אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בדיקת "כלכליסט": רק 60% מהנהגים יספגו את העלאת מס הדלק במלואה צילום: גלעד קוולרציק

בדיקת "כלכליסט": רק 60% מהנהגים יספגו את העלאת מס הדלק במלואה

גם הייקור הזה ייפול בעיקר על מעמד הביניים: 78% מכלי הרכב בישראל הם מכוניות פרטיות, מתוכן 16% רכבי ליסינג - מה שנותר זה 1.5 מיליון נהגים שסוחבים את הנטל על גבם

02.02.2011, 06:54 | ליאור גוטמן

כשהאוצר החליט להעלות את המס על הדלק (בלו) ב־20 אגורות בתחילת 2011, שכחו לספר לחברי הכנסת ולציבור הרחב שהעלאת המס אינה מתחלקת שווה בשווה בין ציבור הנהגים. מעבר לעובדה שמס הדלק הוא מס רגרסיבי, שמכביד יותר על השכבות החלשות, הרי שלא כל הנהגים בישראל נדרשים לשלם את המס החדש.

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נכון לסוף 2009 נוסעים בישראל כ־2.5 מיליון כלי רכב - עלייה של 3% לעומת השנה הקודמת. מתוך כלל כלי הרכב, רק 1.94 מיליון (78%) הן מכוניות פרטיות; היתר הן משאיות, מוניות, אופנועים וכדומה. הנתון הזה חשוב, משום שרק בעלי רכב פרטי משלמים על הדלק בעצמם. יתר המגזרים אינם צורכים בנזין כלל (אלא סולר), או שהם מקבלים החזר בגין הוצאות דלק באופן חלקי או מלא (כשמדובר בנהגי אוטובוסים, משאיות ומוניות).

יתרה מכך: גם בקרב בעלי הרכב הפרטי נטל המס אינו מתחלק באופן שוויוני. על פי נתוני רשות המסים ממאי האחרון, מתוך 1.94 מיליון כלי רכב פרטיים, כ־320 אלף מכוניות פרטיות (16%) נמצאות בבעלות ציי רכב, כלומר נמסרות לנהגים כרכב ליסינג צמוד. נהגים אלה אמנם משלמים על הדלק שהם צורכים מדי חודש בדמות עלות חודשית שמקוזזת מתלוש השכר שלהם. עם זאת, השפעת העלאת המס על הדלק אינה אחידה, כיוון שבעל חברה או בעל חברת ליסינג מתחייב לרכוש כמות בנזין מראש, לרוב מחברת דלק אחת, ולכן מקבל מחיר זול יותר לעומת בעל רכב פרטי. כמה זול יותר? הטווח נע בין 25–50 אגורות לליטר.

ועדיין לא סיימנו: יש עוד קבוצת נהגים שכדאי להוריד מכלל אוכלוסיית הנהגים, והם בעלי רכבי היוקרה. אלה, שלרוב משתייכים לעשירון או למאיון העליון, מרגישים פחות את העלייה במס על הדלק - פשוט משום שההכנסה שלהם גבוהה יותר. על פי נתוני איגוד יבואני הרכב, בכבישי ישראל נעים כ־56 אלף רכבי יוקרה.

בשורה התחתונה, אחרי שמורידים ממצבת כלי הרכב בישראל את מי שאינם סופגים באופן מלא את העלאת המס על הדלק, נותרים רק 1.5 מיליון נהגים שסוחבים את הנטל על גבם. כעת, אם נביא בחשבון שההכנסה לקופת המדינה מהעלאת המס על הדלק אמורה להסתכם ב־1.2 מיליארד שקל בשנה, לא נותר אלא לחלק את הסכום הזה במספר הנהגים שמשלמים אותו, ולהגיע לאמת העירומה שעומדת מאחורי הלשון המכובסת של משרד האוצר: 800 שקל בשנה - זה הסכום שמשרד האוצר החליט שהוא לוקח, מבלי לשאול, מכל נהג רכב פרטי שבאמת צריך להרגיש את זה בכיסו.

אגב, ישנה עוד קבוצה קטנה שלא מרגישה בנטל הזה: הפוליטיקאים שקיבלו את ההחלטה הזו. אלה, כפי שהעיר בתבונה ראש אגף התקציבים לשעבר באוצר רם בלינקוב בראיון ל"כלכליסט" השבוע, כלל אינם משלמים על הדלק. מהם ייחסכו ה־800 שקל האלה.

תגיות