אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"אנחנו מתווכים בין היצירה לשוק"

"אנחנו מתווכים בין היצירה לשוק"

מתאו אלסי, מנהל השיווק והפיתוח הבינלאומי באלסי, בא לישראל לפתיחת חנות המותג טולמנ'ס Alessi בתל אביב ולאירוע של שגרירות איטליה במוזיאון העיצוב. ל"כלכליסט" הוא מספר על הטאבלט החדש למטבח ועל ההתרחבות מחוץ לתחום כלי הבית

15.12.2010, 12:33 | דקל גודוביץ

בשנות השמונים כינה פיליפ סטארק את אלסי "סוחר האושר". המעצב רונאן בורולק (Ronan Bouroullec), שעיצב סט כלי הגשה אובלי לקולקציית 2010, כינה את אלסי "יצרן חפצים מתוקים". אבל האם לא נכון לומר באותה נשימה גם שאלסי היא "מכונת מזומנים"?

"הלוואי שהיינו כאלה", צוחק מתאו אלסי, מנהל השיווק והפיתוח הבינלאומי בחברה. "אמנם אנחנו לא מכחישים שהמוצרים שלנו יקרים, אבל אני יכול לערוב לך שמחיר המוצר נקבע רק על פי איכותו. איכות החומר, הייצור, הפרטים, אורך החיים, ויותר מכל - אמיתות הרעיון המקורי של המעצב".

עיצוב מוקפד

בארץ נמכרים מוצרי אלסי ברשת טולמנ'ס, שפותחת בקניון G החדש בתל אביב את הסניף השישי של החברה, טולמנ'ס Alessi - חנות דגל ראשונה למותג. בחנות תושק לראשונה קולקציית 2010 החדשה לצד עיצובי אלסי הוותיקים, כולל תערוכה שתוצג למשך חודש מיום הפתיחה (מ־14 בדצמבר עד 14 בינואר), ותציג ארבע מערכות תה וקפה ממוזיאון Alessi - של האדריכלים מאסימיליאנו פוקסאס ודוריאנה מנדרלי, גארי צ'אנג, טום קוואק ומשרד Future Systemes.

מערכת תה בעיצוב אלן צ מערכת תה בעיצוב אלן צ'אן מערכת תה בעיצוב אלן צ

החנות, שעיצב האדריכל רפאל נבות בשיתוף האדריכל דויד לבנטל, תשתרע על פני 250 מ"ר והושקעו בה כ־2.5 מיליון שקל. לרגל הפתיחה הגיע לארץ מתאו אלסי כנציג החברה. אלסי (32) הוא נצר לשושלת אלסי המפוארת - נכדו של קרלו ואחד משבעת בני המשפחה שעובדים בחברה.

חברת אלסי נחשבת בעולם כסמל לעיצוב מוקפד, חדשני ויצירתי של כלי בית. את החברה ייסד ג'יובאני אלסי ב־1921 ב־Omegna שבאיטליה. בשנות החמישים יצרו בניו קרלו ואטורה קשר עם מעצבי־על חיצוניים, והפכו את אלסי לחברה בעלת שם עולמי, שמוצריה נמצאים במוזיאונים הגדולים יותר מכל חברה אחרת בעולם. ב־50 השנים האחרונות ייצרה אלסי מוצרים שעיצבו יותר מ־200 מעצבי־על, בהם פיליפ סטארק, מייקל גרייבס, אלדו רוסי, מארק ניוסון וגם רון ארד הישראלי.

המחירים הגבוהים של אלסי והתחרות הגוברת מצד חברות המציעות עיצוב במחיר עממי גרמו לה לבצע מהפך ב־2006, והיא חולקה לשלוש חברות שונות: Officina Alessi, שמוכרת את המוצרים היקרים, המסורתיים והנדירים שמיוצרים מראשיתה, Alessi, שממשיכה את המסורת אבל בסגנון עכשווי יותר, והחברה הצעירה, הזולה והצבעונית יותר - A di Alessi, שסיסמתה היא "עיצוב־על איכותי לקהל גדול ככל האפשר".

טאבלט למטבח. מסמן עוד מהפך שעברה החברה בשנים האחרונות טאבלט למטבח. מסמן עוד מהפך שעברה החברה בשנים האחרונות טאבלט למטבח. מסמן עוד מהפך שעברה החברה בשנים האחרונות

 

עם יד על הלב, אתה באמת מאמין ש־A di Alessi היא התשובה להמונים?

"אני לגמרי מאמין שזה ההישג הטוב ביותר שלנו!", מכריז אלסי, "אנחנו מאמינים ש־A di Alessi היא הפשרה הטובה ביותר שיכולנו למצוא במושגים של מחיר סביר (affordable) בלי לפגוע באיכות של אלסי".

