזה חדש...
דא , צפון  |  14.12.10
12.
אנשים יקרים, קולגות הייטק שלי, תעשו לעצמכם טובה.. תחזירו את הרכב וריכשו רכב באופן עצמאי
ההטבה הזו משנה לשנה נעשית פחות כדאית, מעטים מאיתנו באמת זקוקים לנוחות הנוספת הזו כי העלות עבורה גבוהה ורק מסתבכת יותר ויותר, תמיד ירצו מכם יותר שם באוצר והם לא ינוחו עד שלא יצליחו למצות/ץ את הכל.
אריק  |  14.12.10
לכל התגובות