אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האייפון חותך את הכנסות סוני-אריקסון בישראל: כמחצית לעומת 2009

האייפון חותך את הכנסות סוני-אריקסון בישראל: כמחצית לעומת 2009

הכנסות החברה ב-2010 עמדו על 336 מיליון שקל בלבד - אפילו פחות מאשר לפני שנתיים. הסיבות: התחרות מצד אייפון ובלקברי, ועיכוב בהשקת טלפונים מתקדמים מסדרת Xperia בארץ עד לתחילת השנה הנוכחית

13.03.2011, 11:14 | גילעד נס

לאחר ש-2009 היתה שנת שיא במכירות הטלפונים הסלולריים והאביזרים של סוני-אריקסון בישראל, הגיע האייפון לארץ בשלהי אותה שנה והחזיר את החברה לאחור - כך עולה מדו"חות חברת אלקטרה מוצרי צריכה, המחזיקה יחד עם חברת ברס בבעלות המשותפת על פעילות היבוא והמכירה של סוני-אריקסון בארץ.

הכנסות החברה ממכירת טלפונים ואביזרים נלווים עמדו בשנת 2010 על כ-336 מיליון שקל, מעט יותר ממחצית מהכנסות שנת 2009, שהסתכמו ב-604 מיליון שקל. נתוני שנת 2010 אף גרועים מאלה של 2008, אז רשמה הפעילות הישראלית הכנסות בסכום של 382 מיליון שקל.

נתח השוק של החברה עמד בסוף 2010, להערכתה, על כ-13% מכלל שוק הטלפונים הסלולריים הישראלי, לעומת כ-21% בסוף שנת 2009. דו"חות אלקטרה צריכה אינם חושפים את הרווח הנקי של פעילות הטלפונים הסלולריים, וגם הרווח הגולמי משותף לפעילות המאגדת תחתיה את מכירות המחשבים והטלפונים הסלולריים.

סימנים מקדימים לתוצאות השנה כולה ניתן היה לראות כבר בעת פרסום התוצאות למחצית הראשונה של השנה, שנחשפו לראשונה בתשקיף שהגישה אלקטרה מוצרי צריכה בחודש נובמבר 2010 לקראת הנפקתה, שטרם התקיימה. במחצית הראשונה של 2010 רשמה סוני-אריקסון הכנסות בסך 208 מיליון שקל, לעומת 284 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2009. באותה תקופה העריכה החברה כי נתח השוק שלה בשוק הישראלי עומד על כ-20%. תוצאות השנה כולה מעידות כי במחצית השניה של השנה אף התרחב הפער השלילי בין ההכנסות באותה תקופה לבין התקופה המקבילה ב-2009.

עם זאת, את הירידה החדה במחצית השניה של השנה ניתן לייחס גם לעיכוב בהשקת כמה מהמכשירים האטרקטיביים של החברה, כדוגמת סדרת ה-X10 וה-Xperia X8 (סקירת "כלכליסט"), שהוכרזו בעולם באמצע שנת 2010 אך הושקו בישראל רק בסוף ינואר 2011. מנכ"ל ברס-אלקטרה, מיקי ברקן, ציין בעת ההשקה כי העיכוב נגזר מהתעקשותה של סוני-אריקסון העולמית לבצע את הגיור לעברית במכשירים אלו בעצמה, ולא באמצעות חברות מקומיות, במטרה למנוע תקלות והחזרות.

Xperia X8. עיכוב בהגעה לארץ Xperia X8. עיכוב בהגעה לארץ Xperia X8. עיכוב בהגעה לארץ

גם מכירות הבלקברי האגרסיביות פגעו בסוני-אריקסון

סוני-אריקסון, כמו נוקיה, נהנתה ב-2009 מ"אפקט פלאפון" - הגדלת מספר הטלפונים הסלולריים שנמכרו ללקוחות הספקית, שבתחילת 2009 השיקה את הרשת החדשה שלה בטכנולוגיית GSM. מספר גדול של לקוחותיה היגר מהרשת הישנה, או הצטרף מחברות אחרות ונזקק לטלפון חדש. אולם לאחר השנה המוצלחת בפלאפון, בשנת 2010 ירדו נתחי השוק של שלוש יצרניות המכשירים הגדולות בישראל - נוקיה, סמסונג וסוני-אריקסון, בעיקר כתוצאה מכניסתו הרשמית של האייפון למכירות בישראל בחודש דצמבר 2009.

אייפון 4. חברות הסלולר הכריזו מדי כמה שבועות שהמכשירים שבידיהן אזלו אייפון 4. חברות הסלולר הכריזו מדי כמה שבועות שהמכשירים שבידיהן אזלו אייפון 4. חברות הסלולר הכריזו מדי כמה שבועות שהמכשירים שבידיהן אזלו

חברות הסלולר שיווקו את האייפון במחירים אטרקטיביים, וההשפעה ניכרה על הירידה במכירות יצרניות הטלפונים האחרים במגזר הסמארטפונים. באוקטובר 2010 החל להימכר דגם 4 של האייפון, והנהירה לעברו גרמה אף לאי עמידה בדרישה, בעת שחברות הסלולר הכריזו מדי מספר שבועות כי מלאי המכשירים שבידם אזל. מנכ"ל iDigital, ערן תור, אמר בשבוע שעבר כי בישראל מצויים כ-600 אלף מכשירי אייפון.

השפעה מועטת יותר אך ראויה לציון, שתרמה לירידה בנתח השוק של יצרניות המכשירים הגדולות בתחום הסמארטפונים, היא העליה במכירות מכשירי הבלקברי בשנה האחרונה, בזכות שיווק אגרסיבי יחסית של מכשירים אלו לקהלים לא עסקיים, כגון סטודנטים וחיילים.

מבין שלוש היבואניות הגדולות ביותר של טלפונים סלולריים לישראל, סוני-אריקסון היא היחידה שאינה קשורה לספקית סלולר. יורוקום-נוקיה, המשווקת את טלפוני נוקיה בישראל, נמצאת בבעלות חברת יורוקום של שאול אלוביץ', המחזיק בגרעין השליטה בבזק וכנגזר מכך גם בשליטה עקיפה בחברת פלאפון. סאני, המייבאת את מכשירי סמסונג, נמצאת בשליטתו של אילן בן דב, יו"ר פרטנר המחזיק (באמצעות חברת סקיילקס) בשליטה בחברת הסלולר.

עובדה זו מוזכרת בדו"חות אלקטרה מוצרי צריכה ככזו העלולה לפגוע בסוני-אריקסון בשוק הישראלי, אולם נראה כי כל החברות, ללא חשיבות לבעלי השליטה בהם, נפגעות באופן שווה מכניסת האייפון לטווח העליון של משתמשי הסלולר, והגדלת אחיזתו גם בטווחים הנמוכים יותר של תמהיל הלקוחות.

תגיות