אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
איך לקבל עבודה כבוגר מכללה? צילום: shutterstock

איך לקבל עבודה כבוגר מכללה?

הדבר הראשון לעשות הוא לשנות אסטרטגיה ולהפסיק להסתמך על קורות החיים, כי כמה שלא תלטש אותם, עדיין תיפול בשורת ה"השכלה". זה הזמן להיות יצירתי

24.03.2011, 11:02 | דן אריאלי

פרופסור יקר,

לפני שנתיים סיימתי את לימודיי במכללה והתחלתי לעבוד. כעת אני רוצה למצוא עבודה בארגון גדול במשק, אך אף אחד מהם לא מחזיר לי טלפון. צירפתי מכתבים מקדימים, בדקתי את קורות החיים אצל מומחית, וכלום. האם זו היתה טעות ללמוד במכללה? ומה עושים?

דור

דור היקר,

אני לא מספיק יודע על המצב שלך, אבל אני מבין שלדעתך הארגונים שאליהם אתה פונה פוסלים אותך מראש כיוון שלמדת במכללה. זה הגיוני. כהנמן וטברסקי, פורצי הדרך בתחום הכלכלה ההתנהגותית, תיארו במחקר שלהם תופעה שמשותפת להרבה אנשים, ובעיקר לעובדי ארגונים, ושמה "Elimination By Aspects" - פסילה לפי היבטים צרים. זהו המצב שבו אנחנו צריכים לקבל החלטה בנושא מורכב ומרובה־ממדים, ובמקום לשקול את כולם בוחרים ממד אחד ומתרכזים בו - ולא טורחים לבחון אחרים.

כשאנחנו קונים טלוויזיה, אנחנו לא בוחנים את כל התכונות של כל הטלוויזיות ומסכמים את היתרונות והחסרונות. לרוב אנחנו מחליטים על התכונה שהכי חשובה לנו, נניח רוחב המסך, ומסננים את היתר. אחר כך אנחנו בוחרים את החברה, ומסננים את היתר, וכך הולכים ומצרים את החתך שאנחנו בוחנים. והבעיה באסטרטגיה הזאת היא שעשויים להיות דברים שיותר מתאימים לנו, אבל שסגרנו אותם כבר בממד הראשון.

אני לא בטוח שזה המצב, אבל יש סיכוי שהמגייסים בחברות הגדולות מנפים מההתחלה את כל מי שלא למד באוניברסיטה, וכך לעולם לא לומדים על יתר הישגיך.

להפסיק לעשות את מה שלא עובד ולחפש גישה חדשה, צילום: shutterstock להפסיק לעשות את מה שלא עובד ולחפש גישה חדשה | צילום: shutterstock להפסיק לעשות את מה שלא עובד ולחפש גישה חדשה, צילום: shutterstock

לכן, הדבר הראשון לעשות הוא לשנות אסטרטגיה ולהפסיק להסתמך על קורות החיים, כי כמה שלא תלטש אותם, עדיין תיפול בשורת ה"השכלה".

ואיך עוקפים את מחסום קורות החיים? זה הרגע להיות יצירתי ובעל תעוזה. האם אתה יכול לגשת פיזית למשרד ולבקש שייתנו לך חמש דקות פנים אל פנים? האם אתה יכול לפנות באופן מקורי אחר? אולי תגיע עם רעיון ספציפי ליישום? אין לי טיפ ספציפי, מלבד להפסיק לעשות את מה שלא עובד ולחפש גישה חדשה.

זכור שזו בעיקר תקופה קשה, והיא תסתיים. אתה תמצא עבודה, ותצליח, וכשזה יקרה, אני מקווה שאתה לא תסנן קורות חיים בשיטת Elimination By Aspects.

