אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עו"ד אלי זהר מציע לעורכי דין מתחילים: "אל תהיו שפוטים של ההליך" צילום: אלכס קולומויסקי

עו"ד אלי זהר מציע לעורכי דין מתחילים: "אל תהיו שפוטים של ההליך"

ארבעה ליטיגטורים בכירים שהשתתפו בכנס פורום עורכי הדין הצעירים של הלשכה לא חסכו ביקורת מהמקצוע, ונתנו עצות מעשיות. איל רוזובסקי ממליץ שלא לייצג שקרנים, בעז בן צור חושב שלא כדאי לבחון את סבלנות השופטים, ואביתר קנולר מציע להיעזר בטבלאות וגרפים

20.03.2011, 09:17 | משה גורלי

"כמו שיש מטוס ללא טייס, חבל שלא המציאו שכר טרחה ללא לקוח", כך התבדח עו"ד אלי זהר בהרצאה שנשא בשבוע שעבר בפני פורום עורכי הדין הצעירים של לשכת עורכי הדין. זהר, מבכירי עורכי הדין בישראל, ביקש יחד עם שלושה ליטיגטורים מובילים - איל רוזובסקי, בעז בן צור ואביתר קנולר - לחלוק מעט מניסיונו המקצועי יחד עם הפרקליטים הצעירים.

הוא היה נחרץ, לא נרתע מלעקוץ את הקליינטים המפורסמים אשר פוקדים את משרדו - וסיווג את הלקוחות הפוטנציאליים של עורך הדין הממוצע לארבע קבוצות: "ידענים שרק רוצים אותך כדי שתגיד להם את מה שהם רוצים; לקוחות המומים שהם לרוב מבוהלים וחסרי ביטחון; לקוחות מניפולטיביים ולקוחות שחצנים".

אל מול הלקוחות "הבעייתיים", תיאר זהר את הליטיגטור המושלם כמעין סופרמן משפטי: "פרקליט בעל יכולת לעבודה קשה ויישומית, זריז מחשבה כדי להיחלץ מהסתבכויות, בעל יכולת לטעון ובעיקר לאלתר ולשנות טיעונים כשצריך, שהנו גם ממוקד ובעל זיכרון מעולה".

לקוחות נודניקים? זה לא בא בחשבון

איל רוזובסקי, צילום: אוראל כהן איל רוזובסקי | צילום: אוראל כהן איל רוזובסקי, צילום: אוראל כהן

רוזובסקי חזר והתמקד בלקוחות, כשהמליץ לעורכי הדין הצעירים את מי אסור להם בשום פנים ואופן לייצג: "את אלה שחושבים שכל העולם אשם במצבם. אם תיקחו לקוח כזה, מחר גם אתם תהיו ברשימה הזו. מדובר בנודניקים חסרי מנוח וחסרי תקנה שיאכלו לכם את הכבד, וזה רק יחמיר בהמשך".

רוזובסקי המליץ לעורכי הדין הצעירים שלא לייצג לקוחות שקרנים ש"יביכו ויעמידו אתכם במצב לא נוח", וגם "לקוחות שברור שלא ישלמו לכם את שכר הטרחה". לדבריו, חלק מהלקוחות בטוחים "שבכך ששילמו הם קנו את זמנכם ואת נשמתכם וידרשו מכם דברים לא ראויים".

גם לקוחות שבעבר התגלעו חילוקי דעות בינם לבין עורך הדין ממליץ רוזובסקי שלא לחזור ולייצג: "מהר מאוד תגלו שוב את הסיבה שבגללה רבתם ונפרדתם מלקוח זה. אם הקייס לא מתאים, אל תיקחו אותו שוב".

הרשימה הארוכה של הלקוחות "הבלתי רצויים" שמנה הפרקליט הבכיר עוררה תגובות מהקהל, אבל רוזובסקי לא נרתע מלהמשיך ולהעמיד תנאים ללקוחות: "אחרי שסוף סוף נמצא הלקוח המושלם, הדבר הראשון והחשוב ביותר שצריך לעשות מולו הוא תיאום ציפיות. לברר מה הלקוח רוצה והאם זה ניתן בכלל להשגה. לצורך החלטה זו עליכם לקבל ממנו את כל הפרטים".

