אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מי קובע מה נגלה ברשת צילום: בלומברג

מי קובע מה נגלה ברשת

הכוח עובר לאט מידינו לידי מנועי סינון אוטומטיים

26.05.2011, 10:33 | שיזף רפאלי

עשור אחרי שגוגל שברה את שוק מנועי החיפוש, נדמה שהתחרות שבה ומתעוררת: מיקרוסופט ויאהו מתאמצות לסגור את הפער, ומנגד פייסבוק ושורת סטארט־אפים מנסים להוביל את גישת החיפוש החברתי, שבו במקום לצאת ולחפש מידע, המידע יזרום אליך דרך קהילתך וחבריך. השלטון בעולם החיפוש כה נחשק כיוון שמי שקובע את תוצאות החיפוש קובע, למעשה, את תמונת העולם של האנשים. אבל האם באמת נותר עוד סדר לתוצאות החיפוש? האם אתם ואני נקבל את אותה התשובה לשאלה שנקליד במנוע?

באחרונה מתגברת התחושה שלא, ושהאינטרנט שאני רואה אינו דומה עוד לאינטרנט שאתה רואה. מנועי החיפוש מתאימים את תוצאותיהם יותר ויותר לדמות המחפש, כפי שהיא מצטיירת בעיניהם. בגוגל אוספים מידע על כל אחד ממשתמשיהם, ולפיו משכללים את סדר הצגת תוצאות החיפוש. חוויית הגלישה בפייסבוק היא כולה התאמה אישית, וטכנולוגיית ההתאמה האוטומטית של תוכן לפי פרופיל הגולש מתחילה לטפטף גם לאתרי חדשות ועיתונים. אט אט נעטף כל גולש בתמונת מציאות שבינות מלאכותיות תופרות במיוחד עבורו. ואם העיתון שאני רואה באינטרנט מעוצב במיוחד בשבילי והעיתון שאתה רואה שונה ממנו, עד כמה נוכל להיות שותפים להכרעות באותה הדמוקרטיה?

מייחסים לפילוסוף מרשל מקלוהן את האמרה "אנו יוצרים את הכלים שלנו, ואחר כך הכלים שלנו מגדירים אותנו". האם האינטרנט מתחיל לציית לכלל הזה, ומכלי שנועד לעזור לנו לגעת במידע שבעולם הוא הולך ונהפך לכלי שמגדיר את המידע שניגע בו, בעוד אנו נהפכים לנתיני המידע הזה?

בספרו "The Filter Bubble: What the Internet is Hiding From You" (ובתרגום חופשי: בועת המסננים, מה האינטרנט מסתיר מכם) מזהיר המחבר אלי פאריסר שנבואתו של מקלוהן הולכת ונהפכת להווה לנגד עינינו, וכי אנחנו נמשכים לתוך לולאה שבה חוויית הגלישה של כל אחד תכיל בעיקר את מה שהוא אוהב, וכתוצאה מכך כל אחד יחוש שהוא אוהב רק את מה שמראים לו, וחוזר חלילה. והחוזר חלילה הוא המדאיג כאן.

עטיפת הספר "The Filter Bubble: What the Internet is Hiding From You" עטיפת הספר "The Filter Bubble: What the Internet is Hiding From You" עטיפת הספר "The Filter Bubble: What the Internet is Hiding From You"

פאריסר הוא פעיל אינטרנט ותיק, וממובילי הקמת אתר המידע לאקטיביסטים MoveOn.org. אך המדיום ששירת אותו כה רבות, הוא כותב, משתנה. האלגוריתמים של גוגל נהפכו ממקור גאווה למקור רווח. קליעותיהם לא מסתמכות עוד רק על קישורים, אלא גם על "חייטות אישית", tailoring, בדמות 57 פרמטרים שמגדירים כל גולש ומשמשים להִנדוס התוצאות שהוא מקבל. בפייסבוק עושר פריטי המידע שמשפיעים על מה שמוצג לגולש רב עוד יותר. מארק צוקרברג מצוטט כאומר שהגולש הממוצע יתעניין יותר בסנאי שהתפגר על מדרגות ביתו מאשר ברבבות מתים באפריקה. זה ההיגיון שמניע את עמוד הדיווחים של פייסבוק, וזה ההיגיון החדש שמחלחל למהנדסי טכנולוגיות החיפוש.

