אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ניתוח "כלכליסט" - החמצן של אורכית תלוי באורך הרוח של בעלי האג"ח

ניתוח "כלכליסט" - החמצן של אורכית תלוי באורך הרוח של בעלי האג"ח

ליצרנית ציוד התקשורת ששורפת 7 מיליון דולר ברבעון, יש אג"ח בהיקף 80 מיליון שקל, שלבעליהן נקודת יציאה במרץ 2012. אם המשקיעים יבחרו לפדות את האג"ח, עתידה של אורכית יעמוד במבחן, שכן היא תישאר כמעט ללא מזומן

27.01.2011, 07:39 | ניר צליק

בשנים האחרונות הסבה אורכית למשקיעיה לא מעט עוגמת נפש. תמיד כשנראה כאילו החברה המייצרת ציוד לתקשורת נתונים עולה על הגל הנכון, משהו לא עבד. וכך, אורכית, שנסקה על רקע חוזה ענק שנחתם לפני חמש שנים עם KDDI היפנית, רושמת זה כמה שנים הפסדים, ונאלצה לפטר עובדים ולהחליף לא פעם אסטרטגיה.

את תשעת החודשים הראשונים של 2010 סיימה אורכית עם הכנסות של 8 מיליון דולר בלבד לעומת 9.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה, ועם הפסד של 19.9 מיליון דולר לעומת הפסד של 16.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה, כאשר ברבעון הרביעי צפויה החברה לרשום הכנסות של 7–6 מיליון דולר, מה שיביא את הכנסותיה השנתיות לכ־15–14 מיליון דולר.

1. שינוי אסטרטגיה

רק לפני עשר שנים עמד שווייה של אורכית על כ־2 מיליארד דולר, כשברקע חוזים עם עשרות ספקי תקשורת גלובליים ובהם GTE (כיום ווריזון), דויטשה טלקום וטליה השבדית. חוזים אלה מיצבו את אורכית כמובילת שוק בתחום אספקת ציוד ה־ADSL. שוק זה התאפיין באותה תקופה במלחמת מחירים קשה, כאשר המובילים תמחרו את המוצרים במחירים נמוכים, בציפייה שבעתיד היקף המכירות יצדיק את המחירים הנמוכים ויסב להם רווחים. כיום שווי השוק של אורכית מגרד בקושי את ה־60 מיליון דולר מלמטה.

גם אורכית נקטה אסטרטגיה זו שדרשה כיסים עמוקים או מימון חיצוני מתמשך. איציק תמיר, מנכ"ל החברה, זיהה בתחילת 2000 כי הבועה עשויה להתפוצץ, והחברה תתקשה מאוד להמשיך ולגייס כסף כדי לממן את האסטרטגיה, ואף שהחזיקה בנתח שוק של 35% משוק ה־ADSL העולמי, החליטה אורכית לצאת מהתחום ולהמציא את עצמה מחדש, באמצעות החברה־הבת קוריג'נט.

2. היפנים אכזבו

החל משנת 2000 פיתחה קוריג'נט מתגי תקשורת לשוק העירוני המיועדים לאספקת שירותי טלפוניה, טלוויזיה, וידיאו ואינטרנט מהיר למשתמשים ביתיים, וחיבוריות לארגונים בינוניים וגדולים. קו המוצרים החדש שילב תעבורת קול עם תעבורת נתונים.

לפני כחמש שנים זכתה אורכית בחוזה עם ענק התקשורת היפני KDDI שהניב לה הכנסות של כ־200 מיליון דולר לאורך כמה שנים. המשקיעים צפו כי המכירה הזו תהיה ראשונה מסדרת מכירות נוספות באותו סדר גודל, אלא שאלו מעולם לא הגיעו. המשבר הכלכלי העולמי טרף את הקלפים עבור אורכית, כאשר ספקיות התקשורת התקשו להוציא סכומים גדולים על תשתיות. דבר זה הוביל את החברה להחליף שוב את האסטרטגיה שלה ולבסס את החברה על קופסאות תקשורת קטנות יותר, שאמנם קל יותר למכור אותן, אך כל מכירה שלהן מניבה פחות הכנסות, ושולי רווח גולמי נמוכים יותר.