 

אל תהפכו להיות שותפים של הלקוח

גם זהר תרם טיפ שמנוגד לאופיו ולטבעו של הליטיגטור, כאשר נשאל מתי ימליץ ללקוח לפנות לבית המשפט: "ההחלטה שלא לפנות לבית המשפט היא כמעט בניגוד לטבע שלנו כמי שמתפרנסים מהמקצוע, אבל נמליץ לעשות זאת רק אם הלקוח נמצא עם הגב לקיר ואין דרך אחרת".

זהר המליץ בחום שלא להתנות את שכר הטרחה בתוצאות התיק: "אל תלכו על שכר טרחה לפי תוצאות. בנזיקין זה בלתי אפשרי, כפי שקובע החוק, וכפועל יוצא זה חל גם בתחומים אחרים. אל תהפכו להיות שותפים של הלקוח - ואל תהיו שפוטים של ההליך. עליכם להיות משוחררים לחלוטין מהתלות במשפט ולא להיכנס לסיכונים. אין דבר שהוא יותר מסוכן מניגוד העניינים שנוצר משכר טרחה תלוי תוצאות. לפעמים זה נוח ללקוח שמעוניין להפוך אותך לשותף, אבל היום הוא שותף, מחר הוא יקבור אותך".

עו"ד בעז בן צור דיבר על החקירה הנגדית, השלב המכריע במשפט שבו עורך הדין נדרש להתעמת עם העדים של הצד שכנגד: "אינני ממליץ על השתלחות פרועה, אל תעליבו ואל תביישו את העד", אמר בן צור, "מותר וחובה לתקוף את מהימנותו, חובה לחלץ ממנו כל ספק סביר, להראות שיש סיפור נוסף שלא מקיים את יסודות העבירה. תנסו להבין ולדעת מי האדם שמולו אתם מתעמתים. תנו לו לדבר, אל תיכנסו לעימות אישי, כזה שיוצר מעין 'שוויון' בין החוקר לנחקר".

וההצעה הכי חשובה של בן צור: "אל תשכחו, ההליך כולו נועד לשכנע את השופט. תשמרו על קשר מהותי איתו. שימו לב מתי הוא מאבד סבלנות. תקשיבו ותענו לשאלות שלו ובעיקר תכבדו אותו. הוא הכתובת שאמורה להפנים ולקבל את הגרסה שלכם".

עו"ד קנולר הרצה על שלב הסיכומים, זה החותם את ניהול התיק בבית המשפט. לדבריו, "חשוב לשמור על הקשר הבלתי אמצעי עם בית המשפט במסגרת של סיכומים בעל פה, ועל היכולת להעביר לבית המשפט מסרים באופן בלתי אמצעי. חשוב להשתמש בעזרים שונים לשם המחשת הדברים, כדי לחקוק בזיכרונו של בית המשפט מסרים שמעבר לפרוטוקול הכתוב. למשל, סידור נתונים בטבלאות והצגתם במטול שקפים באולם בית המשפט".

עו"ד קנולר התייחס גם לאופן הניסוח של עורכי הדין כיום, והציע לעורכי הדין: "העדיפו להשתמש בשפה פשוטה ובהירה על פני שימוש בכל מחיר ב'עברית של שבת'".

תגיות

22 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

20.
מה זה לקוחות נודניקים?
לולא הלקוחות אין לכם עבודה. מה אתם מצפים ? שהלקוח לא יהיה נודניק וייתן לכם לעשות מה שאתם רוצים עם החיים שלו. כן שלו. לא שלכם. אתם מרוויחים את שכר הטרחה אבל הוא יחיה שנים עם או בלי הפיצויים שהשגתם עבורו. הוא זה שנפגע מלתחילה וייצר לכם עבודה. בעולם אחר, אולי עתיק יותר או חדיש יותר אין עורכי דין. שי רק שופטים/בוררים. מדוע צריך מתווך? האם אנחנו לא יודעים לכתוב או לדבר? אה אני מבין. העורך דין הוא סוג של איש תרבות שעוזר לך. שכיר חרב. מה
שלום  |  20.03.11
לכל התגובות