"בועת המסננים" הוא השם שפאריסר העניק לבעיה. בשם הנוחות, הוא אומר, אנו ממיינים למוות כל דבר שהוא שונה, מטריד וזר. טבעת הנוחות שמבטיחה שנשמע רק את הדעות שאנו מסכימים איתן ונדע רק את מה שישמח אותנו תיהפך בקרוב מחולשתם האישית של הגולשים לברירת המחדל שתיכפה עליהם.

פאריסר מזהה נכון את התהליך, אך האם הוא אכן רע? בשנה החולפת נוצר באינטרנט יותר מידע משהאנושות יצרה מאז המצאת הכתב, וקצב ייצור המידע רק הולך וגובר. בעידן של הצפת מידע שכזאת כולנו זקוקים למסננים. קליי שירקי, מהמבקרים החדים והנבונים ביותר של הרשת, אף סיכם זאת בסיסמה משלו: "אין באמת הצפת מידע. יש רק כשל של מסננים". מה ששירקי רואה כפונקציה חשובה פאריסר רואה כפונקציה חשוכה.

ואולי סופו המשמח של הסיפור יכול לצמוח מהכרה מעמיקה יותר של המסננים ודרכי פעולתם, ושמירת השליטה בהם בידי הקהל הרחב. הסיכה לפיצוץ בועת המסננים צריכה להיות בידינו, כדי שנחליט אם אכן ברצוננו להשתמש בה.

תגיות

10 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

10.
יש קנוניה עולמית כבר עשרות שנים(אם לא מאות) ובאמצעות האינטרנט ביחוד היא נחשפה לציבור הרחב
http://www.youtube.com/watch?v=f8BBZghPb04 גוגל(וגם דרך יוטיוב) מנסה נואשות לסנן את המידע הזה כך שלא יגיע להרבה אנשים דרך: הורדה מתוצאות פופולריות,הורדת סרטים בטענה של חומר פוגעני,חומר שנאה, חוסר יכולת למכור דרך אתרים פופולרים ועוד.
אלדד  |  28.05.11
8.
רנסאס של המילה כתובה
האלגוריתם של גוגל שם דגש של דירוג ע"פ תוכן איכותי, תוך שהוא בוחן בין השאר את תגובת הגולש לתוכן. בדרך זו הוא מעודד אותנו לכתיבה איכותית ומועילה ומחייה את השיח הכתוב באופן חסר תקדים. מאז מהפכת הדפוס במאה ה-15 לא הייתה התעוררות דומה לזו שאנו רואים היום, כשמדי שעה עשרות אלפי רעיונות, מחשבות ודעות זוכות לתיעוד כתוב ונחשפות לעיני העולם כולו. החיפוש החברתי, על כל חדשנותו הרבה, מספק אלטרטיבה דלה ובעיקר "קלת דעת" תוך שהוא מגביל אותנו לדעות, רעיונות ומחשבות של חברינו בלבד. נכון, אולי באמת מעניין יותר לדעת מה חושבים אנשים שאנו מכירים, אבל האם זה מועיל יותר? והאם די במעגל הקרוב הזה בכדי לספק לנו השקפה מקיפה ורב צדדית על המציאות? מי שממהר לבקר את מנועי החיפוש ואת מנגנוני הסינון שלהם לא עוצר להבין את האלטרנטיבה והיא: סינון הרבה יותר מגביל ובלתי גמיש שנגזר מעצם זהותם של ספקי המידע - שהם כאמור קבוצה קטנה מאוד של חברים, אנשים שבסופו של דבר "דומים לנו". החיפוש החברתי תולש אותנו מהמציאות פלורליסטית של כפר גלובאלי ומחזיר אותנו לכפר הלוקאלי שבו אנחנו חשופים לשיח שמתרחש רק בסביבתנו הקרובה. בדרך זו הוא מוליך אותנו לאחור, מרנסנס חזרה לימי הביניים.
יגאל LoadSEO , דרום  |  28.05.11
לכל התגובות