אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מבחן "כלכליסט": קטנה, אבל משפחתית

מבחן "כלכליסט": קטנה, אבל משפחתית

יונדאי i25 אקסנט ומאזדה 2 סדאן הן חלק מסדרת מכוניות משפחתיות קטנות שנהפכו למשתלמות בגלל עליית שווי השימוש. כלכליסט נסע, בדק והגיע למסקנה: משפחתית עדיין עדיפה על סופר־מיני

04.04.2011, 11:20 | תומר הדר

בשנים האחרונות התפתחה בענף הרכב הישראלי תת־קטגוריה של מכוניות משפחתיות קטנות. בימים שבהם שווי השימוש לרכב צמוד חושב לפי קבוצות ושווי השימוש של המשפחתיות הקטנות היה זהה לזה של המשפחתיות הגדולות, שום מחזיק רכב צמוד לא טרח להעיף מבט בכיוון של המשפחתיות הקטנות, שנפלו מאחיותיהן הגדולות בעיצוב, בביצועים ובתדמית, אך בשנתיים האחרונות קרו כמה תהליכים ששינו את פני הדברים.

שווי השימוש לרכב צמוד כבר לא מחושב לפי שיטת הקבוצות, אלא לפי השיטה הליניארית שמעניקה שווי שימוש נמוך יותר למי שלוקח מכונית זולה. בנוסף, מחירי הדלק עלו לאחרונה, מה שגורם לחברות רבות להציע לעובדיהן מכוניות יותר חסכוניות. כמו כן, מכוניות משפחתיות פופולריות בישראל עברו לאחרונה מתיחת פנים שהגדילה אותן משמעותית, כאשר במקביל, גם המכוניות הקטנות עברו תהליך של הגדלה ודגמים חדשים הגיעו לשוק, כך שמשפחתית קטנה אינה נופלת בגודלה ממכוניות משפחתיות שנמכרו בישראל לפני חמש שנים.

מימין יונדאי I25 אקסנט ומאזדה 2 סדאן מימין יונדאי I25 אקסנט ומאזדה 2 סדאן מימין יונדאי I25 אקסנט ומאזדה 2 סדאן

חילופי דורות

עד לאחרונה, מלכת סגמנט המשפחתיות הקטנות של "כלכליסט" היתה מאזדה 2 סדאן שהביסה במבחן את קיה ריו, שבעצמה נמצאת בפני החלפה בחודשים הקרובים. אך כעת יונדאי אקסנט החדשה, אשר נקראת בישראל I25 אקסנט, מגיעה להתמודדות מול המאזדה.

ה־I25 אקסנט, שמצוידת במנוע בנפח 1.4 ליטרים, עולה 107 אלף שקל, מחיר זהה לזה של ה־2 סדאן, מה שגוזר לה שווי שימוש חודשי בגובה של 2,675 שקל. למרות טענות יבואני הרכב, שלפיהן מכוניות אלה יקסמו ללקוחות פרטיים, במציאות רובן מגיעות לציי הרכב, וכאן מה שקובע הוא מאזן הרווח וההפסד של חברת הליסינג ולא מידת הנוחות או שביעות הרצון של מחזיק הרכב. היבואנית שתמכור לחברת הליסינג את המכונית יותר בזול ותבטיח ירידת ערך נמוכה יותר היא זו שתציע את מכוניותיה ללקוחות.

במבחן הפוזה ליונדאי אקסנט ולמאזדה, שנמסרה למבחן באדיבות ת'ריפטי מקבוצת אלבר, מסתיים במהירות בהכרעה לטובת היונדאי. בניגוד למאזדה 2 הנאה, ה־2 סדאן נראית כמו מאזדה 2 שעל ישבנה הולבש תא מטען מגודל שאינו תואם את הפרופורציות הנאות של חלקה הקדמי. לעומת המאזדה, היונדאי נראית הרמונית ומזכירה גרסה מוקטנת של מכונית המנהלים של יונדאי, I40. בנוסף, היונדאי גם נראית יותר גדולה. בדיקה של דף הנתונים מאמתת את המידע: בעוד שאורכה של המאזדה הוא 4.27 מטרים, היונדאי משתרעת על עשרה סנטימטרים נוספים, מרחק ניכר בקטגוריה.

גם בתא הנוסעים היונדאי עדיפה. הסיבה היא המרווח הפנימי הנובע מבסיס גלגלים באורך 2.57 מטרים, לעומת 2.49 מטרים במאזדה, מה שמבטיח שלנוסעי היונדאי יהיה יותר מקום לרגליים. בנוסף, ביונדאי יש מאחור הרבה יותר מקום לראשי הנוסעים, כמו גם שליטה במערכת הסטריאו מגלגל ההגה. ממישוש של לוח המחוונים עולה שביונדאי השקיעו קצת יותר. שתי המכוניות, אגב, משדרות זולות מסוימת שנובעת מפלסטיקים שאינם האיכותיים ביותר בקטגוריה, אך אלה של היונדאי טובים יותר.

