אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סלקום ופרטנר חשופות יותר לתחרות מול המפעילים החדשים צילום: קובי קנטור

סלקום ופרטנר חשופות יותר לתחרות מול המפעילים החדשים

לפי המכרז שבו זכו החברות החדשות עליהן לגרוף 7% מהמגזר הפרטי, אותו מגזר שאחראי ל־73% מהכנסותיה של סלקום. המפעילים החדשים אמנם הצהירו על הורדת מחירים ב־20%–30%, אך ללא מדד השוואתי הצרכנים יישארו לוטים בערפל

14.04.2011, 07:03 | גילעד נס

שתי מפעילות הסלולר החדשות, מירס ומרתון מובייל, נדרשות בתנאי המכרז שבו זכו לגרוף מהר ככל שניתן נתח שוק של 7% מהמגזר הפרטי (500 אלף איש, לפי שר התקשורת). כך יוכלו החברות להשיב לעצמן את מלוא סכום הערבות שיפקידו במשרד התקשורת - כ־700 מיליון שקל כל אחת. מכאן שתנאי המכרז כופים בעקיפין על החברות החדשות להציע מחירים אטרקטיביים דווקא למגזר זה, ולנגוס בנתחי המגזר הפרטי הקיימים אצל חברות הסלולר הוותיקות.

בשנת 2010 כ־64% מלקוחות פלאפון הוגדרו כלקוחות פרטיים, אך הם תרמו רק כ־51% להכנסות החברה. בסלקום, ההכנסות מהלקוחות הפרטיים היוו כ־73% מכלל הכנסות החברה, ובפרטנר לא חושפים עדיין את תמהיל ההכנסות ממגזרים, מכאן שעבור סלקום נגיסה במגזר הפרטי תהיה משמעותית יותר מאשר בפלאפון.

חזית אחרת היא לקוחות הפרי־פייד - לקוחות פרטיים המשלמים מראש על בנק דקות שיחה שניתן לנצלן בכל עת, והם משלמים את התעריפים הכי גבוהים בשוק. כ־27.5% מלקוחות פרטנר הם לקוחות פרי־פייד (אך החברה לא חושפת את חלקם בהכנסות החברה). בסלקום תורמים לקוחות הפרי־פייד כ־10% מההכנסות, אך החברה לא מפרטת את חלקם הכמותי מכלל המנויים. בפלאפון, כמות לקוחות הפרי־פייד נמוכה משתי מתחרותיה.

מכאן עולה כי סלקום ופרטנר חשופות יותר בגיזרה זו מפלאפון לתחרות מצד המפעילים החדשים, שיתרכזו בהיצע מחירים זול.

גם התחרות בשוק העבודה תגבר שכר עובדי השירות והמכירות יעלה מנכ"לית מנפאואר ישראל: אי אפשר להתעלם מהגידול המשמעותי הצפוי בדרישה של שתי החברות החדשות לעובדים מיקי פלדלכתבה המלאה
מהו "המגזר פרטי"?

אוכלסיית המדינה מונה כיום 7.7 מיליון תושבים, ואילו מספר המנויים של ארבע חברות הסלולר (כולל מירס) יחד עומד על כ־9.8 מיליון. זאת, משום שמאות אלפי עסקים רשומים כמנויים עסקיים ומשום שישנם לקוחות המחזיקים מספר קווים. חישוב נתח הלקוחות הפרטיים של המפעילים החדשים אינו משימה פשוטה, בין השאר כיוון שחלק מהמנויים הגדולים רשומים כלקוחות עסקיים, אך הם למעשה לקוחות פרטיים שהצטרפו ללקוח עסקי קיים כדי ליהנות מהתעריפים שהוא מקבל.

בנוסף, למירס יש כיום 500 אלף לקוחות וכמה עשרות אלפים מהם חיילים, שלכאורה יכולים להיחשב כבר היום כלקוחות פרטיים. בבוא העת תוכל מירס להפוך את לקוחותיה הקיימים כיום מהמגזר הפרטי, בעיקר מהמגזר החרדי, ללקוחות שיירשמו במסגרת נתח השוק הדרוש. פעילות שכזו תוסיף לה לפחות 1% לנתח השוק הפרטי. ותאפשר לה להפחית את הסכום ששילמה למשרד התקשורת ב־100 מיליון שקל.

איך נדע אם המחירים יירדו?

המפעילים החדשים הצהירו כי יציעו מחירים הזולים ב־20%–30% מהמחירים הקיימים, אך גם מי שינסה להשוות כיום בין מחירי חבילות התקשורת שמציעות החברות השונות לא יוכל באמת להצליח. עבור חבילת תקשורת המכילה דקות שיחה, הודעות SMS וגלישה באינטרנט משלם הלקוח מחיר קבוע, אך המחיר לדקת שיחה למעשה משתנה על פי הניצול שלו את רכיבי החבילה בפועל. שירותים נוספים ה"מולבשים" על החבילה, כדוגמת שירותי ניווט, רינגטון וגיבוי מידע המצוי בטלפון, מקשים עוד יותר על השוואה בין החברות. בנוסף, קבלת החזר על מחיר המכשיר, בעת שהלקוח מתחייב להוציא סכום מסוים מדי חודש על שירותי התקשורת, גם היא פוגמת ביכולת ההשוואה.

לפיכך, אם לא ייקבע מדד אמיתי של השוואה בין החברות, הצרכן לא יוכל לקבל תמונה אמיתית של השינוי במחירים.

תגיות