אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תוכנית הלימוד החדשה של פרופ' ליבנה

תוכנית הלימוד החדשה של פרופ' ליבנה

המטרה: תלמידים שיודעים לחשוב; האמצעי: שינוי צורת לימוד המתמטיקה

16.12.2010, 10:58 | הדס שפר

אחד הרעיונות שהוועדה בראשותו של ליבנה תבחן הוא מעבר ממבנה של שלוש רמות ידע (בהיקף של 3, 4 ו־5 יחידות לימוד) לשיטה של ארבעה מסלולי לימוד: יישומי, כללי, מדעי ומתמטי. הרעיון הוא להתאים את הלימוד לאוכלוסיות השונות ולהפוך את מקצוע המתמטיקה לרלבנטי יותר. "כרגע מה שאנחנו מנסים לעשות זה לשנות קצת את דרכי ההוראה, בכל המובנים", הוא אומר, "לעודד יותר חשיבה וקריאה של טקסט מילולי. שהמתמטיקה לא תהיה רק לכתוב סדרה של נוסחאות, אלא שתהיה בה מגמה, שהתלמיד יבין שזה איזשהו שיח. אנחנו לא רוצים שהתלמיד ילמד את הידע שלו במגירות נפרדות. איך לעשות את התרגיל הזה או תרגיל אחר. אבל צריך לזכור שאי אפשר להנחית תוכנית שתהיה אולי נפלאה לפינלנד אבל לא תתאים לנו. אנחנו צריכים להרגיל את המערכת לדרכי החשיבה החדשות. צריכים כבר עכשיו לשכנע את המורים בתוך התוכנית הקיימת לשנות את דרכי ההוראה והחשיבה שלהם".

למעשה, ליבנה מאמין שהשיטה החדשה תוביל את התלמידים לחשוב ותועיל להם בסיטואציות בחיי היומיום, כמו מציאת עבודה או קריאת עיתון. "נניח שאת רוצה למצוא עבודה במפעל או כמוכרת בחנות. עבור אנשים כאלה השיטה החדשה תהיה יעילה יותר מאשר ללמוד שאלה על רכבת שיוצאת מחיפה לתל אביב. מה שזה מלמד אותם, שכאשר הם רואים מצב נתון, הם צריכים לזהות את האלמנטים המשמעותיים ולהבין איך הם מתחברים. למשל הבחורה ההיפותטית שרוצה לקבל עבודה צריכה להתייעץ עם חברות, לחשוב 'איך אני אקבל את העבודה הזאת?', 'למי אני אפנה?', 'אולי הדוד שלי מכיר מישהו?'. זו סדרה של החלטות כחלק מתכנון לקראת מטרה מוגדרת. אפשר להוציא הרבה יותר מהילדים האלה, אם רק נפסיק ללמד אותם באופן שרירותי על ידי שאלות ספציפיות שהסיטואציות בהן לא קשורות בכלל לעולם שלהם. אנחנו יכולים להסביר להם שמה שמשנה זה לא הסיטואציה הספציפית, אלא שהם יזהו את הדברים הנכונים ויעשו איתם משהו".

אתה רוצה שהתלמידים ישתמשו בלימודי המתמטיקה בחיי היומיום?

"אני רוצה לחנך אותם לחשוב. תלמידים חלשים לא מבינים למה הם צריכים ללמוד מתמטיקה, למה זה טוב. אותו דבר אפשר להגיד על תנ"ך או היסטוריה. אבל בשורה התחתונה ללמוד איך לקבל החלטות זה דבר שתורם לחיים, לימוד תוכני רק באמצעות שינון - לא. הכוונה היא להביא את התלמידים והמורים להבנה שזה הדבר החשוב ואת זה אנחנו מתכוונים לעשות. אני מקווה שנצליח. זה אחד הכיוונים.

"יש הרבה מאוד לשפר כדי להפוך את הלמידה למשמעותית עבור התלמידים, אבל למרבה הצער הדברים האלה צריכים להתבטא בבחינה. אחרת, התמריצים יפעלו נגד השיטה. לכן במתווה שלנו יש חשיבות עצומה לבחינות, מפני שהן קובעות מה המערכת תקבל ומה לא. לאן שהבחינה תלך, לשם ילכו התוצאות. ובכל מקרה, זה תהליך הדרגתי. זה לא מהיום למחר".

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
מתמטיקאים וחיי היום-יום
נסענו פעם עם מתמטיקאי מבריק (שהיה פרופסור מן המנין בשנות העשרים שלו, שמו שמור מטעמים מובנים). הוא התקשה להבין מדוע בצומת היציאה מירושלים יש אור אדום למכוניות מכיוון רחוב הרצל: "למי זה יפריע אם הם יסעו כעת?". אחיו, שנהג, קלט מייד את הקושי ו"תרגם" את השאלה לבעיית צביעה בתורת הגרפים. "אה", אמר המתמטיקאי, "ברור. זה ממש פשוט!". למזלנו, אין לו רשיון נהיגה. מתמטיקאים אינם נמדדים ביכולת "תרגום" בעיות מחיי היום-יום למתמטיקה. רבים מהם אפילו סובלים מחסך משמעותי בתחום הזה.
לא מתמטיקאי  |  18.12.10
3.
על זה נאמר
על זה נאמר , בציטוט מדבריו של אייב לינקולן - משרד החינוך יגיע אל הפיתרון הנכון , לא לפני שינסה את כל היתר . . . ויבזבז עליהם תקציבי עתק . . . ולפרופסור הנכבד - מציע שתמשיך להתעסק בענייני מתמטיקה באוניברסיטה. ילדים הם לא מספרים , או איברים לכינוס , למרות שאולי אתה נוטה לראות בהם כאלו .
אלי צבירן , מרכז  |  18.12.10
2.
רון לבנה
אני לא מכיר את השיטה עליה מדבר לבנה, אבל אני מציע שלפני שהוא מפתח שיטות הוראה, ישפר את יכולות ההוראה שלו עצמו. הקורסים שהוא מעביר לא מסודרים, הוא באופן שיטתי לא משתמש בחומרי עזר ופעמים רבות הוא נתקע באמצע הוכחות או מתחיל אותן מהתחלה אחרי שביזבז זמן שיעור יקר בניסיון להיזכר בהן. זה לא מעיד דווקא על טיבן של מסקנות הועדה בראשותו, אבל זה קצת צורם לי לשמוע שאחד המרצים הפחות טובים בתואר עומד בראש ועדת הוראה.
בוגר מתמטיקה בעברית  |  17.12.10