עם זאת, יש תחומים מסוימים שבהם המאזדה עדיפה: הנהג במאזדה נהנה ממושב רך ותומך מזה של עמיתו שביונדאי ויכול גם לקפל את המושב האחורי, מאפיין שלא קיים ביונדאי ויקסום לחובבי האופניים. תאי המטען של שתי המכוניות נראים דומים בנפח ואכן, ליונדאי יש תא מטען בנפח 465 ליטר, ואילו למאזדה יש תא מטען בנפח 445 ליטר - הבדל זעום, אך ביונדאי ההטענה מעט יותר נוחה.

מבחן אמת

הפעם בחרנו לנהוג במאזדה וביונדאי כפי שאכן ינהגו בהן. בפקקים, בכבישים בין־עירוניים וכמובן בכבישים משובשים. על כבישים מתפתלים ומהירות גבוהה ויתרנו. בכל הקשור בביצועים, המאזדה היא המכונית העדיפה בפער קל. גם תיבת ההילוכים של המאזדה נענית לפקודות הנהג באופן נחרץ, בעוד שתיבת היונדאי היא העצלנית מבין השתיים, למרות מנגנון ידני להעברת הילוכים.

אך החיים, במיוחד בשתי המכוניות הללו, אינם מירוץ, ובכל שאר הסעיפים היונדאי יוצאת כשידה על העליונה: היא מבודדת את רעשי הצמיגים והכביש באופן יעיל, המתלים שלה יותר נוחים והיא מרגישה כמכונית יותר מגובשת מן המאזדה, שתוספת תא המטען הכבד מאחור לא מוסיפה ליכולותיה.

אז במי בוחרים? ובכן, רגע לפני שנכריז על הזוכה, נציין שמבחן זה ממחיש היטב את העיוות שקיים בשוק הרכב הישראלי, שבו מכוניות שונות לחלוטין זו מזו מתומחרות במחיר זהה כדי שיקסמו למחזיקי הרכב הצמוד. בשוק פתוח שפועל לפי כללי היצע וביקוש, מכוניות אלה לא היו נושאות מחיר זהה - תופעה שקיימת ברוב דגמי המכוניות המשפחתיות וגם בקטגוריה זו. ומסיבה זו, בסוף יום המבחן אי אפשר שלא להגיע למסקנה שלמרות תו המחיר הזהה, המאזדה היא מכונית סופר־מיני בעלת תוספת של תא מטען מאחור, מה שמתבטא ברמת הגימור ובהתנהגות, ואילו היונדאי היא כבר מכונית משפחתית אמיתית על כל המשתמע מכך, מה שהופך אותה למנצחת הברורה במבחן.

השתתף במבחן: רוני נאק

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

17 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

17.
צודק הטוקבקיסט 15
אכן איכות אירופית הנדסת אנוש ואמינות פורד ומזדה שוב מוכיחים את עצמם.המכוניות מהמזרח עדיין מפגרות באיכות והנדסת האנוש.עניין של זמן עד שהיפנים או הקוראנים יפנימו ויכניסו את האלמנט של הנדסת אנוש למכוניות שלהם.עד אז פורד עדיין טובה מהם בכמה דרגות ראו מבחני דרכים של כל המגזנים .
גרי , מודיעין  |  10.04.11
16.
בקרת איכות
בצעירותי, לימדה אותי אמי שאחת הדרכים ללמוד על אישה היא על ידי הסתכלות על אצבעות הידיים והציפורניים. על-פי מצבן ניתן ללמוד על אסתטיקה, ניקיון, טיפוח עצמי ועוד. באנלוגיה על כך, אחת הדרכים ללמוד על איכות המבנה של המכונית היא על ידי בדיקת הגימור של מכסה תא המטען מצידו הפנימי. אם הפח וחיזוקיו חשופים, ולא מרופדים, אם הצירים של המכסה אינם הידראוליים אלא בצורת תומכות התופסות מקום בתא המטען ואם חוטי החשמל לתאורה חשופים ולא מוגנים בתוך צינור גומי, מדובר בפחנוע. כזה הוא המקרה בסוזוקי SX4 , בקיה פורטה וב-i25 של יונדאי. לעומת זאת במאזדה 2 כמו במאזדה 3 בפוקוס ובאירופאיות אחרות המכסה מאסיבי יותר, מרופד וחוטי החשמל מוגנים היטב. זה מצביע על איכות בסיסית גבוהה יותר. גם אני התלבטתי בין שתי המכוניות הנבחנות כאן. אכן היונדאי מעוצבת יפה יותר אבל הגימור ונוחות הישיבה בפועל טובים יותר במאזדה כמו גם ההיגוי וחוויית הנהיגה ולכן בסופו של דבר בחרתי בה.
נוסע בעולם  |  06.04.11
לכל התגובות