אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מה לעשות עם כיכר דיזנגוף? צילום: עומר הכהן

מה לעשות עם כיכר דיזנגוף?

עיריית תל אביב תערוך משאל לגבי עתיד כיכר דיזינגוף - אלא שיוצרי הסקר ניסחו אותו באופן שנועד להכתיב מראש את התוצאות. הבעיה היא שכדי לדעת מה באמת טוב לתושבים צריך מידע ולא מניפולציות

03.02.2011, 10:31 | דן אריאלי

קראתי שעיריית תל אביב תערוך משאל בנוגע לעתיד כיכר דיזנגוף. האפשרויות יהיו (ציטוט): שיפוץ הכיכר המוגבהת; החזרתה למתכונתה המקורית במפלס הרחוב; או החזרתה למפלס הרחוב ובניית חניון תת־קרקעי תחתיה. מה עדיף לנו?

רוני

רוני היקרה,

אני לא בטוח שאפשר לקבוע חד־משמעית איזו מהאפשרויות עדיפה לתושבי העיר, אבל מה שמעניין במשאל הזה הוא שאפשר ללמוד ממנו איזו אפשרות עדיפה לעירייה. יוצרי הסקר ניסחו אותו באופן שנועד להכתיב מראש את התוצאות, וזו דוגמה קלאסית לאיך החלטות חשובות מתקבלות הרבה פעמים לא לפי חישובים רציונליים, אלא לפי משתנים קטנים בשטח, כגון נוסח של שאלות במשאל.

יוצרי המשאל עשו פה שני דברים מעניינים. הראשון הוא השימוש בניסוח "החזרת הכיכר למתכונתה המקורית". הבחירה במילים "החזרה" ו"מקורית" אינה מקרית. הן נותנות את ההרגשה שהאפשרות מתארת את "מה שהיה צריך להיות". אם היו מנסחים את האפשרות כ"פירוק הכיכר ושבירתה והקמתה מחדש בגובה הכביש" זה לא היה פחות מדויק, אבל זה היה פחות מושך.

כיכר דיזנגוף, תל אביב, צילום: עומר הכהן כיכר דיזנגוף, תל אביב | צילום: עומר הכהן כיכר דיזנגוף, תל אביב, צילום: עומר הכהן

הדבר השני שמחברי השאלה עשו הוא תרגיל שיווקי בשם "Decoy Effect", אפקט הפיתיון: שתיים מהאפשרויות פה דומות, אבל אחת מהן עדיפה משמעותית. אחת היא להחזיר את הכיכר למפלס הרחוב, והשנייה זהה, בתוספת חניון תת־קרקעי. ומי מתושבי תל אביב הפקוקה לא היה מוסיף חניון? השאלה היחידה היא למה בכלל לשאול את תושבי תל אביב אם הם רוצים את הכיכר בלי חניון תת־קרקעי.

והתשובה, שעולה מהרבה מחקרים, היא שכאשר בשאלת העדפות בת שלוש אפשרויות יש שתי אפשרויות דומות שאחת מהן פחות טובה, האפשרות הטובה יותר נהפכת ליותר מושכת - לא רק לעומת האפשרות הדומה לה, אלא גם לעומת האפשרות השלישית. כלומר, אם המשאל היה מאפשר לבחור רק בין שיפוץ הקיים לבין הורדה למפלס הרחוב והוספת חניון, אז האפשרות השנייה היתה כנראה פחות מושכת מכפי שהיא עכשיו. עצם הוספת אפשרות הביניים הפכה את האפשרות השלישית למושכת ביותר.

אז מה עדיף? לשם כך נחוץ עוד מידע על השיפוץ המתוכנן. אבל זה מה שצריך לבקש - מידע ולא מניפולציות.

שאלות לדן אריאלי: askdan@calcalist.co.il

 

תגיות

27 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

27.
למספר 6
נכון, חסרים מקומות חנייה בתל אביב. אבל אנחנו לא מדברים כאן על כל תל אביב, אנחנו מדברים על איזור הכיכר. אנחנו גם לא מדברים כאן על מקומות חניה, אנחנו מדברים כאן על מקומות חניה בתשלום. באיזור הכיכר לא חסרים מקומות חניה בתשלום! בכל יום יש כ-600 מקומות חנייה בתשלום רייקים באיזור הכיכר (חניון כלל וחניון הסנטר) אין באמת צורך בעוד מקומות חניה שכאלה. העיריה בונה על אנשים כמוך, ולצערי אתם הרוב.....
לירון , תל אביב  |  16.04.11
25.
משהו כתב פה כבר ואני מסכים איתו שצריך להתחיל עם המפלצת שקוראים לה כיכר אתרים
ולגבי כיכר דיזנגוף צריך להוריד אותה לגובה הקרקע אבל למה אחת האפשרויות היא לא להוריד לגובה הקרקע ולצור את נתיב התנועה מתחתיה יחד עם חניון. אולי פעם אחת נעשה דברים מההתחלה עג הסוף. הרי רק להוריד אותה למטה וייצר שם פקקים מטורפים באי התנועה
שי , תא  |  05.02.11
23.
להוריד את הכיכ!ר היא אחראית לנתק במקום שאמור להיות הכי מרכזי בעיר
כל אלה שלא מעוניינים להוריד אותה הם בעלי אינטרסים כמו אגם וחבריו אין שום סיבה להשאיר את הכיכר למעלה במיוחד שברור שהיא לא עובדת במתכונת הבטונית המשעממת הזאת. להוריד אותה לקו 0 בלי שום התפשרויות מגוחכות. בעניין החניון - אם זה יזרז את התהליך אז יאללה אחלה אם זה רק מעקב אז לא ממש צריך, גם ככה אף אחד שגר בסביבה לא ישלם ואלה שמשלמים יש להם את החניון של הסנטר
05.02.11
לכל התגובות