אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בקרוב: תקן קרינה לרכב חשמלי

בקרוב: תקן קרינה לרכב חשמלי

מכון התקנים ייבחן בחודשים הקרובים האם כלי רכב חשמליים פולטים קרינה בלתי מייננת המזיקה לבריאות בחשיפה חריגה. היבואנים מתנגדים

08.03.2011, 19:29 | תומר הדר

האם כלי הרכב החשמליים פולטים קרינה מסוכנת? סוגיית פליטת הקרינה הבלתי מייננת ברכב חשמלי תיבחן בחודשים הקרובים על ידי צוות מומחים של מכון התקנים, לאחר שהיום התקיים דיון ראשון בנושא במכון. במסגרת הדיון הוצגו עמדותיהם של מספר יבואני רכב חשמלי, אשר מתנגדים עקרונית לביצוען של בדיקות קרינה לכלי רכב שייובאו ארצה.

בדיקת קרינה אלקטרומגנטית במכוניות המכוניות ההיברידיות בטוחות, עד שעתיים המשרד להגנת הסביבה קובע כי הקרינה הבלתי מייננת הנפלטת מסוללת המכוניות ההיברידיות גבוהה מזו של הדגמים הרגילים, אך לא מסוכנת תומר הדר ושרון ביידר, 30 תגובותלכתבה המלאה

לטענתם, מדובר במכוניות אשר עברו בדיקות מחמירות בחו"ל, שבמסגרתן נקבע כי הרכבים אכן עומדים ברמות הקרינה הנדרשות. בנוסף הוצגו גם עמדות אנשי המשרד להגנת הסביבה, אשר הציג מחקר אשר נערך בשנה שעברה לגבי פליטת הקרינה הבלתי מייננת בדגמי מכוניות היברידיות, לפיו מדובר בכלי רכב אשר אינם פולטים רמות חריגות של קרינה.

קרינה בלתי מייננת היא קרינה אלקטרומגנטית שעלולה, בחשיפה חריגה, לגרום להשפעות בריאותיות שליליות על גוף האדם. כיום קיימת בישראל הגדרה חוקית לרמת הקרינה אשר נפלטת ממכשירים, במסגרת חוק הקרינה הבלתי מייננת אשר מתייחס בעיקר למתקני שידור כגון אנטנות, אך כלי רכב אינם חייבים בהיתר בהתאם לדרישות החוק, מאחר ומדובר במוצר צריכה שהשימוש בו נעשה באופן התנדבותי.

לדברי גורמים במכון התקנים, הדיון אשר נערך היום הוא הצעד הראשון בדרך לקביעת תקן קרינה לרכב חשמלי, אשר יכלול הגדרות מדויקות של רמות החשיפה לקרינה ומשך החשיפה האפשרי. בעוד כשלושה חודשים תתכנס הוועדה פעם נוספת על מנת לערוך דיון נוסף בנושא, בו יוצגו הנתונים אשר מגבים את עמדותיהם של יבואני הרכב החשמלי ושל המשרד להגנת הסביבה בנוגע לרכב היברידי.

ניסאן ליף החשמלית ניסאן ליף החשמלית ניסאן ליף החשמלית

עם זאת, יצוין שרכב חשמלי שונה בהיבטים רבים מרכב היברידי ורמות הקרינה שהוא פולט עלולות להיות גבוהות יותר. עוד מדגישים במכון התקנים שבעתיד אף עשוי המכון לזמן מכוניות חשמליות מדגמים מסוימים לצורך ביצוען של בדיקות קרינה עצמאיות. בסופו של דבר, על מנת שהתקינה שיקבע מכון התקנים תהיה מחייבת לכל הרכבים החשמליים שייובאו לישראל, חייב להתקיים תהליך שבו שר יאמץ את התקינה.

כזכור, נושא הקרינה האלקטרומגנטית הסעיר בשנה שעברה את שוק הרכב הישראלי, לאחר שמספר גופים בישראל ערכו בדיקת קרינה עצמאית לרכבים ההיברידיים שבציי הרכב שלהם וגילו רמות חריגות של פליטת קרינה בלתי מייננת. כתוצאה מכך ערך המשרד להגנת הסביבה שורה של בדיקות בכלי רכבי היברידיים, בסופן נקבע שרכבים היברידיים אינם פולטים רמות קרינה חריגות, כל עוד משך החשיפה אל הקרינה נעשה בצורה מבוקרת.

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
המשרד לאיכות הסביבה נסוג מלחץ היבואנים
עד לפני מספר חודשים היו כתבות ותחקירים בנושא הקרינה מרכבים היברידיים, בתחילה המשרד לאיכות הסביבה הודיע שרכבים היברידיים מסוכנים עקב קרינה בעיקר במושבים האחוריים שם ממוקם המצבר של רכבים אלו, לאחר לחץ של היבואנים (הונדה ובעיקר טויוטה) המשרד לאיכות הסביבה הישתיק את הנושא, משרד התחבורה לא היה מעורב ב"בלגן". כרגע במכון התקנים (לפי הכתבה), אף אחד לא רוצה לעלות שוב את הנושא לכותרות, בטח לא בטר פלייס ויבואני הרכב החשמליים האחרים. התוצאה תראה בעתיד, כרגע , משתיקים את הנושא וגם אף אחד רציני לא מגיב לכתבה זו, כותבים רעיונות שניתן למך את החוטים והרכיבים המסוכנים, רק נשאלת השאלה מה יקרה ברכב יד שנייה שעבר תיקוני תאונות במערכות המתח הגבוה או קרוב אליהם. תחשבו על כך.
איש מיקצוע בתחום הרכב  |  18.03.11
4.
לקובי פותר בעיות הקרינה
אכן הפתרון הטכני פשוט. אבל בשביל שזה יקרה, צריך: 1. שליצרן יהיה אינטרס להשקיע בפתרון הטכני הזה 2. שהרגולטור יגרום ליצרן לרצות להשקיע בזה 3. לחילופין, שהציבור ידרוש מהיצרן להשקיע בזה 4. שלרגולטור לא יהיה אינטרס נגדי לוותר ליצרן ולהעלים עין 5. שלציבור יהיה מידע אמין, שקוף ובלתי תלוי באשר לסכנות הקרינה מה הסיכויים, לדעתך, שנהיה מוגנים ברכב החשמלי מפני קרינה?
מור  |  09.03.11
לכל התגובות