אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המנצח הגדול באוסקר: "נאום המלך" צילום: MCT

המנצח הגדול באוסקר: "נאום המלך"

הסרט הבריטי זכה בקטגוריות הבמאי, השחקן הראשי, התסריט המקורי והסרט הטוב ביותר; "הרשת החברתית" זכה לשלושה פרסים. נטלי פורטמן היא השחקנית הראשית הטובה ביותר; הסרט על בי"ס ביאליק-רוגוזין בת"א זכה באוסקר לסרט התיעודי הקצר

28.02.2011, 07:09 | סוכנויות הידיעות

הסרט הבריטי "נאום המלך" הוא המנצח הגדול של טקס פרסי האוסקר, שהתקיים לפנות בוקר. המירוץ על הפרס היוקרתי היה צמוד מן הצפוי, שכן הסרט הבריטי, שהיה מועמד בלא פחות מ-12 קטגוריות, גרף ארבעה פרסים - אחד יותר מיריבו הגדול, "הרשת החברתית" . אולם בקרב על הקטגוריות החשובה - "נאום המלך" ניצח בגדול. נטלי פורטמן זכתה בפרס האוסקר לשחקנית ראשית על תפקידה ב"ברבור שחור".

מי שהיה לו מעט השגות לגבי חשיבותו של הפרס הגדול הוא דווקא מי שהתכבד בהענקתו, הבמאי סטיבן שפילברג, שדאג להזכיר יצירות מופת כ"האזרח קיין", "הבוגר" ו"נהג מונית" שלא זכו באוסקר. ספק אם זה השבית את שמחתם של מפיקי "נאום המלך" איאן קאנינג, אמיל שרמן וגארת' אנווין שקיבלו ממנו את הפסלון מוזהב. הבמאי טום הופר, השחקן הראשי קולין פירת' והתסריטאי דיוויד סיידלר, הצטרפו אליהם על הבמה, אחרי שכבר ניצבו מעליה לפני כן כדי לקבל פרס בקטגוריות האישיות שלהם.

נטלי פורטמן ב"ברבור שחור". פרס השחקנית הראשית הטובה ביותר, צילום: MCT נטלי פורטמן ב"ברבור שחור". פרס השחקנית הראשית הטובה ביותר | צילום: MCT נטלי פורטמן ב"ברבור שחור". פרס השחקנית הראשית הטובה ביותר, צילום: MCT

נציגים ישראלים לא היו בטקס, אולם הסרט "Strangers No More" של קארן גודמן וקירק סיימון, העוסק בבית הספר ביאליק-רוגוזין בתל אביב ותלמידיו - ילדי עובדים זרים בישראל - זכה בפרס הסרט התיעודי הקצר. גודמן שלחה דרישת שלום למטרופולין הישראלי מעל בימת האוסקר וחשפה פן חיובי של מדינתנו קבל עם ועולם, כשאמרה כי בית הספר הוא ביטוי לאפשרות לסובלנות בין בני אדם.

מנהלת בית הספר, קרן טל, ליוותה את שני היוצרים בטקס. אם תתעקשו על נקודה ישראלית נוספת, אז גם נטלי פורטמן, ילידת ירושלים, זכתה בפרס האוסקר לשחקנית ראשית על תפקידה ב"ברבור שחור". היה זה הפרס היחיד לו זכה סרטו של דארן ארונופסקי, וזה יותר ממה שהאחים כהן קיבלו על סרטם "אומץ אמיתי", שהיה מועמד בעשר קטגוריות. השניים יגיעו לביקורם הקרוב בארץ בידיים ריקות.

צמד המנחים ג'יימס פרנקו ואן האתאוויי פתחו את הטקס בקטע שהופק מראש ובו השניים שולבו כדמויות בסרטים הבולטים של השנה, דרך חלומותיו של מנחה הטקס אשתקד אלק בולדווין - וזאת כדאחקה על "התחלה" של כריסטופר נולאן. אפשר אולי לראות בהפקה משעשעת זו כפרה על חטא על כך שהבמאי המחונן לא נכלל כלל בין חמשת המועמדים לפרס הבימוי. הוא בוודאי התנחם בכך שסרטו זכה בארבעה פרסים - זהה ליבול "נאום המלך", אם כי פחות באיכותו.

הפרס הראשון שהוענק היה בקטגוריית עיצוב אמנותי והוא נמסר מידי טום הנקס לרוברט סטרומברג וקארן או'הארה על "אליס בארץ הפלאות". היה זה הפרס הראשון ש"נאום המלך" החמיץ וכך גם בקטגוריית הצילום, בה זכה וואלי פיסטר על עבודתו ב"התחלה". סרט המדע הבדיוני של נולאן גרף בהמשך גם את פרסי האפקטים המיוחדים, עריכת הסאונד ומיקס הסאונד.

