אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סדרה חלוצית: רוצים לראות עוד פרק? פיתחו את הארנק צילום מסך: Youtube

סדרה חלוצית: רוצים לראות עוד פרק? פיתחו את הארנק

סדרת המד"ב לאינטרנט "פיוניר 1", שמגייסת מהצופים מימון להפקתה, מככבת ברשת ועוקפת באתרי ההורדות תוכניות טלוויזיה פופולריות. "המצאנו מודל הפקה חדש", אומר ל"כלכליסט" היוצר ג'וש ברנרד

29.03.2011, 16:04 | עומר כביר

הסדרה הפופולרית ביותר בכמה אתרי הורדות בשבועות האחרונים לא הייתה "Glee" או סדרה עתירת תקציב אחרת של אולפנים הוליוודיים. "פיוניר 1" (Pioneer One), הסדרה שעמדה בראש הטבלה באתרי הטורנטים, לא שודרה מעולם על מסך טלוויזיה. היא נוצרה במיוחד עבור מורידי הקבצים בביטורנט, והפקתה ממומנת כולה מתרומות שנאספות מגולשים, במודל שאפשר לכנותו "ייהנו, ישלמו; לא ייהנו, לא ישלמו".

שני פרקים כבר הופצו והתקבלו באהדה רבה, התרומות שנאספו בזכותם סיפקו תקציב להפקת שני פרקים נוספים והפרק השלישי הופץ אתמול. במאי יחלו צילומי שני הפרקים האחרונים של העונה הראשונה, והתוכנית השאפתנית היא לצלם עוד שלוש או ארבע עונות בנות 13 פרקים לפחות כל אחת.

אם תשאלו את יוצר ומפיק הסדרה, ג'וש ברנרד, הוא יגיד ש"פיוניר 1" היא רק הסנונית הראשונה במה שהוא מקווה שיהיה גל חדש של סדרות המופקות וממומנות בצורה דומה. "זה מודל הפקה חדש", הוא אומר בראיון ל"כלכליסט" מביתו בניו יורק. "הוא לא יחליף לחלוטין את המודל המסורתי, עדיין יש לו מקום, אבל המודל שלנו מספק דרכים חדשות ליצור סדרות טלוויזיה וסרטים".

צילום בלי מימון

 

"פיוניר 1" היא סדרת מדע בדיוני, שעלילתה נפתחת כאשר ספינת חלל מסתורית חודרת לאטמוספירה של כדור הארץ ומפיצה קרינה על פני שטח של מאות קילומטרים. בתוך הספינה מתגלה אדם לבוש בחליפת חלל רוסית, ובהמשך מתברר שזהו בנם של קוסמונאוטים רוסים אשר נשלחו לחיות במאדים בעיצומו של מירוץ החלל בימי המלחמה הקרה.

"תמיד התעניינתי בסרטים ובטלוויזיה", מספר ברנרד על הדרך שהובילה אותו להפקת "פיוניר 1". "למדתי קולנוע באוניברסיטת בינגהמטון בניו יורק, ואחרי הלימודים עבדתי כעורך וידיאו. הייתי מתוסכל כי היו פרויקטים שרציתי לעשות ולא היה לי זמן בשבילם, אז התפטרתי והתחלתי לחלטר בתור שליח פיצה. במקביל התחלתי לעבוד על פרויקט שהפך לסרט בשם 'The Lionshare', שאותו מימנתי מכספי שלי".

סדרות הרשת בישראל עדיין צריכים מימון מסחרי איך עושים סדרת אינטרנט כחול-לבן? רוב הפרויקטים אמנם מומנו על ידי גופים גדולים, אבל הסדרות מסתמכות על ניסיון לעשות כמה שיותר בכמה שפחות תקציב שי רינגל, תגובה אחתלכתבה המלאה

את "The Lionshare", סרט עלילתי קצר על תרבות שיתוף הקבצים וזכויות יוצרים ברשת, הפיץ ברנרד בחינם ברשת ואף קרא לצופים להפיצו בעצמם, במקביל להצגתו בפסטיבלי סרטים שונים. "באחד הפסטיבלים, הנציגים של Vodo (חברה המתמחה בהפצת תכנים בביטורנט - ע"כ), שראו את הסרט ברשת, פנו אליי בהצעה להפיץ אותו דרכם", הוא מספר.

אחרי הצלחת "The Lionshare" חיפשו ברנרד ו-Vodo פרויקט חדש לעבוד עליו יחד, וברנרד הציע לפתח סדרת טלוויזיה ארוכת טווח. "זה רעיון שהיה לי כמה זמן", הוא אומר. "לסדרות כמו 'בבילון 5' תמיד היתה השפעה גדולה עליי. תמיד נמשכתי לסיפורים ארוכים ולסדרות שבהן כל הפרקים מחוברים ומהווים חלק ממשהו גדול יותר. תמיד התעניינתי בהיסטוריה של המלחמה הקרה, תוכנית החלל ומירוץ החלל".

