אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"זו המאה של הנשים" צילום: רויטרס

"זו המאה של הנשים"

בגיל 78, מעצב-העל אוסקר דה לה רנטה משיק בשמים בפייסבוק ומתרועע עם הקלינטונים ועם מדונה. כתבת "כלכליסט" נפגשה עם דה לה רנטה שהסביר לה: "אשה יודעת שחשוב להרגיש אשה, ולשים ליפסטיק"

01.05.2011, 10:56 | טלי שמיר, ניו יורק

"מעולם לא תפרתי או גזרתי שמלה", מכריז אוסקר דה לה רנטה, ממעצבי האופנה הגדולים והמצליחים בעולם. "אני לא מייעץ לאף אחד שרוצה להיות מעצב ללכת בעקבותיי". דה לה רנטה (78), לבוש כהרגלו באלגנטיות - בחליפת פסי סיכה ועם מטפחת בכיס מקטורנו, יושב מול אולם מלא במעריצות ומעריצים נלהבים שבאו לשמוע את מוצא פיו, באירוע חגיגי שארגן המכון הצרפתי בניו יורק. "בבקשה, קראי לי אוסקר", הוא מבקש במבטא ספרדי מהמנחה פמלה גולבין, האוצרת הראשית של מוזיאון האופנה והטקטיל בלובר בפריז.

נינוח ומשועשע, חולק אגדת האופנה עם הקהל הקשוב אנקדוטות מחייו. הוא מספר על ילדותו ברפובליקה הדומיניקנית, כאח יחיד בין שש אחיות ("לא ממש התעניינתי באופנה אז"); על לימודי הציור במדריד, שבמהלכם התפרנס מרישומי אופנה מפני שלדבריו רצה להוכיח לאבא שלו שהוא יכול להרוויח קצת כסף. "קצת מאוד כסף", הוא מדגיש. הוא מספר איך כישרון הרישום הוביל אותו להתמחות אצל ענק האופנה כריסטובל בלנסייגה. "אבא שלי בטח היה מת במקום אם הייתי אומר לו שאני רוצה להיות מעצב אופנה", הוא מספר, "הוא היה בעסקי הביטוח וכיוון שהייתי הבן היחיד הוא רצה שאמשיך בדרכו".

טינה פיי לובשת אוסקר דה לה רנטה, טקס פרסי סאג 2011, צילום: אי פי אי טינה פיי לובשת אוסקר דה לה רנטה, טקס פרסי סאג 2011 | צילום: אי פי אי טינה פיי לובשת אוסקר דה לה רנטה, טקס פרסי סאג 2011, צילום: אי פי אי

אבל דה לה רנטה היה נחוש. מספרד הוא עבר לפריז, לבית האופנה לנוון, ומשם לניו יורק, לעצב עבור אליזבת' ארדן. ב־1965 ייסד את הלייבל העצמאי שלו, לא לפני שסרב לשתי הצעות עבודה מדיור. תוך שנים ספורות הוא כבר היה אחד השמות המבוססים בתחום. ב־2001 השיק קו אקססוריז, ומאז הספיק להוסיף לבגדים שלו גם פרוות, בגדי ים, משקפיים, צעיפים, שמלות כלה, פיג'מות, בשמים ואפילו רהיטים. ב־2004 השיק קו זול יותר בשם או ופתח חנות עצמאית בניו יורק. בעידן שבו רוב המעצבים הגדולים מכרו את עסקיהם לתאגידים, דה לה רנטה הוא מהוותיקים האחרונים שמתעקשים על עצמאותם, והוא אינו מתכוון להיעלם בקרוב. "אף על פי שעברו חמישה עשורים, זה מרגיש כאילו רק אתמול התחלתי", הוא אומר, "אני נהנה ואוהב מאוד את מה שאני עושה. בכל יום אני לומד משהו. ביום שלא תהיה לי את התשוקה הזאת אפסיק". בשבוע שעבר הוא פתח בניו יורק את שבוע האופנה לכלות, עם קולקציה שכוללת, בין השאר, חליפות מכנסיים, פרוות וגם מעט צבע.