קירק דגלאס בן ה-94 דידה אל הבמה כדי להציג את הזוכה בקטגוריית שחקנית המשנה ואחרי פלרטוט עם האתאוויי והשהיה מכוונת, הכריז על המנצחת מליסה ליאו מ"פייטר" ונראה נלהב במיוחד מנוכחותה. השחקנית הנרגשת נזכרה במועמדותה הקודמת לפני שנתיים כשחקנית ראשית ב"Frozen River", כשהפסידה לקייט ווינסלט. "It looked so fucking easy" קראה בפרץ של הסחת דעת מהנימוסים, שנדרשים ממנה במעמד זה. שעה קלה לאחר מכן, השלים כריסטיאן בייל דאבל ל"פייטר" עם זכייה צפויה בקטגוריה המקבילה לגברים.

אחרי ש"צעצוע של סיפור 3" זכה כצפוי בפרס סרט האנימציה הטוב ביותר, הגיע רגע משמח ראשון עבור מחנה "הרשת החברתית", כשארון סורקין קיבל את פרס התסריט המעובד. מיד אחריו הגיע הפרס הראשון ל"נאום המלך" עם סיידלר בקטגוריית התסריט המקורי. טרנט רזנור ואטיקוס רוס קיבלו את הכבוד שנשמר להם כמוזיקאים על פס הקול של "הרשת החברתית". אנגוס וול וקירק בקסטר הצטרפו אליהם עם הפרס על עריכת הסרט.

אם לרגע היה נראה כי "הרשת החברתית" גובר על יריבו הבריטי במניין הפרסים, הגיעה היישורת הסופית והחשובה ביותר ואיתה ההכרזה על הופר האלמוני יחסית כבמאי הטוב ביותר. כוכב הסרט קולין פירת' לא המתין הרבה עד שהמובן מאליו קיבל תוקף רשמי עם ההכרזה של סנדרה בולוק על כך שהוא זכה באוסקר לשחקן הראשי, כשהוא גובר בין השאר על ג'ף ברידג'ס ("אומץ אמיתי"), שרגעים ספורים לפני כן הכתיר את פורטמן כשחקנית הראשית הטובה ביותר.

בקטגוריית הסרט הזר, זכתה הבמאית הדנית ממוצא יהודי סוזן ביר על סרטה "בעולם טוב יותר". בפרס הסרט התיעודי הטוב ביותר זכה הסרט "המעגל הפנימי" ("Inside Job"), העוסק בנסיבות המשבר הכלכלי האחרון. הבמאי צ'ארלס פרגוסון נשא דברים קצרים אך נוקבים כשהביע צערו על כך שאף אחד מהבנקאים ואנשי העסקים שנושאים באחריות לכשלי הכלכלה האמריקאית לא נכנסו לכלא עדיין. אמירה מעכירת שמחה, אבל כזו שזכתה למחיאות כפיים מצד הנוכחים באולם.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

1.
כרגיל באוסקר
מעדיפים את הסרטים הנפוחים והמרשימים (לרוב דרמות אישיות ואו היסטוריות) על פני סרטים מקוריים, נוקבים ובעלי משמעות אמיתית. את נאום המלך ראיתי, אהבתי ואף התרגשתי, אבל כולנו יודעים שעוד 3 שנים אף אחד לא יזכור שהיה סרט כזה. זה סרט יפה אבל לא יותר מזה. לעומת זאת אין ספק שהרשת החברתית, ברבור שחור או התחלה הם סרטים שעוד יזכו לשנים רבות של הקרנות חוזרות, השאלות בספרייה או הורדות באינטרנט. אני מהמר שלפחות שניים מבין השלושה יהפכו לסרטי קאלט מבוקשים. זה בדיוק מה שהתכוון סטיבן ספילברג בדבריו (ראו התייחסות בכתבה). לדוגמא - מישהו זוכר את הסרטים "אנשים פשוטים" או "גאנדי"? זה בסדר, גם מי שראה אותם לא זכר אותם אחר כך, והם זכו באוסקר. גורלו של נאום המלך יהיה כגורלם, מן הסתם. חבל. אגב, הגיע הזמן שבאוסקר ישברו את תקרת הזכוכית (שהם קבעו לעצמם) לפיהם סרטים מהז'אנרים של מדע בדיוני, אנימציה, אלימות או חתרנות לא יכולים לזכות בפרס הסרט הטוב ביותר. בשלושים השנים האחרונות היו עשרות סרטים כאלה שכל אחד מהם היה ראוי לאוסקר. משה פ.
משה פ.  |  28.02.11