את התסריט והמסגרת העלילתית לכל הסדרה כתב ברנרד בתוך זמן קצר. כעת, הגיע הזמן לגייס כסף להפקה. "ידענו שאנחנו צריכים כמות קטנה של כסף, אבל לא ידענו איך לגייס אותו", הוא אומר. "KickStarter, אתר לגיוס תרומות מהגולשים, צץ על המכ"ם שלנו וחשבנו שהוא יהיה דרך טובה לגייס כסף לצילום הפיילוט. זה נראה לנו מודל מעניין, במקום לשכנע אדם או שניים לתת לנו הרבה כסף, לבקש מעט כסף מהרבה אנשים. ביקשנו 6,000 דולר בשביל הפקת הפיילוט, וזה נראה לנו כמו סכום סביר".

הליך השכנוע, אומר ברנרד, היה קל מהצפוי: "התחלנו לגייס את הכסף לפני כשנה, ורוב האנשים שפנינו אליהם לא הכירו את KickStarter. אבל למרות זאת, לא היה היסוס אמיתי לתרום. התחלנו לצלם את פרק הפיילוט במקביל לגיוס הכספים באתר. שילמנו על ההפקה באשראי, וזה היה מפחיד כי לא היינו בטוחים שנצליח לגייס את כל הכסף, אבל זה אפשר לנו להוכיח שאנחנו עובדים ושזה באמת קורה.

"תוך כדי הצילומים הפעלנו וידיאו בלוג עם סרטונים מאחורי הקלעים, והעלינו את הסרטונים לעמוד שלנו ב-KickStarter. הדבר העיקרי שהיה לנו הוא העובדה שהיינו מאוד נלהבים מהסדרה עצמה. עשינו כמיטב יכולתנו לחלוק את ההתלהבות והתשוקה הזו עם אנשים אחרים ולהדביק אותם בזה".

ג ג'וש ברנרד וברייסי סמית'. "המודל שלנו מספק דרכים חדשות ליצור טלוויזיה וסרטים" ג

תודה למתנדבים

 

הצילומים עצמם התנהלו עם הרבה טובות וקצת עזרה מידידים. "היה לנו הרבה מזל", אומר ברנרד. "הכרנו אנשים עם גישה לדברים כאלה ואחרים. חבר טוב שלי עובד במרכז מדיה, שבו יש גישה לציוד צילום ואולפני סאונד, והוא היה נדיב מספיק כדי להשאיל לנו אותם. גם צילמנו בבניין עצמו, כי הלוקיישן מאוד מעניין. המפיק שלנו, ארי מייזל, הוא טייס ססנה, ובזכותו יכולנו לצלם בשדה תעופה. חלק מהסצנות צולמו במשרד שבו עובד חבר שלי, בלילה אחרי שעות העבודה.

"זו הפילוסופיה של כל ההפקה שלנו, להבין לאילו משאבים יש לנו גישה ואיך לנצל אותם בצורה הכי טובה. הצלחנו להפיק את הפיילוט רק כי לא היינו צריכים לשלם על ציוד ועל לוקיישן, וכי כל אנשי הצוות והשחקנים הסכימו לעבוד בהתנדבות. הם באמת האמינו בפרויקט והוא ריגש אותם. הרעיון שהאנשים האלו, שאת רובם לא הכרנו קודם, נרגשים ומתלהבים מהפרויקט בדיוק כמונו, היה ממש מדהים".

בסופו של דבר הצליחה ההפקה לגייס קרוב ל-7,500 דולר מ-122 תורמים שונים. בעיקר התקציב שגויס נעשה שימוש להוצאות שוטפות כמו דלק או אוכל לצוות ולשחקנים ("אם אתה מבקש מאנשים לעבוד בחינם, אתה חייב להאכיל אותם, לוודא שלא חסר להם כלום") וגם בגדים, אביזרים ותוכנות עריכה.

משהושלמו הצילומים וההפקה, החליט ברנרד להפיץ את הפיילוט בביטורנט. "הסיבה העיקרית להחלטה היא שהפצתי את 'The Lionshare' בביטורנט, וראיתי שהוא הגיע כך להרבה אנשים", הוא אומר. "הבנתי שיש דרך להגיע לקהל גדול שאף אחד לא מנצל, בין שהתשתית לא מפותחת מספיק, ובין שביטורנט נקשרת אצל הרבה אנשים לפיראטיות או למשהו לא חוקי, אז יוצרים רבים לא רואים בה דרך לגיטימית להפיץ תכנים.