תגיות

46 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

44.
טעויות בסיסיות - הערות
ראשית הערה כללית : לכל המלעיזים על הכתבה - צריך להעריך גם את הכנות של פרופ' אריאלי שאינו מציע פתרונות לבעיה כביכול, אלא רק את התובנה שסביר ומדובר על סינון לפי "אלימנציה לפי היבטים". אגב, יתכן וכדאי היה לציין את האופנים בהם "ההיבטים" נבחרים ע"י המסננים כיוון שיש בכך כדי לתרום למיקוד קו"ח ובכלל - למשל סטיראוטיפים (חברה שמעוניינת למצב עצמה גבוה בתחומה סביר שתעדיף בוגרי אונ' בשל סיבה זאת ללא צורך ממשי ובהנחה שיש הבדל), דחף "המסננים" לבחור את הדומים להם (לכן אולי כדאי להשקיע מאמץ ולבדוק מי הם אלה שקוראים את קורות החיים שלך) ואולי, יש מי ש"מסנן" לפי קריטריונים של זמינות (מקום מגורים או נכונות לעבודה לא שגרתית). טעות בסיסית ראשונה - המכללות בארץ (ברובן) נתפסות כמתחרות של אונ' ולפיכך גזירתם פחות או יותר שווה. בעולם אין זה כך - למשל, ההבדל בין האיכות הנתפסת של מכללה ציבורית בארה"ב לעומת מכללה "פרטית" הוא הרבה יותר גדול מזה שבין מכללה "פרטית" לאונ'. כמו כן חלק גדול מהמכללות בעולם נתפסות כמקנות הכשרה בסיסית שיש לפתחה באונ' (רפואה, הנדסה, משפטים, פסיכולוגיה ועוד) בעוד שבארץ תפיסה זאת היא שולית כרגע אך צומחת. טעות בסיסית שנייה - ההכשרה שעובר סטודנט במכללות רבות בארץ אינה מכוונת תעסוקתית לאותו פלח שוק שמכוונת ההכשרה באונ' (כמובן תלוי בתחום) וחשוב שסטודנטים שמגיעים למכללות ולתחומים כאלה יבררו זאת קודם (אולי מישהו ירים את הכפפה של הקמת אתר אובייקטיבי ככל שניתן ויערוך מיפוי של נניח חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים במכללות ואונ' בהקשר זה). טעות בסיסית שלישית - מספר הסטודנטים שעובדים בעבודה סדורה והלומד במכללות (יתרון של תוכניות ייחודיות) גבוה פי שלוש לערך מכאלה שלומדים באונ' לתואר ראשון. לכן, זהו ייעוד משמעותי ומבדל של מכללות וכסטודנט מתלבט אולי כדאי לנסות להכנס למקום עבודה טרם רכישת התואר ורק אח"כ ללמוד, אחרת יתכן ועדיף לנסות אונ' קודם. בכל מקרה החשוב ביותר הוא לא למדוד הצלחה רק בקבלה או חוסר קבלה לעבודה שחשקת, אלא להתבונן לטווח רחוק יותר ולחתור לעושר שמספיק כדי להיות מאושר (אגב, גם תחום מחקר עכשווי של כהנמן).
מוטי , צפון  |  26.03.11
43.
ישנו קושי להעריך אנשים כי היום הביצועים נמדדים מול הזמן
כלומר מי שלמד באוניברסיטה במשרה מלאה וחרש 3 שנים והוציא ציונים טובים הוא די חסר יכולות מבחינתי. מי שלמד עבד בשלוש עבודות השכיר דירה. ביקר את ההורים בתדירות מספקת ובילה קצת בערבים והצליח לסיים את התואר בציונים סבירים הוא המוכשר ביותר. כי בחיים הרגילים חייבים לעשות את הכל במקביל ולהצליח. והחרשנים שרק לומדים לא בטוח שיצליחו להתמודד עם זה. עצה קטנה, אם אתה יכול אל תתראיין אצל המעסיק אלא תראיין אותו. אני מאמין שזה יראה לו כמה אתה רציני ויודע מה אתה רוצה מעצמך. שבת שלום.
שאולי , הפרלמנט  |  26.03.11
42.
אני מהנדס תוכנה כבר 10 שנים. אין לי בגרות מלאה.
הנסיון, הידע והיכולת שלי מספקים לי כל מקום עבודה. מנסיון עבודה בתחום שלי אני יכול לספר לכם שאין קשר בין מקום לימודים ליכולת של אנשים. המצב כרגע הוא שמרבית האנשים משקרים בקורות החיים שלהם. מתוך 1000 אנשים שהוזמנו למבחן בכתב כמעומדים למשרה במקצועות טכניים 30 הצליחו לתת תשובות של בעלי ידע בתחום. מתוכם בודדים עברו את הרעיון המקצועי. מכללות מוציאות אנשים חסרי ידע בטכנולוגיות המודרניות ומסתמכות לרוב על ידע של מערכת אחת בלבד ובלי יכולת להכליל. מהאוניבסיטאות באים אנשים אם ידע תאורטי חזק אבל חסרי כל חוש טכני-הנדסי. ואני מדבר על אנשים המוכתרים בתואר "מהנדס". אנשים בוגרי "מדעי המחשב" לא משנה היכן למדו - לרוב חסרי יכולת בתחום ואי אפשר להעסיק אותם בכלל. למזלנו ישנם אנשים שמשקיעים בעצמם ולומדים את הדרוש באופן עצמאי.
בוריס , רמת גן  |  26.03.11
לכל התגובות