למען האשה העובדת

דה לה רנטה, שהונו נאמד בכ־100 מיליון דולר, הוא איש חברה צבעוני ("אני שונא להיות לבד"). הוא ידוע כחביבן של נשות השטיח האדום (אופרה ווינפרי, ריהאנה, טינה פיי ומדונה הם רק כמה שמות) ובעיקר כמעצב של נשות הבית הלבן, בין היתר של הילרי קלינטון, לורה בוש וננסי רייגן (רק לאחרונה שברה מישל אובמה את המסורת, והזרימה דם עיצובי חדש למערכת הנשיאותית). "אבל נשות הנשיאים ושאר המפורסמות", אומר דה לה רנטה, "הן לא הלקוחות החשובות. הלקוחות החשובות הן הנשים האנונימיות ברחוב שרוצות לקנות את הבגדים שלך, שמתאהבות במה שאתה עושה".

בגדיו מתאפיינים בצבעים בולטים, פרחים עליזים, פרוות יקרות, רקמות מצועצעות וקורט של אקזוטיקה לטינית. העיצוב שלו השתנה לאורך הזמן, ובשנים האחרונות הוא מנסה לפנות לקהל צעיר ומגניב. "אני מחשיב את עצמי כמעצב שכל הזמן משתנה ומתפתח כי הצרכן משתנה", הוא מסביר. "היום, בייחוד בגילי ועם האתגרים שמציבים לי אנשים צעירים, חשוב לראות מה כולם עושים וללמוד מזה". החודש, למשל, הוא השיק מחדש את הבושם שלו אוסקר בפייסבוק. בתמורה ללייק מקבלים דוגמית חינם. "חילקנו 5,000 בשמים קטנים כדי שאנשים ינסו וייזכרו כמה אוסקר נהדר. לא אני - הבושם", הוא אומר. "חשבנו שזה ייקח כמה שבועות אבל כל הבשמים נעלמו תוך פחות מיומיים. יש כל כך הרבה דרכים להגיע ללקוח היום".

דה לה רנטה: "צריך להיות אלגנטי עירום כדי להיות אלגנטי לבוש. להרגיש טוב עם עצמך זה הדבר הכי חשוב", צילום: רויטרס דה לה רנטה: "צריך להיות אלגנטי עירום כדי להיות אלגנטי לבוש. להרגיש טוב עם עצמך זה הדבר הכי חשוב" | צילום: רויטרס דה לה רנטה: "צריך להיות אלגנטי עירום כדי להיות אלגנטי לבוש. להרגיש טוב עם עצמך זה הדבר הכי חשוב", צילום: רויטרס

מעבר לעניין האינטרנט, התקופה הנוכחית, הוא טוען, היא "התקופה הכי מרגשת בעולם ההלבשה. כשהתחלתי את הקריירה שלי יצרנו בגדים לחלק מאוד קטן באוכלוסייה", הוא מסביר, "היום ברור שהלקוח הכי חשוב הוא האשה העובדת. מעולם לאורך ההיסטוריה לא היו הנשים בכזו שליטה על גורלן. זה עושה את העבודה שלנו ליותר קשה ומאתגרת, ובו בזמן ליותר מרגשת, כי אתה עובד עבור אשה שיודעת הרבה יותר".

"התפקיד שלי כמעצב הוא לעזור כמיטב יכולתי לנשים להרגיש במיטבן. היו זמנים, בשנות השבעים, שבהם נשים חשבו שכדי להיות חלק ממה שנקרא 'עולם הגברים' הן אמורות ללבוש חליפת מכנסיים וגוונים כמו אפור ובז'. היום אשה יודעת שמאוד חשוב להרגיש אשה, לשים ליפסטיק. הכוח של הנשיות שלה הוא נכס חשוב. אני תמיד אומר שזוהי המאה של הנשים".

עם זאת, כשהוא נשאל איך הוא מגדיר אלגנטיות, דה לה רנטה עונה: "אני חושב שצריך להיות אלגנטי עירום כדי להיות אלגנטי לבוש. להרגיש טוב עם עצמך זה הדבר הכי חשוב".

סיום ההרצאה מוקדש לשאלות הקהל ולשאלות גולשים בטוויטר שצפו בשידור האירוע באינטרנט. "האם תתחתן עם אמא שלי?", מתעניינת אחת הגולשות באמצעות הטוויטר. דה לה רנטה עונה: “אני כבר נשוי. אבל אני צריך לראות אותה קודם". האשה שיושבת לצדי צוחקת ואומרת "גבר לטיני אמיתי".

תגיות