הלכת ללמוד כלכלה. לא רצית ללמוד עיצוב ולעצב מערכת כלי תה לחברה המשפחתית?

"אני לא חושב שאני יצירתי באופן מיוחד, ודאי רחוק מהמעצבים שאנחנו עובדים איתם. הרגשתי שהדרך הטובה ביותר לתרום לחברה היא לנצל את כישוריי ולא לרצות להיות מי שאינני", אומר אלסי, שאמנם לא עיצב מערכת כלי תה, אבל בחר להצטלם עם "קומקום הציפור" בעיצוב האדריכל מייקל גרייבס מ־1985, שנמכר מאז ביותר ממיליון יחידות והיה לאחד הנמכרים ביותר בחברה (בישראל 899 שקל).

בודקים גבולות

מתאו אלסי עם "קומקום הציפור". "אני אתחיל לדאוג ברגע שיפסיקו להעתיק אותנו" מתאו אלסי עם "קומקום הציפור". "אני אתחיל לדאוג ברגע שיפסיקו להעתיק אותנו" מתאו אלסי עם "קומקום הציפור". "אני אתחיל לדאוג ברגע שיפסיקו להעתיק אותנו"

כוכבי קולקציית 2010 הם מערכת הכלים והמגשים האובליים של האחים רונאן וארוואן בורולק, המעצב הגרפי ההונג־קונגי אלן צ'אן, שעיצב מערכת תה בהשראת כלובי ציפורים סיניים, וכמובן AlessiTab - טאבלט למטבח בעיצוב סטפנו ג'יובאנוני המציע מידע, מתכונים, מוזיקה ועוד, והכל על גבי לוח מכופף שאפשר להעמיד על כל שולחן או משטח עבודה.

למה דרוש דווקא הטאבלט הזה?

"אולי המילה 'דרוש' קצת חזקה מדי במקרה זה, אבל לדעתי חפץ שכזה מפשט את חייה של עקרת הבית המודרנית בניהול מטבחה וביתה בכלל, כשכל המידע שהיא זקוקה לו נמצא תחת אצבעה".

מי שמתלהב מעיצובו של הטאבלט ייאלץ כרגע להסתפק בתמונות בלבד, מאחר שהוא נמכר רק באיטליה, במחיר של 399 יורו. "הסיבה לכך היא שהאלמנט העיקרי במוצר שכזה, יותר מעיצוב החומרה שלו, היא כמות התוכן שאפשר לספק, ועד כה חתמנו הסכם תוכן עם ספק איטלקי אחד בלבד", מסביר אלסי.

הטאבלט, שיוצר בשיתוף חברת Promelit, מסמל עוד מהפך שעברה אלסי בשנים האחרונות, כשהחלה לעצב ולשתף פעולה עם חברות שאינן קשורות רק לכלי מטבח: שעונים בשיתוף סייקו, עטים בשיתוף מיצובישי, מתקן גריל בשיתוף Fochista, טלפון בשיתוף טלקום איטליה ואפילו מכונית Pandaalessi בשיתוף פיאט.

אינך חושש שההתרחבות הזאת תפגע באיכות ותרחיק אתכם מהמהות הראשונית של מותג כלי בית?

"לא ממש. התפקיד שלנו הוא לתווך בין עולם היצירה לשוק המסחרי, וחלק מתפקיד כזה הוא להביא כמה שיותר רעיונות לשוק עם כמה שפחות הגבלות".

כחלק מגישה זו, ישתתף מתאו אלסי ביום עיון שעורכת היום שגרירות איטליה במוזיאון העיצוב בחולון בנושא עיצוב תעשייתי איטלקי. במסגרתו יציגו לנציגי אלסי מעצבי חברת הפלסטיק הישראלית d-vision. בין המוצרים שיוצגו: גומייה לסגירת קופסת אוכל בצורת שני אנשים אוחזים ידיים, קערת מים ואוכל לכלב, תרמוסים מעוצבים בשילוב עם כוסות, כוס תרמית עם תא לאחסון עוגייה, צמיד שהופך לשתי מלחיות מלח ופלפל, ופתרונות לפיקניק: כוס יין עם פקק שעם, מחזיק בקבוק וכוסות יין שמתאימות בצורתן לבקבוק.

גניבת רעיונות וחיקויים לא מפחידה אותך?

"למזלנו זה עדיין לא נושא מרכזי בשבילנו. אבל אם להסתכל על זה באופן חיובי, כשאנשים מחקים את מוצרינו זה סימן שאנחנו ממציאים ובודקים גבולות. בכל הכנות, אני אתחיל לדאוג ברגע שיפסיקו להעתיק אותנו". 

תגיות