"הסיבה השנייה היא שככה הרבה אנשים צורכים סדרות טלוויזיה. רציתי ליצור סדרה שקרובה ככל האפשר לסדרת טלוויזיה 'אמיתית', וראיתי בביטורנט הזדמנות לשים אותה לצד סדרות כמו 'אבודים' או 'מד מן'. חשבתי שזו דרך מעניינת לגרום לאנשים להבחין בסדרה ולגרום להם להתייחס אליה כמו אל כל סדרה אחרת. אני חושב שביוטיוב הגולשים היו פחות פתוחים לסדרה מסוג זה".

הופתעת מהפופולריות שלה זכה הפיילוט?

"מאוד. אנשים מאוד נרגשים מהרעיון שיהיה תוכן שנוצר מחוץ למודל האולפנים המסורתי. המטרה היחידה שלנו היא לעשות את הסדרה, והרבה אנשים אוהבים את הרעיון שיש מקום לתוכן מסוג זה והם רוצים לתמוך בו".

גיוס מעל לציפיות

 

למרות הצלחתם בגיוס התרומות, בשלב הראשון לא חשבו ברנרד ו-Vodo להמשיך באותו מודל להפקת הפרקים הבאים. "הרעיון המקורי היה שאחרי הפיילוט נוכל לגייס חסויות מגופים שיסכימו לממן את הסדרה", הוא מספר. "אבל קרה משהו מוזר. אנשים המשיכו לתרום כסף, הרבה יותר ממה שחשבנו שנצליח לגייס. בשלב מסוים הבנו שיש לנו כבר מספיק כסף לעוד כמה פרקים. אנשים תרמו את כל הכסף הזה כי הם רוצים לראות עוד פרקים". בסך הכל גויסו בסבב השני 20 אלף דולר, שהספיקו להפקת שלושה פרקים נוספים.

עלית על מודל הפקה חדש?

"כן, אבל ייקח זמן עד שהמודל הזה ייכנס למיינסטרים. להרבה אנשים אין מושג מה זה ביטורנט או איך היא עובדת. אין לך מושג כמה פעמים ניסיתי להסביר לאנשים איך הפקנו את הסדרה. אבל לאורך זמן, ככל שיותר תוכן יופק בדרך זו, יותר ויותר אנשים יראו בדרך זו דרך לגיטימית להפצת תוכן".

המודל יאפשר לכם לגייס מספיק כסף כדי ליצור גם רווחים?

"בסופו של דבר נגיע לשם. השלב הבא מבחינתנו הוא לגייס מספיק כסף כדי להפיק את הסדרה וגם כדי לפצות את הצוות והשחקנים. עוד לא פיצחנו את הקוד לגבי הדרך הטובה ביותר לספק ערך לצופה. אפשר לשים שם של תורמים בקרדיטים, לשלוח להם חולצות או לדאוג שיקבלו שיחת טלפון מאחד השחקנים. יש לנו הזדמנות לשבור את הגבולות המסורתיים בין יוצר התוכן לצרכן התוכן, ואנחנו צריכים להבין איך לגרום למערכת היחסים הזו לעבוד בצורה הטובה ביותר שאפשר".

 

מעבר של "פיוניר 1" לטלוויזיה זה משהו שיכול לקרות?

"אני חושב שזו תהיה סדרת טלוויזיה מצוינת. אני משוחד, כמובן. איך ומתי זה יקרה? אני לא יודע. זו אפשרות, אבל זה לא משהו שאני בונה עליו".

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
נשמע מדהים!
קונספט יוצא דופן. ראיון מדהים, וגם רעיון מדהים. מעניין לראות שמה שקרה קודם עם המוזיקה (יוצרים שיוצרים תוכן באופן עצמאי זוכים לחשיפה ברשת תוך תמיכתם בהפצה חינמית של התוכן שלהם, מחזירים את ההשקעה באמצעות תרומות) מקבל שינוי קטן באופן שבו הוא יוצא לפועל ומועבר אל פורמט הווידאו. אצפה בפרק אחד כדי לחוש ביד ראשונה באיכות התוכן, הצילום, העריכה, השחקנים ושאר המדדים. למרות שהתוכן נשמע לי מעניין זה לא ממש הסגנון שלי (אני לא בדיוק איש של מדע בדיוני..) אבל ההפקה היא ללא ספק נקודת ציון משמעותית בהתפתחות של הקולנוע והטלוויזיה כפי שאנחנו מכירים אותם. נשאר לי לאחל רק בהצלחה, ולראות את המודל הנהדר הזה מחלחל הלאה לסדרות נוספות.
צופה מרותק , ישראל  |  29.03.11