כיצד עקפה יונדאי את מאזדה במסירות
מבדיקת "כלכליסט" עולה כי מוקדם להכתיר את יונדאי כמלכת המסירות, לנוכח גורמים מקומיים שהביאו אותה לפסגה ברבעון הראשון של 2011
היחלשות הדולר והתחזקות הין הן בין הסיבות העיקריות שהביאו לעקיפתה של יונדאי את מאזדה במסירות ברבעון הראשון של 2011. לפי הנתונים שפרסם איגוד יבואני הרכב, נמסרו בסך הכל בשלושת החודשים הראשונים של 2011 8,014 מכוניות יונדאי ו־7,673 מכוניות מאזדה. לעומת זאת, ברבעון הראשון של השנה שעברה נמסרו 7,829 מכוניות מאזדה ו־7,411 מכוניות יונדאי.
אחת הסיבות שאינה קשורה דווקא למאבק הישיר בין מאזדה ויונדאי על כתר "מלכת המסירות", נובעת מהתחזקות מכירותיהם של כמה יבואני רכב, שעמם ניתן למנות את טלקאר יבואנית קיה, אשר רשמה עלייה נאה של 102% במכירותיה בשליש הראשון של 2011; את UMI יבואנית שברולט; ואת יוניון מוטורס יבואנית טויוטה.
הסיבה להתחזקות היבואניות היא הגדלתן את סל המוצרים שלהן באופן ניכר, כאשר בין הדגמים החדשים שהציגו ניתן למנות את שברולט ספארק הקטנה ואת טויוטה וורסו S - מכוניות שרשמו לבדן מאות מסירות בחודש האחרון, אשר מגיעות "על חשבון" מאזדה מובילת השוק. גודל השוק עצמו על פי הערכות הוא של כ־200 אלף מכוניות חדשות בשנה, והוא לא השתנה מאז השנה הקודמת.
הסיבה השנייה למהפך במסירות היא שערי המטבעות: חלק ניכר ממכירות מאזדה מיועד לציי הרכב הגדולים אשר מסתמכים על הנחות. כיום, על פי הערכות בענף הרכב, על מכוניות מאזדה אשר נרכשות בין ניתנות הנחות בשיעור של בין 10% ל־15%, ואילו על מכוניות יונדאי, שברולט וקיה ניתנות הנחות בשיעור של 10%–15% ממחיר המחירון הרשמי, בין היתר מפני שמכוניות אלה נרכשות בדולר.
ברבעון הראשון של 2011 נטו שערי המטבעות לטובת היבואנים אשר רוכשים בדולר, עובדה שאפשרה להם להעניק לחברות הליסינג הנחות יותר גדולות ולמכור יותר מכוניות. עם זאת, חברות הליסינג הגדולות מודעות היטב לעובדה שמכוניות מאזדה שומרות על ערכן בצורה טובה יותר מהקוריאניות, המאפשרת להן לחשב ירידת ערך נמוכה יותר בתמחור. במקביל לצניחת הדולר, מתחילת השנה עד מרץ חלה עלייה בשער הין, ולא היה ביכולתם של היבואנים המשלמים במטבע להעניק הנחות משמעותיות לחברות הליסינג.
סיבה נוספת קשורה לאספקת הרכב של יונדאי שנתקלה בקשיי הובלה בחודש ינואר, שבו הלקוחות מעוניינים לרשום את רכבם כמודל 2011. יונדאי, שניסתה להדביק את הפער מול מאזדה עם הגעתה המיוחלת של האוניה לארץ, סיפקה את רוב המכוניות בחודש מרץ ועקפה את מאזדה במספר המסירות.
הסיבה האחרונה היא הירידה בשער הין שחלה בשבוע שעבר. בדרך כלל יבואני הרכב שומרים את כל הקלפים קרוב לחזה, ומבצעים שחרורים מסיביים של מכוניות ביומיים האחרונים של כל חודש תוך פעילות ריגול אינטנסיבית, כדי להשוות את מספר המסירות לזה של המתחרים.
אך הפעם, הין החל לצנוח לקראת סוף החודש, ולפי הערכות בענף הרכב בדלק מוטורס הוחלט לוותר על המאבק ביונדאי ו"לשמור" עסקאות לחודשים הבאים, שבהם צפוי מחסור ברכבים עקב הצונאמי והירידה במחירי הרכישה, בשל היחלשות שער הין.
8 תגובות לכתיבת תגובה