אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
4 נעלמים, 3 חברות, רגולטור אחד צילום: שלום בר טל

4 נעלמים, 3 חברות, רגולטור אחד

ביטול קנסות היציאה, הפחתת הקישוריות, צירוף מפעילים וירטואליים ומלחמה על האנטנות. במקום כיבוי שריפות שלא בהכרח יגדיל את התחרות, מה ששוק הסלולר צריך הוא מדיניות ארוכת טווח

28.12.2010, 10:44 | גילעד נס

השנה הקרובה אמורה להיות שנת מפנה בתחום הסלולר. בחודשים האחרונים העביר משרד התקשורת - בסיוע צמוד של משרד האוצר - רפורמות שאמורות לאפשר ללקוחות של חברות הסלולר לעבור בין החברות בקלות יחסית ובכך להגדיל את התחרותיות בשוק.

באופק נמצאת גם כניסה של מפעילי סלולר חדשים, בתחילה מפעילים וירטואליים שישתמשו בתשתיות של החברות הקיימות, ובעוד כשנה וחצי אם מכרז התדרים שפרסמו משרדי התקשורת והאוצר יניב הצעות ממתמודדים רלבנטיים, עוד מפעיל סלולרי חדש בעל תשתית משלו.

עתיד שוק הסלולר הישראלי

התחרות מגיעה לשירותים המתקדמים שחקני הרכש שחברות הסלולר יעלו מהספסל כחלק מהמלחמה על כל לקוח, חברות הסלולר יכולות לפנות לשירותים שעד כה נשמרו על המדף. משיבון ויזואלי, שיתוף ספר טלפונים ותוכן לכל דורש - שלושה שירותים שכבר הוכיחו את עצמם, אבל משום מה לא קיימים בשוק בישראל. אולי ב־2011 גילעד נס, 7 תגובותלכתבה המלאה

שנת 2010 היתה סוערת במיוחד בשוק הסלולר, אף שלמעשה, לא קרה בה דבר. הסערה התחוללה כששר התקשורת משה כחלון הכניס במשרד התקשורת רוח קרב חדשה, ובעזרת תמיכה ציבורית - שנדמה שמעולם לא היתה לשר כלשהו - העביר שורת החלטות שכל אחת מהן מכרסמת בשלטונן הכמעט נצחי של חברות הסלולר, וצירופן יחדיו מבשר שינוי מהותי שעשוי להגיע בשנים הקרובות בשוק זה.

עם תום השנה שבה נכתבה הרגולציה, ועם פתיחתה של השנה שבה תיושם, מנסה "כלכליסט" לחזות כיצד ישפיעו השינויים על כיסו של הצרכן, מבנה התחרות בשוק, ואפילו על הרכב המוצרים שחברות הסלולר יציעו לצרכן. אולם ניסיון לחזות את המתרחש בשוק בשנה הבאה אינו קל כל כך, בעיקר כי מדובר בשוק עתיר רגולציה, שעשויה - או עלולה, תלוי בעיני המתבונן - להפוך את כל השוק על פניו בתוך כמה שנים בלבד.

חברות הסלולר, למשל, שמנסות להגדיל את היצע השירותים שלהן, נתקלות כיום בהתעקשות רגולטורית, שבמסווה של הגנה על השחקנים הקטנים בעצם מכבה שריפות ומחליטה החלטות על בסיס ההווה, ולא דואגת למתווה שיאפשר גם לאותם שחקנים קטנים לגבש תוכניות לעתיד.

גם רכישת סמייל בידי פרטנר מחכה לאישורים רגולטוריים, ובעקבותיה יכול להתחיל מהלך שרשרת שבסיומו יעמדו ארבע קבוצות תקשורת שיציעו מגוון שירותים ללקוחות. מניעת רכישה שכזו תשאיר את השוק באי־ודאות המתמשכת השוררת בו בשנים האחרונות: כיום, אם אחת מחברות הסלולר מעוניינות לעשות מהלך מהותי, אין להן כל דרך לחזות מה יעשה משרד התקשורת בעתיד, בהיעדר מדיניות ארוכת טווח.

ולמרות זאת, ההחלטות שהתקבלו בחודשים האחרונים בקרב הרגולטור והחברות עצמן מאפשרות להציג כמה תובנות על מה שעתיד להתרחש בחודשים הקרובים בשוק הסלולר.

תגיות