אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תסמונת הילד המחייך צילום: shutterstock

תסמונת הילד המחייך

מדוע כולם ממהרים לתרום לעמותות לילדים, ולמה קשה כל כך לגייס כסף לסיוע לקשישים ועניים?

17.02.2011, 10:24 | ארי ליבסקר

"אני קוראת ושומעת על אירועי התרמה חשובים, שבהם עשירי ישראל יוצאים מגדרם לעזור לילדים חסרי אונים ובעלי מוגבלויות, ושואלת את עצמי מדוע כשאני פונה אליהם ומציעה כי יתרמו לקשישים, הם בורחים כאילו מדובר במצורעים הנושאים איתם מחלה מדבקת וממיתה. מדוע סבלם הנוראי של הקשישים נעלם להם מן העין ואנחנו מתקשים כל כך למצוא גוף שיתרום ויעזור לנו? כולם מעדיפים להצטלם רק עם ילדים". כך אומרת עובדת סוציאלית שעובדת עם חולי נפש מבוגרים.

זה זמן אני מסקר את תחום אירועי החברה והפילנתרופיה של החברה הגבוהה, וכמעט שלא הייתי בכנס, הצגת תיאטרון או הופעה של זמר או שף כלשהו שבו ניסו להתרים כסף לקשישים. לדעתה של העובדת הסוציאלית מדובר פשוט ביחסי ציבור פחות טובים. זקנים לא מצטלמים טוב למדורי החברה, ומעוררים פחות אמפתיה. אבל הבעיה יותר חמורה; החברה שלנו סובלת מאפליה על רקע גיל, שפושה בכל תחום בחיינו. גם בתחום הפילנתרופיה.

בוריס פינקל, מנהל המחלקה הפסיכו־גריאטרית ברמת השרון, אומר בצער שהיום היחיד שבו בעלי המאה טורחים להתייחס אל המחלקה שלו הוא יום השואה. "אז כולם נזכרים שיש קשישים. בשאר ימות השנה אנחנו נתקלים ביחס צונן בבואנו לגייס תרומות. נפגשתי עם אחת מחברות התרופות הגדולות והם הביעו כביכול עניין, אבל אחר כך לא שמענו מהם. במקום לתרום את הכסף לכאן הם תרמו אותו למחלקה הכירורגית. זה לא שאני אומר שזה לא בסדר לתרום למחלקות אחרות ולילדים, אבל יש איזו התעלמות ובריחה מכל הנושא של הקשישים. אני חושב שזה מזכיר לרוב האנשים את העובדה שיום אחד גם הם יהיו במצב הזה, וכולם מעדיפים להדחיק. אבל הדבר הכי נורא הוא שאנחנו צריכים להשתמש בזיכרון השואה כדי לזכות בתרומות".

אהובה ינאי, מנכ"לית עמותת מתן - משקיעים בקהילה, אומרת: "זאת תסמונת ידועה, בינלאומית, בקרב נדבנים, המכונה 'תסמונת הילד המחייך'. בקרב פילנתרופים יש את הממד הרגשי, שאיתו אי אפשר להתווכח. לכן רוב התרומות מופנות לילדים - וחבל שכך. אני חושבת שגם עם קשישים צריך לנסות לנגן על מיתרי הרגש כמו שעושים עם ילדים קטנים".

תגיות

2 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
שינוי חברתי
עולם העמותות והמלכ"רים הוא עולם מרתק- אין ספק. כבר 12 שנה אני עובדת עם אירגונים שונים שלהם מטרות שונות. אירגונים חברתיים צריכים להשקיע חלק מתקציבם לפרסום ושיווק מכיוון שזירת הפעילות שלהם היא החברה כולה. ומה שנכון לחברה כולה, נכון גם למטרות חברתיות. למדתי שניתן לרתום שועי עולם גם לבני נוער ולא רק לילדים.שניתן להתרים גם לאיידס למרות שבעבר הנושא היה מוקצה מחמת מיאוס. אירגון שעיקר תקציבו מתרומות חש הרבה פעמים שלא נכון להקצות חלק מהכספים לפרסום שיווק ויחסי ציבור. אולם זה אינו ביזבוז של כספי התורמים. שיווק מגביר תרומות. מגביר מודעות.יוצר שינוי חברתי. אין בכך כל פסול. להפך.
מירב בצר , רמת השרון  |  21.02.11
1.
בקשיש לקשיש
גם תורמים, כמה מוזר שזה נשמע, הם סוג של בני אדם. מהם, חלק הארי נמצאים בגיל השלישי או לפחות אחרי אמצע החיים, והספיקו לצבור (או לא לבזבז כל מה שירשו) הון, קשרים, ורכוש. חלקם פונה לפילנטרופיה, תרומות, ועזרה לנזקקים (אולי מטוב לב בסיסי, אולי בשל הקלות מס, אולי בגלל רצון להחזיר לכל אלו שעשקו בדרך למעלה - זה לא באמת משנה). אך רובם ככולם, בעלי פחד קמאי מודחק מן המוות. לעיתים תרומות לקשישים, כמו גם "התערבבות" בקהל הזה, מזכירים לתורמים הפוטנציאלים מה יהיה סופם, לעומת זאת, תרומות לילדים, מזכירים להם את ימיהם הנשכחים בהם לכסף לא היה משמעות עבורם אך הם היו אולי יותר מאושרים, את ילדיהם נכדיהם או ניניהם, ואפילו איזו יופי ותמימות שמזמן איבדו (כן, גם אלו שעשו ניתוחים להחלקת עורם הקמל, אולי אלו במיוחד). מה אפשר לעשות? אמרו חכמים ממני שעדיף היה להתחיל את החיים מהסוף ולהתקדם להתחלה (לא זוכר מי, סליחה). דבר נוסף הוא פשוט לשלוח חלק מהתורמים האלו לשבוע שהייה במוסדות שאליהם הם מתעדים לתרום, כמו המיליונר הסמוי האנגלי, במקום לבקש כסף. בלי סושי טייק אווי. בטוחני שהם גם ילמדו משהו על עצמם, וגם שידם תיפתח במלואה.
כלומניק הפי בגרוש , מרכז  |  19.02.11