אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עד כמה נורא מצב ההשכלה? צילום: בלומברג

עד כמה נורא מצב ההשכלה?

תבונת הסטודנטים בארה"ב שוברת את הרצפה

28.04.2011, 11:09 | שיזף רפאלי
באוניברסיטאות האמריקאיות קורה משהו לא טוב. רמת הלימודים האקדמיים בארצות הברית נמצאת בשיאה של הידרדרות ממושכת, ובעוד שמספר התלמידים, מספר המוסדות, שכר הלימוד והציונים עולים, התוכן והכלים שהסטודנטים מקבלים מצומצמים ורדודים מאי פעם, ובאופן מדאיג. האוניברסיטאות והמכללות באמריקה נכשלות ומכשילות בניסיון לפתח יכולות לחשיבה ביקורתית ויכולת ליצירת רעיונות – הדברים שלשמם אוניברסיטאות קיימות.

זו מסקנתו של מחקר שנערך במשך ארבע שנים ושתוצאותיו פורסמו בדין וחשבון פסימי, ביקורתי ומתוקשר שהתפרסם בספר שיצא באחרונה ובמאמר מקיף שיצא מיד אחריו. בספר, " Academically Adrift" (בתרגום חופשי: "האקדמיה נסחפת"), מסכמים ריצ'רד ארום וג'וסיפה רוקסה, מומחים לסוציולוגיה וחינוך באוניברסיטאות העילית של ניו יורק ווירג'יניה, את המעקב שערכו בשנים 2007-2005 אחרי 2,000 סטודנטים לתואר ראשון ב־24 מוסדות שונים ברחבי ארצות הברית. החוקרים השוו את נתוניהם במבחן הכישורים האקדמיים CLA, שבודק יכולת אנליטית, חשיבה ביקורתית ויכולת לפתור בעיות בשלושה מועדים שונים – לפני תחילת הלימודים, אחרי שנתיים, ובסוף התואר, שבארצות הברית דורש ארבע שנות לימוד. הם גם עקבו אחריהם ואחרי תוכני לימודיהם בפקולטות, ואספו עוד מקורות מידע חיצוניים על המערכת האקדמית האמריקאית.

ואלה התוצאות הקודרות: אחרי שנתיים של לימודים, כ־45% מהסטודנטים לא הראו כל שיפור ביכולותיהם האנליטיות. בתום לימודי התואר הראשון, 36% לא הראו שיפור מאז ערב תחילת הלימודים. כן, הם כנראה למדו פריטי מידע שיסייעו להם להשתלב בשוק העבודה, אבל אינטלקטואלית הם דרכו במקום במשך ארבע שנות השכלה גבוהה.

הסיבות ניכרות לעין: מדגמים גילו שכשליש מהסטודנטים באמריקה נדרשו לקרוא פחות מ־40 עמודים בשבוע, ולא השתתפו בקורסים שדרשו כתיבה של יותר מ־20 עמודים בסמסטר. סטודנט ממוצע משקיע בשבוע פחות מ־15 שעות לימוד עצמי. ב־1980 הממוצע היה 30 שעות. הנתונים האלה, דרך אגב, לא מתייחסים לתלמידי המדעים המדויקים, שביצועיהם טובים, וגם באוניברסיטאות ליגת הקיסוס ובעוד כמה אוניברסיטאות יוקרה נרשמו תוצאות טובות יותר. אך בשאר אוניברסיטאות אמריקה המצב קשה. ועוד גילוי שעולה מהמחקר הוא שמי שמושכים זה שנים את הממוצע האינטלקטואלי כלפי מטה הם תלמידי התארים למינהל עסקים. הללו, מתברר, מעולם לא הגיעו לאוניברסיטה כדי לקבל ממנה כלי חשיבה ורעיונות חדשים. הם שם בשביל הרזומה, וייתכן שתמיד היו.

האצבע המאשימה מופנית בעיקר אל חברי הסגל, שדרישותיהם נשחקו, השקעתם הצטמקה והאכפתיות שלהם מתנדפת. אמנם, ארום ורוקסה אומרים, עיקר העבודה נחוצה ברמות ההשכלה הנמוכות יותר – בבתי הספר היסודיים ובתיכונים, שהידרדרות רמתם היא שייצרה דורות של סטודנטים בינוניים ועם הזמן של מרצים בינוניים. אך גם המרצים צריכים לשנות לחלוטין את גישתם, לבטל את המטלות הקבוצתיות שנהפכו לנוהג נרחב באמריקה, ולהחזיר את המבחנים ומטלות הכתיבה שבמשך עשרות שנים השאירו תלמידים ערים עד שעות מאוחרות.

המעקב אחרי 2,000 הסטודנטים נמשך גם כיום, אחרי שסיימו את לימודיהם והצטרפו לשוק העבודה. ארום ורוקסה מתכננים לפרסם בעוד שלוש שנים "המשכון" שיציג את איכות תפקודם של בוגרי האוניברסיטאות של דורנו.

המחקר עורר סערה בממסד האקדמי והעמיד מבקרים שתקפו את שיטת המחקר ואת הנחות היסוד והזכירו שעם כל הכבוד, תלמידי העולם עדיין עומדים בתור לאוניברסיטאות האמריקאיות.