בעקבות ההצלחה עם KDDI מיקדה אז אורכית את מרבית מאמצי השיווק שלה ביפן, תוך הזנחת פעילות שיווק בשאר העולם. החברה ציפתה לחוזה נוסף מ־KDDI במהלך השנה החולפת, ואף שכרה עשרות עובדים כדי להתכונן לחוזה זה, אלא שבסופו של דבר נאלצה החברה להיפרד מאותם עובדים על רקע הקשיים של הענקית היפנית בשוק המקומי. KDDI לא קיבלה את הבלעדיות על האייפון של אפל ביפן, והיא מתקשה להציב אלטרנטיבה אטרקטיבית למכשיר, ולכן דחתה את הוצאותיה לשנה הקרובה לפחות.

3. השוק מתעורר

עם זאת, ספקי התקשורת הגלובלית החלו להתעורר בתקופה האחרונה ולחדש את ההוצאות. במהלך העשור האחרון פרסו ספקי תקשורת תשתיות תקשורת המבוססות על מוצרי MSP - Multiservice Provisioning Platformלהעברת שירותי טלפוניה וקול תוך חלוקתם למנות והעברתם במקטעים ברשת התקשורת, כאשר היקף שוק זה מוערך על ידי אנליסטים מחברת OVUM ב־6.5 מיליארד דולר ב־2011. עקב הגידול המתמשך בצריכת התוכן, על רקע השימוש הגובר בטלפונים חכמים ובאייפדים, נדרשת העברה יעילה של תעבורה זו. באורכית מתמחים בשילוב שירותי קול ותוכן תוך שימוש במוצרים וטכנולוגיות מתקדמות, ולפיכך החברה מאמינה כי ביכולתה לנגוס ולזכות בנתח משוק זה. בעקבות זאת פתחה אורכית עשר נציגויות ברחבי העולם, כאשר הבולטת שבהם היא הנציגות בהודו.

אורכית כבר החלה לחוות התעוררות בשוק ההודי, שם היא זכתה לפני כשנה בחוזה של כ־16 מיליון דולר מענק התקשורת BSNL, ובחברה מאמינים כי זוהי רק הסנונית הראשונה בהודו בכלל וב־BSNL בפרט, זאת בהתבסס על השקעות העתק הצפויות במדינה זאת. בהודו יש 1.2 מיליארד תושבים, אך רק 17 מיליון בתי אב נהנים מאינטרנט בפס רחב, ומספרם אמור לגדול במהירות. באורכית אומרים כי הצמיחה הגדולה בהודו מונעת גם מהשקעות שנעשות ברשתות סלולריות דור 3 ודור 4.

4. קופת המזומנים

לאורכית ישנם שיתופי פעולה עם מפיצים הודיים מקומיים - בהם החברה הממשלתית ITI. על פי שיטת המכרזים ההודית, שליש מהיקף המכרזים של BSNL מובטח ל־ITI. הקשר של אורכית עם ITI עשוי גם להניב לה נתח משמעותי ממכרזי BSNL העתידיים. אורכית פועלת גם בקרב ספקי תקשורת בסקטור הפרטי בהודו ומקווה שהכנסותיה מהמכירות בהודו יגיעו ל־100 מיליון דולר בשנה הבאה.

באורכית מעריכים כי לקראת סוף 2011 צפויה החברה להגיע לאיזון בשורה התחתונה, אבל על העתיד שלה רובץ ענן בדמות איגרות חוב בשווי 80 מיליון שקל שנותרו בשוק, אחרי שגייסה 107 מיליון שקל ב־2007. מועד הפירעון המקורי של האג"ח חל ב־2017, כשלמשקיעים יש נקודת יציאה במרץ 2012.

בסוף ספטמבר 2010 היו לאורכית מזומנים וניירות ערך סחירים בשווי של 33.6 מיליון דולר בקופה. קצב שריפת המזומנים שלה עומד על 7 מיליון דולר ברבעון, אך הוא צפוי להתמתן עם העלייה הצפויה בהכנסות ובמקביל, הירידה בהוצאות התפעול. כעת נראה שאורכית תגיע לאיזון לקראת סוף השנה, ולכן המשך השיפור בשורה העליונה יאפשר לה את פירעון האג"ח במועד היציאה.

אך אם המשקיעים יפדו את האג"ח, אורכית תישאר כמעט ללא מזומן. כדי למנוע מצב שכזה, על אורכית יהיה לגייס מזומנים במהלך השנה הקרובה. כעת על המשקיעים להחליט אם אחרי כל האכזבות שהסבה להם בעבר, הם מוכנים להאמין להבטחות נוספות, או לממש את השקעתם ולהותיר את אורכית עם קופה ריקה.

תגיות