התוספת שתופסת
לאחרונה החלו יותר ויותר מעצבים ישראלים לייבא אקססוריז של מותגים מובילים מחו"ל. כך הם יכולים להציע ללקוחות טוטאל לוק, ועל הדרך לחסוך לעצמם את הסיכון הכלכלי הכרוך בייצור עצמי
"בפרסומות כיום, כל מה שרואים זה תיקים. בתקופה הזאת לקוחות קונים אובייקטים ומוותרים על חלומות". הציטוט הזה שייך לקארין רויטפלד, העורכת הפורשת והמוערכת של ה"ווג" הצרפתי, בראיון לשבועון הגרמני "דה שפיגל". רויטפלד דיברה גם על הזהירות שמאפיינת את תחום האופנה בעת האחרונה, כאשר מעצבי־העל נדרשים שלא להתפרע בשל פחד מכשל כלכלי.
מעניין לבדוק את דבריה מול מצב ענף האופנה בישראל ומול המגמה התופסת תאוצה, שבה מעצבים ישראלים מעשירים את הקולקציות שלהם באקססוריז ייחודים המיובאים מחו"ל.
עסקיהם של מעצבי האופנה בישראל הם בדרך כלל קטנים למדי, והמעצב לרוב הוא גם הבעלים. לכן לא מפליא שמרבית הקולקציות כאן מתאפיינות בזהירות יתרה ובניסיון להתאים לטעמה ולצרכיה של הלקוחה האורבנית. המעצבים שואפים לתת ללקוחה מענה לכל החלום - כולל הנעליים והאביזרים המשלימים לטוטאל לוק. אך במציאות הכלכלית הנוכחית הם חוששים להסתכן, ומעדיפים לייבא אביזרים משלימים של מותגים בינלאומיים מוכרים יותר או פחות.
אחד השידוכים המוצלחים בין מעצבת למותג - עד כדי כך שהמותג הפיח רוח חיים במעצבת - הוא השידוך בין אלמביקה לנעלי יונייטד ניוד, מבית היוצר של הארכיטקט ההולנדי ראם ד. קולהאוס והמעצב הבריטי גלהד קלארק. עבור לקוחות רבים הנעליים הן הסיבה העיקרית לביקור בחנות, ומותג הבגדים מרוויח בעקבות כך.
האחיות עינב והדס צוקר, מעצבות המותג רוס אובטה, החלו השנה להציע בסניף בקניון רמת אביב תכשיטים של המותג האיטלקי Iosselliani, של המעצבים רוברטה פאולוצ'י ופאולו ג'אקומלי, שעיצב בעבר עבור מיסוני, פירוצ'י, קנזו ועוד. בחנות הן מוכרות גם משקפי שמש של המותגים קארן ווקר, קסובי וכרוניקל אוף נוור.
"הרצון לייצר טוטאל לוק ולהציע ללקוחה שלנו יריעה רחבה יותר מהקולקציה עצמה הוא שהניע אותנו לייבא מותגים נוספים. כיוון שהזמן והאמצעים שלנו לייצר בעצמנו מוגבלים, יבוא הוא האופציה הכי הגיוניות", מסבירות האחיות. "בכל הביקורים שלנו בערים מגניבות ובחנויות מעניינות בעולם אנחנו נחשפות למותגים מעניינים - כאלה שאנחנו רוכשות לעצמנו או שהיינו רוצות שהלקוחה שלנו תענוד או תתקשט בהם כשהיא לובשת פריטים מהקולקציה שלנו. אנחנו רוצות ומנסות לרענן, לסקרן ולחדש ללקוחה שלנו כל הזמן, אם באמצעות הקולקציה ואם באמצעות מותגי יבוא שאנחנו מביאות לחנות מדי עונה", הן אומרות.
אמירה שלמה
המעצבת רינה צין החלה העונה לייבא אקססוריז של מריה קלדררה, מעצבת שחיה בוונציה ומוכרת את תכשיטיה בפריז. עיצוביה של קלדררה משלבים מתכות, חרוזים, משי וטקסטיל. מיה נגרי מציעה נעליים של Megum Ochi, מעצבת יפנית המתגוררת בלונדון; ואילו אורי פישרמן, המעצבת של הארט ברייקר, מייבאת את דולפי, מותג נעליים ספרדי המשלב בעיצוביו מוקסינים בהשראה אינדיאנית וסניקרס מעודכנות.
המעצב רונן חן מחזיק זו העונה השנייה בסניפיו, לצד הקולקציה שלו, את מותג הנעליים Tsubo מלוס אנג'לס. הוא מסביר את הבחירה בכך שאין באפשרותו לעצב נעליים בעצמו. המותג המיובא, לדבריו, מדבר אל אותה לקוחה שהקולקציה שלו פונה אליה.
קרן בנקר, המעצבת ובעלת החנויות עלמה ובנקר, החלה את דרכה כקניינית. "מלאכת הקניינות היא מלאכת אוצרות ממש", היא גורסת. "דרך קניינות טובה אפשר להעביר ללקוח אמירה שלמה שהיא מעבר לפריט עצמו.
כשפתחתי את עלמה התבססתי רק על קניינות, ורק בעונה השנייה התחלתי לשלב בחנות גם פריטים בעיצובי, מתוך צורך הלקוחות בבגדים במידות גדולות יותר. עד לעונה הרביעית לא היה אפשר לקרוא לקו שלנו קולקציה. זה היה בגדר פריטים בודדים".
בנקר ממשיכה עד היום לרענן ולהפתיע מדי עונה במותגי היבוא שלה, ולצד הקולקציות שלה אפשר למצוא נעליים ואקססוריז מיובאים וגם כאלה שהם פרי עבודה של מעצבים ישראלים. לצד מותגים ותיקים בחנות, כמו נעלי רפטו המוצלחות, הובאו העונה כמה מותגים חדשים, בהם מותג התכשיטים Serefina. המותג מסן פרנסיסקו מציע תכשיטים המיוצרים בעבודת יד, בהשראת אמנות עכשווית מדרום מזרח אסיה, העשויים מחומרים טבעיים כמו נוצות, אבני טורקיז ופנינים, בשילוב עור ממוחזר או נייר. עוד מייבאת בנקר את מותג הנעליים מסינגפור All Black, שחרת על דגלו את הבשורה האקולוגית ומייצר נעליים מנייר ממוחזר או מקשקשי דגים.
3 תגובות לכתיבת תגובה