ולנו, בישראל, נותר רק לתהות מתי יעמדו לרשותנו נתונים שיאפשרו לבחון אובייקטיבית את ההשכלה הגבוהה שלנו, ובינתיים לחשוש ממה שהנתונים האמריקאים רומזים על המתרחש אצלנו.

תגיות

35 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

35.
במצב בארץ שונה לחלוטין!
בארץ לרב הסטודנטים לתואר ראשון אין בכלל את התנאים הבסיסיים ללמוד בהשקט ובביטחה! האוירה בקמפוסים באוניברסיטאות בישראל היא אנטי-אקדמאית בעליל-לגנוב תואר תוך כדי עבודה במשרה מלאה ומילואים ולרוץ הלאה! בארה"ב ב אוניברסיטאות tier 1 המצב יותר טוב, אבל גם שם הסטודנטים בוחרים בקורסים הקלים יותר(שיביאו) את הממצוע +B שיוביל לתואר השני. אוניברסיטאות היוקרתיות הרבה יותר בררניות והרמה שם מצויינת! אבל רב הסודנטים האמריקנים הולכים לאוניברסיטאות אפורות להחריד וזאת משיכולים של עליות שכר לימוד In state and out of state tuition הוא גורם המכריע, מלבד כמובן קבוצת הפוטבול שלהאוניברסיטה ! לדוגמא הבן שלי העדיף ללמוד University of Illinois at Urbana ולא ב Northwestern University בגלל העליות למרות שהתקבל. הוא (אני) יצא רק עם חוב של50,000 דולר לארבע שנים בהשוואה לחוב של 150,000 של אוניהרסיטה פרטית כמו Northwestern וזה לפני שהוא נרשם ללימודי רפואה!! על לימודי רפואה בארץ לא היה בכלל על מה לדבר כי הוא לא היה מתקבל!
RR  |  01.05.11
34.
לימודים בטכניון
לא מבין את הקשקשת. לא נדרש לקרוא מיליון עמודים, אבל נדרש לשבור את הראש. ובמסגרת שבירת הראש, קורא הרבה. אם אתה מקיא את החומר ויודע אותו בעל פה - זה לא אומר כלום. המבחן לא דומה להרצאות ולתרגולים ומכיל חידות והפתעות. ציונך משקף את רמת החשיבה שהפגנת במבחן + קצת מזל. הטכניון - רמה אחרת. מתעללים בך 4 שנים, אבל אתה יוצא עם יכולות חזקות מאוד.
סטודנט , טכניון  |  01.05.11
33.
למדעים לא צריך לקרוא אלא לפתור תרגילים מתמטים ופיזיקה
איך שייך קריאה במדעים הכל זה נוסחאוות ושרטוטים במקצועות לא של הנדסה למה צריך ללמוד את זה במסגרת אקדמית? בשביל מדעי החברה זה ממש כמו ללמוד פילוסופיה , ולמה בבית ספר צריך לעשות בגרות בהסטוריה תנ"ך אזרחות תולדות עם ישראל ספורט וכל השטויות שלא קשורות למתמטיקה פיזיקה אנגלית בלבד? בגלל שיש הרבה נושאים ללמוד בסוף משהו בא על חשבון משהו. ומה נותן לך הסטוריה הרי אף אחד לא זוכר כלום אחרי הבית ספר אלא הכל במעורפל, אם זה בשביל להעשיר את הילדים אז שזה יהיה שיעורי העשרה מבלי להבחן , ואז הילדים יקלטו כי הם יודעים שלא צריכים ללמוד כמו תוכי ,לעומת זאת מדעים זה הכל ענין של היגיון ולכן זה מענין ומגרה את השכל
רועי  |  01.05.11
32.
לא מספיק מדויק
בארה"ב יש רמות שונות למכללות כי כמעט כל אחד רוצה תואר... בשביל האוכלוסיות החלשות יש קולג'ים ברמה נמוכה (שנתיים וארבע שנים). במקומות העבודה כבר למדו לבדוק מהיכן התואר הושג והמשכורת היא בהתאם. הבעייה היא כשזה קורה באוניברסיטאות יותר מבוססות. בארץ מחקים את השיטה האמריקאית בכל התחומים והוקמו הרבה מכללות שמטרתן הענקת "תואר" תמורת הרבה כסף. סיפר לי חבר שמשגיח בבחינות שהוא קיבל הוראה להעלים עין ממעתיקים כי המכללה מעוניינת שמי ששילם יקבל את התואר בסוף - זה עצוב ויום אחד נצטער על כך!!!
ארז , US  |  30.04.11
31.
אוניברסיטת חיפה שבה מלמד פרופ' רפאלי
כמה מתלמידיהם קוראים 40 עמודים בשבוע? אם יסננו את כל הבורים ועמי הארצות מאוניברסיטה זו יישארו פחות משליש התלמידים וכל הבסיס הכלכלי של האוניברסיטה הזו יתערער. רוב מדעי הרוח והחברה מבוססים על תלמידים שכלל לא היו צריכים להתקבל. מי שיסלק אותם יהיה לו עסק עם חברי הכנסת וציבור גדול שיכפו עליהם להכניס אותם. כיוצא בזה רוב המכללות שטוחנות מים ומבזבזות זמן של מורים, שוטרים ושאר פקידי ממשלה שצריכים תואר בלי לעבוד קשה או בלי לעבוד בכלל. הפסד התוצר מהתרגילים הנואלים האלה הוא אדיר.
הפרפר  |  30.04.11
לכל התגובות