אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט" - מכון התקנים נגד משרד התשתיות: "למה לא לטעון מכוניות חשמליות באופן עצמאי?" צילום: בלומברג

בלעדי ל"כלכליסט" - מכון התקנים נגד משרד התשתיות: "למה לא לטעון מכוניות חשמליות באופן עצמאי?"

בניגוד לעמדת משרד התשתיות, המיטיבה עם חברות המכוניות החשמליות שבראשן בטר פלייס של שי אגסי, מחזיק מכון התקנים בתוקף בעמדה שיש לאפשר לבעלי המכוניות לטעון אותן מהרשת הביתית בעצמם

11.04.2011, 06:58 | ליאור גוטמן ותומר הדר

"למיטב ידיעת החברים שבוועדת המומחים, אף מדינה לא ביטלה את האפשרות לטעינה ב־Mode 2 (טעינה עצמאית ולא מנוהלת - ל"ג ות"ה) ולא זוהתה סיבה טובה מספיק שישראל תחרוג מכך" - כך כתב מכון התקנים הישראלי למשרד התשתיות הלאומיות. המכתב, שהגיע לידי "כלכליסט", נשלח לפני כמה ימים לקראת החלת תקן הטעינה למכוניות חשמליות בישראל. זאת, לאחר שאנשי משרד התשתיות התלוננו שתקן הטעינה שגובש על ידי מכון התקנים מאפשר טעינה בלתי מבוקרת ובכל שעות היום, מהלך שלו מתנגד משרד התשתיות בכל תוקף.

"חברי הוועדה חוששים שביטול האפשרות ל־Mode 2 תפגע משמעותית בהטמעת הרכב החשמלי בישראל. הוועדה ממליצה לדון בבקשה לרוויזיה (שינוי בתקן - ל"ג ות"ה) בעוד שנתיים לאחר שיצטבר ניסיון של רכב חשמלי בישראל", סיכמו במכתב מכון התקנים, והחזירו את הדיון בעניין לידי משרד התשתיות הלאומיות.

מנכ"ל בטר פלייס משה קפלינסקי (מימין) ומנכ"ל רכבת ישראל חקי הראל מנכ"ל בטר פלייס משה קפלינסקי (מימין) ומנכ"ל רכבת ישראל חקי הראל מנכ"ל בטר פלייס משה קפלינסקי (מימין) ומנכ"ל רכבת ישראל חקי הראל

 

טוב לצרכנים, רע ליבואנים

בסוף פברואר 2011 פרסם משרד התשתיות הלאומיות מסמך עקרונות שנוגע למדיניות שתונהג עם תחילת שיווקן בישראל של מכוניות חשמליות או היברידיות, שלהן אפשרות טעינה מרשת החשמל המקומית. אחד העקרונות היה שטעינת החשמל לכלי רכב אלה תהיה מנוהלת באופן מלא על ידי החברה, והנימוק שניתן למהלך כפול: מבחינה בטיחותית קיים חשש שבעלי מכוניות חשמליות "ימתחו" כבלים מהקומות הגבוהות של בניינים ציבוריים ישר לשקע הטעינה ברכב; ומבחינת משק החשמל קיים חשש שטעינה לא מנוהלת תביא לקריסה של משק החשמל בשעות העומס. לדוגמה, באוגוסט האחרון היו כמה ימים שבהם עתודת ייצור החשמל בישראל ירדה לפחות מ־2%, כך שהטלת עומס על יכולת הייצור עלולה לגרום להפסקות חשמל יזומות.

אפשרות טעינה ישירה משקע החשמל עלולה לפגוע בתוכניות העסקיות של החברות שפועלות בתחום. החברה העיקרית היא בטר פלייס (Better Place), המקימה רשת טעינה למכוניות חשמליות בישראל; אליה הצטרפה לאחרונה גם חברת כלמוביל, שהקימה כמה עמדות טעינה בשיתוף חברת ג'ינרג'י הישראלית. בהיעדר בקרה על הליך הטעינה, לא יוכלו לדעת החברות שפועלות בתחום בכמה לחייב את הלקוח עבור החשמל שצרך למילוי מצברי הרכב שבבעלותו.

ממשרד התשתיות הלאומיות טענו בתגובה לכך כי "לדעת מהנדסי מינהל החשמל במשרד התשתיות הלאומיות, טעינת רכב ב־Mode 2 אינה עולה בקנה אחד עם כללי הבטיחות הנדרשים ממתקני חשמל מסוג זה. לפיכך, לצורך שמירה על בטיחות המשתמשים ועוברי האורח, סבור משרד התשתיות הלאומיות כי יש לבצע את הטעינה ב־Mode 3 (טעינה מנוהלת לחלוטין - ל"ג ות"ה)".

תגיות

39 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

39.
למהנדסי משרד התשתיות
משרד התשתיות הלאומיות לא מבין שגם טעינה במוד 2 (שקע ביתי) וגם טעינה במוד 3 (טעינה מנוהלת) מקבלים את ההזנה החשמלית מאותו השנאי (על עמוד או בקיוסק קרקעי) כאשר החיבור של הסליל המשני מחובר בחיבור כוכב עם נקודת אפס קשיחה לארקה כך שטענת הבטיחות אינה רלוונטית. אבל הסיבה האמיתית שרשת החשמל של ישראל הינה "אי אנרגטי" ולכן אנו צריכים טעינה מנוהלת!
כהן דורון , חדרה  |  12.04.11
38.
מה רוצים מאגסי??
אגסי קבע משהו מהחוקים האלו??? הינה גם כלמוביל עכשיו בצד של המכוניות וגם כל אלה שאמרו שפתיר תביא לו את המכון תקנים מתבדים??? מה יש לכולכם? בה מישהו ועושה לנו טוב לא רק ברמה של מכונית אלה בלגמור את הנפט של הערבים ואתם רק חושבים על שקשוקות ושטויות איזה אפסים!
האמת  |  11.04.11
36.
מכיוון שהסוללה של בטר פלייס, אז אין יכולת להטעינה עצמאית בלי בקרה שלהם
אם מישהו קונה סוללה משלו לרכב, אז הגיוני, שיוכל להטעין מהרשת הביתית - עמדת מכון התקנים. מכיוון שסוללות הרכב הינם שייכים לבטר פלייס אז חייבים להטעינם בצורה מבוקרת שיוכלו לבקר את חיי הסוללה וכו'. אם הטענה מעמוד של בטר פלייס הינה על חשבונם, אז מדוע שמישהו ירצה להטעין על חשבון החשמל שלו??
ירון , גליל  |  11.04.11
לכל התגובות