אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מנכ"ל הרכבת: הקרונות המושבתים יוחזרו לפעולה צילום: עמית שעל

מנכ"ל הרכבת: הקרונות המושבתים יוחזרו לפעולה

לדברי יצחק הראל, "להביא עוד 20 רכבות ו־20 קטרים ייקח לפחות 36 חודשים, אנחנו לא יכולים לחכות כל כך הרבה זמן". באוצר נערכים לכך שהרכבת תזדקק לרכש זה, שעשוי להיות ממומן באמצעות קרן המע"מ שלה, שהיקפה כ־2.5 מיליארד שקל

02.01.2011, 22:25 | ליאור גוטמן

"בימים אלו אנו בוחנים איך להחזיר את מערך הקרונועים שהושבת לפעילות. הבדיקה בנושא תסתיים בשבועות הקרובים והקרונות יחזרו לעבודה כמה שיותר מהר". כך אמר ל"כלכליסט" מנכ"ל רכבת ישראל יצחק (חקי) הראל. בסוף השבוע פורסם ב"כלכליסט" שרכבת ישראל בוחנת רכישה של קרונות חדשים בעלות של 2 מיליארד שקל, זאת כדי להשלים את הפערים במספר מקומות הישיבה שנוצרו עקב השבתת הדגם שנשרף בשבוע שעבר.

מהיכן רכבת ישראל תגייס 2 מיליארד שקל?

הראל: "כסף זו לא הבעיה - להביא עוד 20 רכבות ו־20 קטרים ייקח לפחות 36 חודשים. אנחנו לא יכולים לחכות כל כך הרבה זמן, ולכן נחזיר את הקרונועים לפעולה לאחר שנאתר את מקור הבעיה שם. ב־2015 אמורה רכבת ישראל להתחיל בהצטיידות של קטרים חשמליים, כך שאין היום טעם לקנות רכבות חדשות", הוא מסביר.

בשנים האחרונות נשרף הדגם הזה יותר מפעם אחת. למה להשתמש בו בכלל?

"ב־2001 היה אירוע שריפה שלמדתי אותו. הסיבה אז היתה אחרת לגמרי. בעולם פועלים כ־600 קרונועים מהדגם הזה (IC3 - ל"ג), חלק אצלנו, חלק בשבדיה וחלק בדנמרק. מופע התקלות של הדגם אינו חריג".

לעומת רכבת ישראל, במשרד האוצר כבר נערכים לאפשרות שהרכבת תזדקק לרכש נוסף מעבר לרכש השוטף שכבר אושר בהיקף של 150 קרונות.

 

בהתייחסו לשאלה האם האוצר יאשר לרכבת תקציב מיוחד של 2 מיליארד שקל, אמר אריאל אבלין, רכז תחבורה באגף התקציבים במשרד האוצר: "אנחנו מצפים לבדיקות הסופיות של אירוע השריפה. אני מעריך שזה ייקח כשלושה שבועות ולאחר מכן נקבל את ההחלטה הנכונה". הוא סירב להתייחס לשאלה מהיכן יגיע המימון הדרוש אולם גורמים באוצר מעריכים שבהינתן הצורך תוכל הרכבת להשתמש בקרן המע"מ שהיא מחזיקה. מדובר בקרן ייעודית, שם מוחזקים כספי המע"מ שרכבת ישראל מקבלת בחזרה, והם מנוהלים על ידי ועדת ההשקעות של דירקטוריון החברה ומנותבים להשקעות סולידיות בדירוג גבוה בלבד. בשנים האחרונות הצטברו בקרן מעל ל־2.5 מיליארד שקל.

 

מכיוון שכל שימוש בכסף דורש את אישור האוצר, לא מן הנמנע שבעוד כחודש תינתן ההוראה לפדות את הקרן לטובת רכש חירום. במקביל, הרכבת פנתה לאחרונה לקבלת שיפוי מהאוצר בגין אובדן הכנסות שנגרם מהשבתת הקרונות.

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
לפרק את כל החברה הרקובה הזו
רכבת ישראל אחת מחברות התח"צ הגרועות בעולם. שירות איטי, יקר, אין חיבור לקווי אגד ודן, תקלות ותיקונים כל שני וחמישי, ובעיקר: אין מספיק קווים והתשתיות מיושנות. מדוע הממשלה נותנת לחברה הזו להמשיך ולאכול את כספי המיסים - לא ברור. גם קרן מע"מ זה כספי מיסים, שלא יהיו טעויות. או שזו חולשה של משרד התחבורה, או שזו שחיתות, או סתם טיפשות - בכל מקרה: תעודת עניות למדינת ישראל.
יעל  |  02.01.11
לכל התגובות