אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט"- מעבירים הלאה: בנק דיסקונט מוכר את חוב מנהרות הכרמל

בלעדי ל"כלכליסט"- מעבירים הלאה: בנק דיסקונט מוכר את חוב מנהרות הכרמל

הבנק פתח ברואד שואו שנועד למכור למוסדיים את החוב הנאמד בכ־900 מיליון שקל שניתן לחברת כרמלטון, הזכיינית של מנהרות הכרמל

09.03.2011, 07:14 | רחלי בינדמן וליאור גוטמן

בנק דיסקונט פתח ברואד שואו שתכליתו למכור את החוב שלו בפרויקט מנהרות הכרמל למשקיעים מוסדיים, כך נודע ל"כלכליסט". דיסקונט הוא המממן העיקרי של מנהרות הכרמל, לאחר שהעמיד מימון בגובה 75% מעלות הפרויקט.

בינואר 2006 חתם דיסקונט על הסכם מול חברת כרמלטון, זכיינית הפרויקט הנמצאת בבעלות משותפת של קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי. בהסכם התחייב הבנק להעמיד לכרמלטון אשראי בהיקף של 914 מיליון שקל ל־29 שנה, כאשר העלות הכוללת של הפרויקט נאמדה ב־1.2 מיליארד שקל. בשלהי 2008 הצטרפה למימון חברת הביטוח הראל שבשליטת משפחת המבורגר, אשר התחייבה להעמיד לכרמלטון הלוואה בהיקף של 120 מיליון שקל לכ־20 שנה.

כעת מציע דיסקונט לגלגל את החוב לקופות הגמל ולקרנות הפנסיה, ונציגיו כבר החלו לקיים פגישות עם המוסדיים. אותם גופים מוסדיים שיבחרו לרכוש את החוב יזכו לריבית שנתית של 5%, ואילו הבנק ייהנה מפערי הריביות בין הריבית שיקבל מכרמלטון לריבית שיעניק למוסדיים. מלבד זאת, דיסקונט ייהנה מתוספת נזילות למתן הלוואות חדשות.

פרויקט מנהרות הכרמל נפתח בסוף 2010 ונועד לתת פתרון למצוקת התחבורה הקיימת בחיפה ובסביבותיה. הפרויקט מחבר בין חוף הכרמל למחלף רופין, והוא הראשון שנבנה בשיטת ה־BOT (ראשי תיבות של Built Operate Transfer) - קרי, על הזכיין חלה החובה לבנות את המנהרות, הגשרים, דרכי הגישה והתשתית שמסביב, וכן לתחזק את המנהרות ולגבות אגרה מהנוסעים.

המנהרות הן למעשה צמד מעברים תת־קרקעיים באורך של כ־6 ק"מ. משך הנסיעה מקצה לקצה, במהירות של 60 קמ"ש, אורך כ־6 דקות.

תגיות